Byggahus.se
Hej
fick mina vridfönster installerade i helgen, dock verkar det vara något konstigt med handtagen ?
Dom går inte att trycka dit, har bara lyckas få dit ett handtag på ett av fönstren, dom andra vill bara lossna.
Är det nåt särskilt man ska göra eller ska det bara vara att trycka dit handtagen ??
Det är ett 3 glas vridfönster från SP fönster.
Den där gummringen verkar ju inte göra någon skillnad om man använder eller ej.
 
  • Gilla
Alecw
  • Laddar…
Gummiringen skall sitta länst in mot handtaget, ibland måste man ta bort brickan över fästet, skruva bort fästen, på med handaget och kolla så fjädern åker in i spåret och håller fast handtaget. Skruva sedan tilbaka handaget.
 
Upptäckte samma sak på ett av mina nya fönster igår. Någon annan som varit med om att handtaget inte fastnar där det ska i SP fönster?
 
  • Närbild på handtaget till ett fönster som visar hur det inte sitter fast ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönsterhandtag från SP Fönster som inte är korrekt fastsatt, med synlig låsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Y Ylva Lundin skrev:
Hej Spraeklan!
Vi skickar gärna ett nytt handtag till dig så du får ett som fungerar. Hör av dig till ditt inköpsställe så hjälper de dig med att reklamera det gamla handtaget.
Ha en fin dag! /Ylva, SP Fönster
Köpte fönsterna på bygghemma. Mailade dem i början av veckan, så jag får avvakta lite och invänta svar på det här :)
 
Jag hade också samma problem. Fick handtaget i näven någon av de första dagarna jag testade mitt nya fönster. Ringde min snickare som hade installerat fönstret och han lyckades på något sätt få fast handtaget hårdare... Men konstruktionen av handtaget verkar ju lämna en del att önska..!
 
T tobbbias skrev:
Jag hade också samma problem. Fick handtaget i näven någon av de första dagarna jag testade mitt nya fönster. Ringde min snickare som hade installerat fönstret och han lyckades på något sätt få fast handtaget hårdare... Men konstruktionen av handtaget verkar ju lämna en del att önska..!
Hittat nu hur jag ska demontera handtaget. Ska prova så fort jag kommer hem idag :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
E
Har sp fönster i hela huset (installerade 1,5 år sedan)
Inget problem med själva handtaget men den där lilla gummiringen har gått sönder på i alla fall ett fönster och sitter halvlöst.
Vet inte vad den gör för nytta.
 
Idag när jag kom hem från jobbet så passade jag på att demontera infästningen för handtaget i fönstret.

Nahaufnahme eines teilweise demontierten Fenstergriffbefestigung mit sichtbarem fehlenden Stift, ein Messer angelegt an der Kante.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt anvisning så skulle man bryta bort kåpan med kniv och det gick hur bra som helst.

Demonterad fönsterhandtagsinfästning med saknad sprint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Demonterad fönsterhandtagsinfästning hållen i hand, saknar sprint, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket riktigt så va det precis som jag trodde. Det saknades en sprint inne i fästet.

Försökte få kontakt med bygghemma (som jag beställde fönsterna ifrån) angående problemet.

Dock verkar det riktigt tungrott att få hjälp av bygghemma. Efter 4 dagar svarar de med 10 motfrågor om hur, vad, varför... :sweat:

Dock hade sp en riktigt bra reservdelskatalog med humana priser. 50kr för ett nytt fäste som jag beställer på måndag från den lokala återförsäljaren :D(y)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bra lösning.

Annars skulle du ju kunna nappa på erbjudandet du fick i inlägg 4.
 
Spraeklan Spraeklan skrev:
Idag när jag kom hem från jobbet så passade jag på att demontera infästningen för handtaget i fönstret.

[bild]
Enligt anvisning så skulle man bryta bort kåpan med kniv och det gick hur bra som helst.

[bild]

[bild]

Mycket riktigt så va det precis som jag trodde. Det saknades en sprint inne i fästet.

Försökte få kontakt med bygghemma (som jag beställde fönsterna ifrån) angående problemet.

Dock verkar det riktigt tungrott att få hjälp av bygghemma. Efter 4 dagar svarar de med 10 motfrågor om hur, vad, varför... :sweat:

Dock hade sp en riktigt bra reservdelskatalog med humana priser. 50kr för ett nytt fäste som jag beställer på måndag från den lokala återförsäljaren :D(y)
Vad är det för sprint som saknas? Jag antar att det ska in någon liten pinne som ska vridas 90 grader vid "nyckel-hålet" där eller?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Vad är det för sprint som saknas? Jag antar att det ska in någon liten pinne som ska vridas 90 grader vid "nyckel-hålet" där eller?
Ja, precis. Det är en sprint som ska sitta där :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kontakta SP direkt så löser dom säker det om det bara rör sig att skicka några reservdelar som har saknats från fabrik. Det gjorde dom för mig när jag hade strul med låset till min altandörr.
 
SSSS SSSS skrev:
Kontakta SP direkt så löser dom säker det om det bara rör sig att skicka några reservdelar som har saknats från fabrik. Det gjorde dom för mig när jag hade strul med låset till min altandörr.
De vill att man går via återförsäljare. Har beställt reservdel från min lokala återförsäljare redan :)
 
  • Gilla
Ylva Lundin
  • Laddar…
Spraeklan Spraeklan skrev:
Idag när jag kom hem från jobbet så passade jag på att demontera infästningen för handtaget i fönstret.

[bild]
Enligt anvisning så skulle man bryta bort kåpan med kniv och det gick hur bra som helst.

[bild]

[bild]

Mycket riktigt så va det precis som jag trodde. Det saknades en sprint inne i fästet.

Försökte få kontakt med bygghemma (som jag beställde fönsterna ifrån) angående problemet.

Dock verkar det riktigt tungrott att få hjälp av bygghemma. Efter 4 dagar svarar de med 10 motfrågor om hur, vad, varför... :sweat:

Dock hade sp en riktigt bra reservdelskatalog med humana priser. 50kr för ett nytt fäste som jag beställer på måndag från den lokala återförsäljaren :D(y)
Hur fick du loss själva handtaget ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.