Så, för att få till värme i elementen behöver du göra detta:
- Stänga av pelletsbrännaren
- Slå på och ställa elpatronen på en lämplig temperatur (60 grader?)
- Aktivera shuntautomatiken och ställa in en lämplig värmekurva.
- Se till att cirkulationspumpen för värmesystemet snurrar.

Om du inte har rattat på den där Automix-grejen så är den förmodligen rätt inställd redan och anledningen till att elementen blev 80 grader var nog att shunten stod på max i manuellt läge.
I takt med att pannan blir varm borde du se att shunten vrids över från max till nåt mellan max och min beroende på temperaturen.
 
useless useless skrev:
Den är i manuellt läge när den är utdragen och går att vrida.



Den vita lådan märkt Danfoss styr pelletsbrännaren vad jag kan se. Den silvriga under styr elpatronen



Ja.



Precis. När vattnet värms upp och expanderar så rinner det ut istället för att trycket ökar.
PERFEKT! Tack för tydligt svar, grymt!
 
useless useless skrev:
Så, för att få till värme i elementen behöver du göra detta:
- Stänga av pelletsbrännaren
- Slå på och ställa elpatronen på en lämplig temperatur (60 grader?)
- Aktivera shuntautomatiken och ställa in en lämplig värmekurva.
- Se till att cirkulationspumpen för värmesystemet snurrar.

Om du inte har rattat på den där Automix-grejen så är den förmodligen rätt inställd redan och anledningen till att elementen blev 80 grader var nog att shunten stod på max i manuellt läge.
I takt med att pannan blir varm borde du se att shunten vrids över från max till nåt mellan max och min beroende på temperaturen.
Du funderar inte på att bli lärare? ;)
Stort tack, kommer följa dina anvisningar till punkt o pricka!

Mvh
Sussens
 
Okej, har gjort precis som sagt ovan, men vattnet i pannan blir inte något varmare... Den gick att reglera för bara någon vecka sedan, så sannolikheten att den gått sönder under den tiden är väl ganska låg vill jag tro. Eller?
Vad kan det annars vara?
 
Du har inte missat att slå på någon strömbrytare nånstans i närheten?
Kolla så inte överhettningsskyddet till elpatronen har löst ut. Det är den röda knappen mitt på den silverfärgade lådan.
 
Tyvärr gjorde jag fler än bara en sak igår kväll, jag återställde överhettningsskyddet OCH satte på all ström där inne (förutom pelletsbrännaren) så jag vet inte vilket av det som gjorde att det började fungera, men nu är det varmt iallafall.
Vad jag dock till min farhåga inser när jag tittar på den är att tempen ut till element är samma som tempen i pannan. Kan det vara så enkelt att regulatorn under automatiken är trasig?
 
Regulatorn eller shuntmotorn kan såklart vara trasig...
Vilket läge är shunten i? Har shunten rört sig nånting av sig själv? Lyser någon av dioderna i pilarna nån gång?

Om du vrider ner ratten i mitten på övre raden, den där det står MAX, så långt det går borde dioden i nedåtpilen tändas och shunten börja stänga.
 
S
Du har en manual på den här länken www.legoelektronik.se/media/wysiwyg/pdf/El/AUTOMIX_30.pdf
den är inte helt lika men inställningarna är detsamma
Och som sägs , ratten på shuntmotorn ska tryckas in , kanske vridas lite för att komma i ett spår och sen går det inte att vrida den , motorn är inkopplad
 
Det verkar fungera nu! jag kopplade i och ur alla strömkablar till den och satte in regulatorvredet ordentligt, så nu har jag lyckats sänka värmen medans temperaturen går upp i pannan! (om än långsamt.)
Nu gäller det bara att hitta en temperatur på vatten ut som ger en behaglig rumstemperatur!
Tack alla för svaren! Ni är grymma =D
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
S
I vilken del av landet bor du
 
Temperaturen ut styrs av värmekurvan. Ställ ratten i mitten i nederraden (kurförskjutningen) i mittenläget. Vredet längst till höger ska peka på huset som det gör nu - Då är timern och nattsänkningsratten inaktiverad så ni inte får ytterligare osäkra faktorer.

Sen är det bara att försöka hitta en bra värmekurva (ratten längs ner till vänster) som funkar. Tänk på att bara ändra lite grann en gång per dygn så att det hinner stabilisera sig.
Dock bör man göra den här typen av injustering när det är lite kallare ute, så ni får kanske vänta till i höst innan det blir bra...
 
S skutten11 skrev:
I vilken del av landet bor du
Alingsås, nära göteborg =) Hurså?
 
useless useless skrev:
Temperaturen ut styrs av värmekurvan. Ställ ratten i mitten i nederraden (kurförskjutningen) i mittenläget. Vredet längst till höger ska peka på huset som det gör nu - Då är timern och nattsänkningsratten inaktiverad så ni inte får ytterligare osäkra faktorer.

Sen är det bara att försöka hitta en bra värmekurva (ratten längs ner till vänster) som funkar. Tänk på att bara ändra lite grann en gång per dygn så att det hinner stabilisera sig.
Dock bör man göra den här typen av injustering när det är lite kallare ute, så ni får kanske vänta till i höst innan det blir bra...
De vridrattar du talar om nu, inaktiveras inte alla dessa om jag har dragit ut esbe reglaget så det är i manuellt läge? =0
 
Jo, ställer du shunten i manuellt läge så står den still. Då har inte Automix-prylen någon funktion alls. Men det vill du väl inte? Om den funkar är det bättre att låta den skötas med automatiken.
 
useless useless skrev:
Jo, ställer du shunten i manuellt läge så står den still. Då har inte Automix-prylen någon funktion alls. Men det vill du väl inte? Om den funkar är det bättre att låta den skötas med automatiken.
Problemet är ju bara att jag inte tror den fungerar. Nu har jag äntligen fått det till att fungera med den manuella regulatorn.
Tack vare dig så förstår jag hur saker och ting hänger ihop där inne i pannrummet, innan var jag helt blank. Så nu kanske det är dags att försöka ställa in automatiken faktiskt, men ville först bara se till att om det inte fungerade med automatiken, att jag förstod den tillräckligt för att hålla huset varmt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.