När man diskar kommer koden 20 upp. Denna kod betyder att avloppsslangen är igensatt och inte kan spola ut vattnet. När jag körde en snabbdisk (30 min) funkade det riktigt utan någon felkod. Jag har kollat slang och avlopp samt att diskmaskinen tömmer allt vatten riktigt. Kan det vara någon givare som felaktigt indikerar att det finns vatten kvar i maskinen? Någon som har något bra tips på vad det kan vara. Tacksam för alla tips!

Nu går det inte längre att diska, utan maskinen vill tömma ut vattnet som inte finns i den, därefter kommer koden upp igen. Innan den börjar en ny disk verkar den vilja vara säker på att den är tom och kör en tömning (man hör punpen). Men diskmaskinen är tom på vatten. Detta tyder på att den tror att det finns vatten i den. Kan det vara så att presostaten har hängt sig? Jag är tacksam på all tips om detta problem.

Det kan finnas någon nivågivare som känner av vattennivån. Den brukar vara ansluten med slang ner till "baljan". Ibland sätter den slangen igen sig och man får problem. Men det kanske bara var i gamla diskmaskiner.

Det är presostaten som du menar Magnu, det är nivågivaren. Men nu verkar den funka riktigt, körde en diskmaskinsrengöring och nu kommer inte koden upp längre. Har kört ett par maskiner efter rengöringen.

Det funkade riktigt ett par diskar men nu strular den igen. Jag har kollat pressostaterna (sitter två) och dem är riktiga. Jag har även blåst rent slangarna till pressostaterna. När man diskar så går den riktigt under första halvan av programmet sen kommer koden upp om att den inte kan tömma maskinen men den är tömd när jag öppnar luckan och kollar. Någon som har en idé om vad det kan vara för fel?

Jag vet inte, men det lutar mot att du har något smuts/fett i maskinen.
Hur gammal är maskinen? Vad är det lönt att lägga på reparation?

Nåväl, det kan vara dags för desperata åtgärder, av typen fungerar inte det här, så köper jag en ny maskin.

Det som löser fett utmärkt är lut.

Jag brukar kasta in kaustiksoda i maskinen och köra ett program. Sedan brukar jag köra den tomt en extra gång för att tvätta ur den.

Jag tycker att eventuellt fett skulle försvinna när jag körde med rengöringstablett i maskinen. Maskinen är ca 6 år, så den borde få leva ett tag till.

Diskmaskiner har kort livslängd.

Min kalkyllivslängd för diskmaskiner är 8 år.

Men jag tror inte rengöringstabletten bet. Jag började också med diskmaskinsrengöring, men utan framgång. Däremot framgång med lite mer desperata åtgärder.

Desperata åtgärder? Vad gjorde du då?

Ofta har diskmaskiner i allmänhet ett grovfilter som måste rengöras med jämna mellanrum på grund av att man ska spara på vattenmängden, så då får man ta bort det grovfilter och spola en massa varmvatten för att det ska lossna.

• Gilla
Onceuponatime
  • Laddar…
Jag ska ska kolla alla filter och kolla slangar och övrigt så att det är rent. Jag tror att det har bekat igen någonstans i den.

Hade samma problem med diskmaskinen på jobbet för ett par år sedan, trots rengöringsmedel för diskmaskin och 70 gradersdiskningar så stannade maskinen varannan disk. Tröttnade till sist och körde först med citronsyra för att kalka av och sedan en maskin med en rejäl svätt ammoniak - det luktade naturligtvis apa i hela lunchrummet men ammoniaken eller citronsyran eller kombinationen av båda löste problemet. Har även varit ute för att det suttit skräp i utloppsslangen precis i böjen där den ansluter mot avloppet under diskbänken. Man kan även testa och spola "baklänges" i utloppsslangen, se bara till att först montera bort filterna inuti maskinen - mycket "godis" kan det komma då....

JJ1 skrev:
Desperata åtgärder? Vad gjorde du då?
När maskinen nått sin ekonomiska livslängd, dvs det lönar sig inte att reparera den.
Dessutom förstår man inte riktigt vad som är fel.

Då återstår bara alternativet att skaffa en ny. Dvs du har bestämt att maskinen är "slut". Nu öppnas nya metoder för reparation.

En metod är släggreparation, dräm en slägga i maskinen och se om den går bättre. Det gör den naturligt vis inte, men ingen större skada är skedd eftersom maskinen var slut.

Men de desperata åtgärder jag brukar ta till är olika typer av kemikalier som kaustiksoda. Det har också nämnts citronsyra. Det är inte speciellt dyrt och om maskinen inte blir bättre, kan man alltid köpa en ny.

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
I dag blev det en ny maskin, en Bosch. Den förra var vi aldrig riktigt nöjda med. Men vår allra första diskmaskin var en Bosch och den var riktigt bra så nu fick det bli en sån igen.

Hoho! Sjukt nöjd! Efter att ha haft detta fel från och till under lång tid hittade jag en tysk på Youtube som hade världens enklaste lösning. Allt du ehöver är ett buntband eller nåt annat att pilla med och det går att göra från insidan av maskinen. Bara pilla ut all smuts från skåran i framkant av behållaren i botten efter att du plockat bort filtret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.