Hej!

Jag behöver rådgivning och vet inte var jag ska vända mig. Jag har bott i en lägenhet i 1 år och idag varit och lämnat nycklar.
Han vägrar betala deposition och rev upp listen och sa att det måste han nu betala för att jag har förstört den, han hittade även på att golvet var förstörd och att han måste slipa och måla det. Men när han kom in så sa han att allting såg jättebra ut, fint och rent. "Glad jag blir när en hyresgäst lämnar det så här fint". Och när han nämnde depositionen att jag ska få tillbaka halva bara så frågade jag varför ens? Jag har ju lämnat allting bra och du har godkänt det. Då började han hitta på en massa saker och säger nu att jag får ta detta med hans advokat och att jag kommer inte få mina pengar tillbaka samt få räkning på 40000 för kostnad av att fixa golv och list som han själv slet upp och golvet är gammalt sen förr. Har filmat lägenheten när jag flyttade in och även fotat när jag flyttat ut.
Jag har spelat in samtalet också när vi träffades.
Hur ska jag göra nu?
Kan han ens göra så här?? Jag vill inte få räkning på 40000 för något han hittat på. Jag har kontakta hyresgästföreningen också. Han har även förgripit sig på mig och hotat mig samt min syster. Han var väldigt agressiv och hotfull och känner mig faktiskt rädd och känner obehag.

Finns kvitto på depositionen? Saknas detta kan det givetvis bli svårt för dig att få tillbaka pengarna, ska hyresvärden betala tillbaka så krävs ju en frivillighet. Man kan motivera med lagens långa arm men förmodligen om han inte lyssnar så krävs ett domstolsbeslut i din favör.

Finns det besiktningsprotokoll från innan du flyttade in? Saknas detta har hyresvärden väldigt svårt att påpeka att det är just ni som orsakat skadorna, normalt slitage ingår i hyran så sådant ska ni inte betala. Även om hyresvärden skickar en faktura är den bara att bestrida. Samma sak gäller ju här, det är ju frivilligt att betala en sådan faktura. Och bestrider ni den så kan inte inkasso eller kronofogden ta ärendet varav ett domstolsbeslut är det som gäller även i detta fall. Utan ett besiktningsprotokoll är fallet svårbevisat.

När det gäller övriga brottsliga handlingar kan ni inte göra särskilt mycket mer än att polisanmäla, förmodligen kommer detta läggas ner omgående men statistik är alltid bra. Personen kan ju vara känd sen tidigare. Känner ni er inte trygga så ska ni inte träffa personen mera, nu när ni lämnat lägenheten finns det ingen anledning heller mer att ses. Pengarna han är skyldiga går jättebra att överföra digitalt.

Hur mycket deposition handlar det om?

Deposition är 10000. Hyran är 5500.
Jag skrev ut kvitto för Deposition som jag bad honom att skriva under med mig som bevis för att jag betalat. Han ville ha pengarna kontant.
När jag fick nycklar så fick jag bara nycklar och vi gick inte ens igenom lägenheten tillsammans och fick inte se något besiktningsprotokoll heller

Vad sade Hyresgästföreningen? De borde ju kunna hjälpa dig med råd om hur du kan få tillbaka depositionen - om du ska gå via Hyresnämnden eller Tingsrätten. Och om du utsatts för brott så bör du polisanmäla.

Jag anmälde till dem 15.54 och hennes kollega skulle återkomma idag. Så får se vad h*n säger :( usch haft så ont i magen hela natten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.