Kan du rita en enkel skiss (exempel nedan) på hur du har det kopplat ? Blir lite lättare att se sammanhangen då. 1= fördelare, 2 o 3=Uttag, 4=Förstärkare osv.
Antennförstärkare kan kollas, men bara med specialinstrument :(
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan77
  • Laddar…
R
jag hade samma strul som du. Testa att byta till en mer kvalitativ digitalmottagare, de löste allt för mig.
 
  • Gilla
Dan77
  • Laddar…
Kan också vara ide att byta ut antennen mot en gitterantenn med flera dipoler istället för longyagi om det inte redan gjorts. Brukar fungera bättre för digitala signaler om man har mycket reflektioner.
Skärmklipp.PNG
 
  • Gilla
Dan77
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Kan du rita en enkel skiss (exempel nedan) på hur du har det kopplat ? Blir lite lättare att se sammanhangen då. 1= fördelare, 2 o 3=Uttag, 4=Förstärkare osv.
Antennförstärkare kan kollas, men bara med specialinstrument :(
[bild]
DSC_0109.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Typ så här :)
 
Roland112 skrev:
jag hade samma strul som du. Testa att byta till en mer kvalitativ digitalmottagare, de löste allt för mig.
Hej!

Jag har provat olika men det blir ingen skillnad.
Tack ändå.
 
HasseTeknik skrev:
Kan också vara ide att byta ut antennen mot en gitterantenn med flera dipoler istället för longyagi om det inte redan gjorts. Brukar fungera bättre för digitala signaler om man har mycket reflektioner.
[bild]
Den antennen jag har idag är av den typen som är överkryssad... Jo det är väl kanske läge att prova en ny. De har den där typen som du rekommenderar på Kjell & Co såg jag i katalogen.
 
  • Gilla
Dan77
  • Laddar…
Müssli skrev:
Kan det vara så att det har kommit upp någon 4G/LTE-mast i närheten? I storstäder och kranskommuner till storstäder är det ett stort problem. Testa i så fall ett filter, finns på Kjell & Co det också. Detta är billigt och bra: [länk]
Hej!

Ingen aning om de satt upp någon mast i närheten, ingen som jag sett.
Men jag provar :)

Tack för tips
 
Har samma problem med att bilden är pixlig och fryser totalt ibland.
Var inne på Kjell&Co igår. Dom har ej några 4g lte filter inne för tillfället då en ny variant skulle komma sa han.

Några andra tips nu att ge? Tråden är dock 1 år gammal.
 
R Robin_ skrev:
Har samma problem med att bilden är pixlig och fryser totalt ibland.
Var inne på Kjell&Co igår. Dom har ej några 4g lte filter inne för tillfället då en ny variant skulle komma sa han.

Några andra tips nu att ge? Tråden är dock 1 år gammal.
Finns inga genvägar, utan det är antennplacering, med höjd och fri sikt mot sändarmasten samt finjustering av antennvinkeln som är avgörande.
Givetvis förutsätts fräsch koaxialkabel och korrekt gjorda antennkontaktsanslutningar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
E etompau skrev:
Finns inga genvägar, utan det är antennplacering, med höjd och fri sikt mot sändarmasten samt finjustering av antennvinkeln som är avgörande.
Givetvis förutsätts fräsch koaxialkabel och korrekt gjorda antennkontaktsanslutningar.
Fri sikt är absolut inget måste, men korrekt inställning av antenn, förstärkning om nödvändigt ska ske så tidigt som möjligt, och säkerställ att mottagaren tar in rätt muxar från den sändare som antennen är riktad mot.
 
Nja, tog i lite där med fri sikt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
E etompau skrev:
Givetvis förutsätts fräsch koaxialkabel och korrekt gjorda antennkontaktsanslutningar.
...och ovanstående kan inte sägas för ofta!
 
Tänkte att jag skall dra om antenn kabeln hela vägen. Kanske även dags att uppdatera till en ny UHF antenn samt lte filter?
Befintlig antenn är säkert 20 år gammal.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.