Hej,

Nu har jag googlat som en tok i flera dagar så nu ställer jag frågan här, och hoppas på att någon kan ha en bra ide på lösning.

Bor i en villa från 1927 och har endast de fria tv-kanalerna. Vi har två antennuttag på bottenvåningen och tre på övervåningen. Vi har en antennförstärkare kopplad till alla uttag.

Problemet började när vi bytte digitalmottagaren på nedervåningen (Gammal tv utan inbyggd mottagare).
Bilden blir "pixlig" och "fryser" ibland. Har provat bägge uttagen på bottenvåningen och det är ingen skillnad.

De två uttagen som används på övervåningen fungerar bra. (har ej undersökt det tredje).

En av tv-apparaterna på övervåningen behöver också lös mottagare även den, och jag har provat att flytta ner den boxen men det krånglar även med den. Då får jag dessutom inte in 4an och 6an. Monterade tillbaka den på övervåningen och den fungerar klockrent där.

Jag tänkte att kanske antennförstärkaren gått sönder på det uttaget som går till nedervåningen och provade med en lös antennförstärkare vid "problem tvn". Fungerar ej.
Dock fick jag ett märkligt fenomen när jag pluggade in antennkabeln från antennen i förstärkaren. Då slocknar kontrolllampan på förstärkaren? När jag tar loss kontakten så tändes den igen!? Märkligt. Oavsett så problemet oförändrat.

Jag har även bytt till någon "bättre" variant av koxialkontakter, Kan det ha hetat HF tät eller något sådant?

Har även provat olika anslutningskablar men det blir ingen skillnad.

Jag har förstått att det ska vara en viss signalstyrka i kabeln men har inte lyckats hitta hur man mäter upp det utan ett proffsinstrument som kostar flera tusen.
Så jag vet inte om signalen är för svag eller för stark (Att signalstyrkan även kan vara för stark har jag lärt mig nu när jag har försökt förstå vad som är fel).

Överhört tacksam för ide och förslag.
I vilket fall, har du läst så här långt, så tackar jag för intresset.

Vänligen Dan
 
Antennkablar är en färskvara så om de är gamla kan det mycket väl vara orsaken.

Av din beskrivning låter det också som att din nya Box inte är helt frisk.
 
Hej!

Tack för svar :) .

Eftersom jag inte är jätteinsatt i det här med antenner, så kanske det låter som märkliga frågor jag ställer nu, men det beror på att jag inte vet bättre.

Men om kablarna är gamla, borde inte det vara samma problem i hela huset?

Angående mottagaren så har jag även provat med en som jag vet fungerar utan resultat (Den från övervåningen) .

Vänligen Dan
 
Nej, så behöver det inte bli. Beroende på många faktorer håller de olika länge, dessutom kan ju delar av kablaget vara utbytt över tid.
 
Ok, tack.
Kan man mäta kablarna på något sätt för att undersöka skicket?

Vänligen Dan
 
Jo, det finns men det räcker inte med en vanlig multimeter.

Hur är nätet kopplat, var grenar det sig? Kolla dessa punkter och byt om det ser misstänkt ut.

Alternativt ringer du en antennservicefirma :)
 
mitt första tips är exakt samma som mexitegel, testa bytt antennkabeln, den mjuka som går från vägguttaget till tvn/boxen. Sett flera gånger dålig bild pga gammal/trasig 'mjuk' kabel. De som går i väggarna är ofta/alltid(?) styva och överlever tidens tand mycket bättre
 
Radio- och TV signaler är högfrekventa och skiljer sig från att bara koppla el på vanligt sätt:

- En antennförsärkare ska helst sitta så nära antennen som möjligt. Kablarna fångar upp brus och sitter förstärkaren vid apparaten förstärks även detta bruset (som att sätta en pump på skitigt vatten).

- Kontakt är inte nödvändigtvis kontakt bara för att man mäter så med en vanlig Ohm-meter. Högfrekvens kan studsa mot hårda böjar, elak klamring, dåliga avslut med felaktig impedansanpassning.
Av samma skäl duger det inte med förgreningar hursomhelst utan de ska vara avsedda för splittning (impedansanpassade).

- Precis som mexitegel skrev tidigt i tråden åldras kablar. Vidare kan korrosion i anslutningspunkter göra sitt till.

Det behöver inte vara fel på din nya box. Dagens digitala överföringar kan ligga precis på gränsen på att antingen fungera - eller inte - och din nya komponent kan ha ändrat lite i förutsättningarna.

Kolla igenom dom här och tidigare råd i tråden. Annars är det nog antennfirma som gäller. Omöjligt att mäta signalstyrka, anpassning och så vidare utan HF-instrument.
 
Tack för alla tips, jag ska kika lite ikväll igen och se om jag kan bli något klokare.

Vänligen Dan
 
Du skriver att den röda lampan slocknar när du kopplar in antennkabeln från antennen. Det får mig att tro att det inte är en förstärkare du har inne utan en transformator som driver en antennförstärkare via antennkabeln. Det kan vara en mastförstärkare som sitter på maströret som antennen sitter på.
Om mastförstärkaren går sönder kan du få det fenomenet som du beskriver, transformatorns lampa slocknar när du kopplar in den kortslutna mastförstärkaren. Det kan ju också vara så som andra redan gissat, en trasig kabel som har fått fukt i sig och därmed kortsluter.
Titta efter om det står 12 V eller 24 V på det du tror är förstärkaren. Hittar du ingen lapp med information kan den sitta på andra sidan, alltså den som brukar hamna mot väggen om du har skruvat fast den.
Står det något med typ 20 dB är det med största sannolikhet ingen transformator utan en förstärkare som du själv tror. :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Jo, det finns men det räcker inte med en vanlig multimeter.

Hur är nätet kopplat, var grenar det sig? Kolla dessa punkter och byt om det ser misstänkt ut.

Alternativt ringer du en antennservicefirma :)
Jag trodde att jag hittade felet i väggen, men otroligt nog så är det någon annanstans. antenntrassel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dekker skrev:
mitt första tips är exakt samma som mexitegel, testa bytt antennkabeln, den mjuka som går från vägguttaget till tvn/boxen. Sett flera gånger dålig bild pga gammal/trasig 'mjuk' kabel. De som går i väggarna är ofta/alltid(?) styva och överlever tidens tand mycket bättre
Hej!

Jag har provat med olika kablar, ingen förbättring :(
 
MagHam skrev:
Radio- och TV signaler är högfrekventa och skiljer sig från att bara koppla el på vanligt sätt:

- En antennförsärkare ska helst sitta så nära antennen som möjligt. Kablarna fångar upp brus och sitter förstärkaren vid apparaten förstärks även detta bruset (som att sätta en pump på skitigt vatten).

- Kontakt är inte nödvändigtvis kontakt bara för att man mäter så med en vanlig Ohm-meter. Högfrekvens kan studsa mot hårda böjar, elak klamring, dåliga avslut med felaktig impedansanpassning.
Av samma skäl duger det inte med förgreningar hursomhelst utan de ska vara avsedda för splittning (impedansanpassade).

- Precis som mexitegel skrev tidigt i tråden åldras kablar. Vidare kan korrosion i anslutningspunkter göra sitt till.

Det behöver inte vara fel på din nya box. Dagens digitala överföringar kan ligga precis på gränsen på att antingen fungera - eller inte - och din nya komponent kan ha ändrat lite i förutsättningarna.

Kolla igenom dom här och tidigare råd i tråden. Annars är det nog antennfirma som gäller. Omöjligt att mäta signalstyrka, anpassning och så vidare utan HF-instrument.
Hej!

Det kan nog vara vara flera felkällor känns det som. Jag har plockat bort flera märkliga kopplingar och även en del väldigt skarpa vinklingar av kabeln.
 
Müssli skrev:
Du skriver att den röda lampan slocknar när du kopplar in antennkabeln från antennen. Det får mig att tro att det inte är en förstärkare du har inne utan en transformator som driver en antennförstärkare via antennkabeln. Det kan vara en mastförstärkare som sitter på maströret som antennen sitter på.
Om mastförstärkaren går sönder kan du få det fenomenet som du beskriver, transformatorns lampa slocknar när du kopplar in den kortslutna mastförstärkaren. Det kan ju också vara så som andra redan gissat, en trasig kabel som har fått fukt i sig och därmed kortsluter.
Titta efter om det står 12 V eller 24 V på det du tror är förstärkaren. Hittar du ingen lapp med information kan den sitta på andra sidan, alltså den som brukar hamna mot väggen om du har skruvat fast den.
Står det något med typ 20 dB är det med största sannolikhet ingen transformator utan en förstärkare som du själv tror. :)
Hej!

Alldeles rätt!
Det jag trodde var en förstärkare är en transformator som du säger och inget annat. Den lånade jag ur husbilen för att prova om det var signalen som var svag. Givetvis blev ju det fel...:o

Dock hittade jag en antennförstärkare gömd på övervåningen när jag letade skarv och fördelningskopplingar.
Den var kopplad till kabeln som kom upp från undervåningen, efter antennuttagen där nere. Vad jag förstår ska den användas som en fördelare från "antenn in" och sedan kopplar man på plintarna därifrån?
 
Nu har jag provat att koppla bort allt från ingående kabel från antennen och kopplar den direkt på tv-mottagaren.
Störningarna kvarstår. Jag har även provat att koppla in det som (faktiskt är :o ) en antennförstärkare. Ingen skillnad.

Dock vet jag ju inte om den är hel... Kan man kontrollera en antennförstärkare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.