Byggahus.se
Och sen blir det mer i Sverige då batterierna kostar 2000:- styck och inte 1000:- styck. I alla fall om man kollar www.verktygsladan.nu
 
Hos Verktygsimporten kostar batterierna 995:-
http://www.verktygsimporten.se/index.php?location=swedish&page=4&katid=11&subid=53

Jag köpte mina vertyg på Tradera, blev något dyrare än att importera själv. Köpte mostvarande ett LXT700 kit + 2 extra batterier och uppskattar att jag gav ca 1000:- mer än att importera själv. Hade jag uppmärksamamt att det var biligare i USA så hade jag inte köpt på Tradera, men å andra sidan så kan man bjuda lågt och ha tur att få varan riktigt billigt. Trafon köpte jag på Teknnikmagasinet för 399:- (300W)
 
Snurre skrev:
Hej Stefoooo! Vill inte gärna strö salt i såren, men många här inklusive mig själv har handlat från tools-plus och de grejorna därifrån tar de 556 plus frakt på ca 160 då du hade fått ett totalpris på 716 plus eventuell moms och tull.

Grattis till bra grejor i alla fal!
Tackar :)

Jag hittade inte ens det settet på tools-plus...
Men det där med frakten skiljer sig och varierar väldigt...
jag hade alla dessa sidor uppe (toolking, tools plus osv) och när jag lagt in exakt samma saker på alla sidorna (de som hade lxt406 och sticksågen på sidan av) och fått fraktavgiften så blev det billigast på makitafactoryoutlet....

Men, som sagt, det där med frakt priset är lite luddigt och inkonsekvent tycker jag...

Har förresten inte fått grejerna än, enligt trackingen på fedex så ligger de i stockholm, arlanda just nu (antar att det är tullen...). Har iofs fått ett leveransdatum den 11e, så man får väl ge sig till tåls...
 
Redigerat:
Tänkte bara snabbt återge min första erfarenhet (enbart positiv) av import av spikpistol från USA.

Förra veckan beställde jag en Hitachi NR90GR gasspikpistol från http://www.dynamitetoolco.com/.
Priset var de lägsta jag kunde hitta då av de som skeppar till Europa, $234. Jag fick två fraktalternativ
UPS ($186) och USPS Express Mail International ($70,60). Jag valde det senare. Betalning antingen
med kreditkort, vilket jag först försökte men det misslyckades av någon anledning ("seller rejected ..." fick
jag som felmeddelande) eller med Paypal och detta alternativ fungerade på en gång.

30 minuter efter jag gjort betalningen med Paypal fick jag ett mail där de meddelade att packetet lämnats
över till USPS. Jag fick samtidigt ett tracking nr. Därefter fraktades paketet enligt följande:

- Delivered Abroad, June 09, 2008, 5:59 pm, SWEDEN
- At Foreign Delivery Unit, June 09, 2008, 9:26 am, SWEDEN
- Out of Foreign Customs, June 05, 2008, 12:06 pm
- Into Foreign Customs, June 04, 2008, 7:19 pm
- Arrived Abroad, June 04, 2008, 7:19 pm, SWEDEN
- International Dispatch, June 03, 2008, 10:25 am, JOHN F. KENNEDY APT/NEW YORK
- Processed, June 03, 2008, 10:25 am, JAMAICA, NY 11499
- Processed, June 02, 2008, 7:00 pm, MELVILLE, NY 11747
- Electronic Shipping Info Received, June 02, 2008

Igår måndag, 1 vecka efter beställning hade jag paketet i min hand. Jag tror jag kunnat fått det redan i
fredags om inte nationaldagen infallit då.

Totalpris blev: 1879 (spikpistolen + frakt) + 32 (tull) + 475 (moms) + 100 (postens avg.) = 2486 kr.

Jag är nöjd. :)
 
u95hw skrev:
Självklart finns det nackdelar men skall man handla over there så får det vara en rejäl vinst, annars e det ju inte lönt. Skall då vinsten försvinna i massa avgifter så kan det lika väl vara. Det kan bli en jäkla massa problem hur man än går till väga om handlar på postorder, speciellt från utlandet. En liten vinst försvinner i ett kick om man får minsta problem. Det skall vara tusenlappar om man ens skall överväga besväret.
Tyvärr kan jag av egen erfarenhet säga att de sätt du räknar upp så är det få som verkligen fungerar mer än några få gånger.
Firmor som skickar många paket till sverige flaggas i tullen. dvs dessa paket fastnar. Att inte få kvittot vid sidan hjälper inte det heller då tullen även dom består av vanligt folk. Dom kan leta upp vad varan kostar på nätet också.
I vissa fall blir du avkrävd kopia på kittot, fakturen eller ett kontoutdrag som bevisar vad du har betalat.
Sen finns det även en gräns för hur mycket man kan anse va gåva. Normal runt 500 kr.

Att försöka tullen kan man ju alltid försöka med. Ibland klarar man sig å får igenom paketen. Men i långa loppet så får du betala.
 
Alla mina grejor har anlänt (sedan en liten tid tillbaka) och jag är super nöjd! Skönt med "riktiga" verktyg och ännu bättre att det blev till en betydligt billigare peng än om jag köpt allt i sverige...
 
Nog kan det vara lite segt att vänta när man valt snål-shipping, beställde grejer söndag 8:e juni från tools-plus som fortfarande inte kommit fram. Dom kom till sverige i förrgår iaf.

Men tidslinjen hittills:
8:e juni: beställning
9:e juni: verifikationsprocess (nummer från telefonbank osv)
12:e juni: första paket-inscanning
14:e juni: scanning #2, åker iväg över pölen
24:e juni: scanning #3, framme i sverige
 
.. och idag först dök prylarna upp hemma. Tur man inte är den otåliga typen.
 
Och vad blev kostnaderna ???

Uppdelat på material - frakt - moms - tull.
 
Hur lång tid tar själva tullbahandlingen?
När prylarna kommer till Sverige är det Tullbahandling och vidare skickning som sker. Vad jag kan se ovan så kan det ta kring en vecka.

Grejerna är skickade med USPS och följande meddelande får jag via sökning på postens hemsida. Ser jag ingen ny stämpling eller ändring ringer jag imorrn.

_____________________________
Datum Meddelande
Här är din försändelse:30 jun kl 09:18
Malmö, Försändelsen har sorterats
Visa mer info Vikt:
19,10 kg
Typ av försändelse:
Företagspaket - Import
Kvitterad av:
-
Tilläggstjänster
-
Referens eller ordernr:
- Historik: Datum Meddelande
30 jun kl 09:18 Malmö, Försändelsen har sorterats
30 jun kl 09:17 UPK Malmö, Under tullbehandling
_____________________________

/Mattias
 
roli: inga konstigheter, precis som för alla andra, som många redogjort för. Räkna prylar MED frakt, gångra med 1.3, översätt till kronor. Klart.
 
Idag dök en del av grejerna upp och har nyss provkört borrmaskin, skruvdragare och konstaterat att ja grejerna fyller mitt behov med råge! Riktigt kul med skruvdragaren. Går ju inte att jämföra mot en vanlig borrmaskin tycker jag såhär mitt upe i lyckoruset! :D
Skall bli kul att testa de övriga grejerna framigenom.

Utan denna tråd hade jag inte setat här med ett stort flin på läpparna och riktigt bra batterimaskiner :)
Tack för detta!

Mvh Mattias
 
Hej. ny här.

Tänkte bara dela med mej av mina erfarenheter.

Har importerat makita verktyg från USA (toolking.com). Gick galant. inte ett fel. 5 dagar tog leveransen. grejjerna kom till dörren med UPS. inge krångel med nå betalning eller nåt, andvände visa.

Betalade momsen till UPS. dem ringde på en söndag. Verktygen kom på MÅNDAG. Hur grymt som helst, tänker fortsätta handla där..

Tack . hoppas det hjälpte ngn..
 
Matix: Känner igen mig sååå bra i det där. :)
Ännu roligare när man försöker hitta användningsområden för att använda apparaterna också...

"Älskling, kan du sätta upp det där hönsnätet mellan staketet och grannens plank så inte hunden smiter"
"Sure darling, skall bara hämta min vinkelkap"

:D :D :D
 
Är det någon som vet om t.ex. batteriladdare från Makita och DeWalt som är gjorda för USA även fungerar för 230 volt? Enligt märkningen så gör de ju ofta inte det!

Jag har en liten omställbar batterieliminator för 3-12 volt ut (inköpt hos Jula för 99 kr) som kan ha inspänning 100-240 volt, 50-60 Hz utan omställning. Den lämnar bara lite högre ström vid 240 volt.
Jag bytte också nätaggregat i min dator för 6 månader sedan och bytte då till ett Corsair HX 520W. Det är på 520 watt och det kan ha en inspänning mellan 90-264 volt, 50-60 Hz utan yttre omställning och kostade ca 900 kronor.

Det bör alltså inte vara någon svårighet att tillverka en batteriladdare som kan användas i t.ex. Sverige och USA utan yttre omställning (de bygger väl numera ofta på högfrekvent switchteknik i stället för vanlig transformator).
Tillverkningen blir också billigare om antalet versioner går att hålla nere.
Att däremot ha olika sladdar, kontakter och märkning går ju inte göra något åt.

Makita:s verktygsbatteriladdare 7,2-18 volt för 230 volt nätspänning och för 110 volt nätspänning heter båda Makita DC18RA.
Är det någon skillnad invändigt mellan dessa?

De olika märkningarna kan innebära att det kan skilja på komponenter invändigt men det kan också vara ett sätt att göra en regionsindelning.
Vad CE märkningen och ev. märkning i för USA innebär vet jag inte.
I England används visst 110 volt ibland också.

HP lär ha regionsindelning på en del av sina skrivarpatroner för att kunna hålla högre priser i vissa regioner.

Jag rekommenderar nu inte någon att testa 230 volt i 110 volts USA laddare för det kan vara farligt (det kan leda till rökutveckling, explosion, brand, elektrisk chock, kroppsskada, impotens, lagbrott, förlust av inkomst, driftavbrott och all din utländska internet trafik kan bli avlyssnad av F.R.A. etc.).

Någon som vet mer om laddarna? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.