Själv har jag en ShowCenter (http://www.pinnaclesys.com/ProductPage_n.asp?Product_ID=1481&Langue_ID=7). En liten burk man kopplar till sin server. Har alla utgångar man behöver och man kan ansluta "obegränsat" antal till sin server. Hanterar alla DivX format, MP3, Xvid, MPEG2, VOB ....
Dessutom finns server komponenten redan portad till Linux.
Fungerar riktigt bra.
Dessutom finns server komponenten redan portad till Linux.
Fungerar riktigt bra.
Den verkar bättre än Media MVP från hauppauge..TLovskog skrev:Själv har jag en ShowCenter ([länk]). En liten burk man kopplar till sin server. Har alla utgångar man behöver och man kan ansluta "obegränsat" antal till sin server. Hanterar alla DivX format, MP3, Xvid, MPEG2, VOB ....
Dessutom finns server komponenten redan portad till Linux.
Fungerar riktigt bra.
Det är sånna där lösningar som är framtiden, och inte att trycka in antennsignalen i en svindyr tp-kabel utan att få någon ökad funktionalitet på köpet.
Eller som diskuteras i andra trådar en modifierad Xbox.
Xboxen saknar två saker som jag ser det wlan och tv/satelit tuner.
Annars kan den titta på allt man har på servern.
Xboxen saknar två saker som jag ser det wlan och tv/satelit tuner.
Annars kan den titta på allt man har på servern.
Samma Xbox kräver åtskilligt mer av den som skall sätta upp den, ShowCenter lyckades min granne (enligt eget påstående "Jag kan inget om datorer") sätta upp, något jag betvivlar starkt han lyckats med moddad Xbox.mr_pettersson skrev:
Enkelheten kan åtminstone jag betala mycket för, det finns få saker som irriterar min sambo mer än krånglande teknik.
(Fortsätter på detta lite off-topic spåret)
IMHO har också Xbox eller en dedikerade dator för MP3 och filmtittande en annan stor nackdel. Det hela blir overkill av Guds nåde. För att kunna avkoda alla format behövs väldigt snabba generella processorer. Dessutom får man med en massa onödigt kraffs och saknar en del enklare. Allt detta drar kopiösa mängder med ström och alstrar värme. Det hela blir stort, klumpigt och bullrigt.
Fördelen med dedikerad hårdvara som i ShowCenter etc. är att det blir en lean mean vido machine. Botar på ingen tid och är helt tyst. Den krets som sitter i ShowCenter (och liknande) från Sigma Designs (EM8551) har istället flera små specialliserade processorer som arbetar med var sin lilla bit. Resultatet blir betydligt slimmare design.
Ännu tydligare blir det om man ser till de kommande kraven på HDTV upplösning. För att avkoda WMV-HD (1280x720p) rekommenderar Microsoft minst en 3GHz processor och ett 128Mb grafikkort. Bara där har vi gjort av med mer än 100W.
IMHO har också Xbox eller en dedikerade dator för MP3 och filmtittande en annan stor nackdel. Det hela blir overkill av Guds nåde. För att kunna avkoda alla format behövs väldigt snabba generella processorer. Dessutom får man med en massa onödigt kraffs och saknar en del enklare. Allt detta drar kopiösa mängder med ström och alstrar värme. Det hela blir stort, klumpigt och bullrigt.
Fördelen med dedikerad hårdvara som i ShowCenter etc. är att det blir en lean mean vido machine. Botar på ingen tid och är helt tyst. Den krets som sitter i ShowCenter (och liknande) från Sigma Designs (EM8551) har istället flera små specialliserade processorer som arbetar med var sin lilla bit. Resultatet blir betydligt slimmare design.
Ännu tydligare blir det om man ser till de kommande kraven på HDTV upplösning. För att avkoda WMV-HD (1280x720p) rekommenderar Microsoft minst en 3GHz processor och ett 128Mb grafikkort. Bara där har vi gjort av med mer än 100W.
Japp den har en del bus för sig, men en miljon mindre bus än alla andra HTPC jag provat och den har extremt hög WAF (Wife Acceptance Factor) ;Dmicke_011 skrev:
Kör tre st SC mot en server varav en står hos grannen.
Klicka här för att svara