Byggahus.se

LexCom Home priser?

1. I
    Medlem · 250 inlägg

IngvarW

Medlem
    Hej, tänkte köra LexCom Homes nätverk och behöver lite priser att jämföra med från min leverantör. Har någon här på Byggahus lite priser att skicka in som exempel? Bara 300 meter kabel kostar ju närmare 4000:- så det borde gå att pressa... Mvh Ingvar

2. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Re: LexCom Home priser?

Jag var inne på ett LexCom Home men fick lite kalla fötter p.g.a priserna.
    Jag diskuterade saken med elektrikern och vi gör en variant med 3 uttag i varje rum, ett för tele, ett för data och ett för TV, då kan jag använda kabel som jag redan hade (kat5 för data, koax för TV och vanlig parkabel för tele). Då håller jag ner kostnaden samtidigt som jag inte behöver omkopplingsmöjligheterna på samma sätt. Allting dras till en central med korskopplingspanel som jag kan fixa själv. Dessutom slipper jag Lexcom´s dyra TV anpassningskabel.

3. N
    Medlem · 39 inlägg

NikS

Medlem

Jag fick ett pris på runt 10000:- för ett paket med korskopplingspanel, ett antal uttag och kabel. Både jag och min eletriker tyckte det var för dyrt. Har man behov av att kunna flytta tv eller telefon så enkelt som det förvisso blir? Jag drog en slinga med två rör till ett antal dosor i varje rum. I dessa drar jag i de kablar som jag behöver. Räknar med att det är så pass sällan man möblerar om att det extra arbetet inte spelar någon roll.

Jag lägger hellre pengarna på snygga strömbrytare :)

4. D
    Medlem · 117 inlägg

DoJz

Medlem

50000:- förutom elektrikerns jobb, alltså endast för hård-och mjukvara. Då har vi både nätverksdelen och belysningen inkopplad. Givetvis är kabeln dyrare än vanlig och likaså kontakter, brytare och dimrar, men förhållandevis inte så farligt.

Kostnaden drar iväg för centralerna. Men har man dessa installerade så kan man utöka systemet efter behov (mot en liten peng för uppdateringen av mjukvaran givetvis :))

Tänker ni på att investera i LexComeHome, så ta rubbet! Det är inte kul att komma på efterhand att vi skulle ha det o det o det.....

/D

5. I
    Medlem · 250 inlägg

IngvarW

Medlem

ÖÖ har jag missat något? Belysningsdelen är väl det här IHC systemet, dvs det intelligenta huset med datorkoppling? Mvh Ingvar

6. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Vi har installerat både IHC och LexCom Home från Lexel.

Vi fick ett paketpris för allt så jag kan inte säga vad varje del kostar.

Vi är väldigt nöjda med systemet. Man kan programera en massa funktioner.
    Den bästa av alla är "släck allt"-knappen vid ytterdörren och sängen ;D ;D ;D

Vi kopplade parabolen och vanligt antenn till systemet och med trådlös fjärkontroll kan vi byta kanal på parabolmottagaren från övervåningen. Lite lyx men kul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.