21 461 läst ·
136 svar
21k läst
136 svar
Pris för snickare
Låter ju sjukt. Hur bevisar jag att de försökt blåsa mig? Ord står ju mot ord i slutändan. Men arbetsledaren vägrar ju förklara varför jag betalar för timmar efter att de varit klara med arbetet, så de vet väl om att de har fel.D Derbyboy skrev:Du betalar det du anser är rätt och resten bestrider du i ett Mail.
Sen väntar du bara, lever livet tills Kronofogden skickar brev. Jag antar de kommer gå den vägen även om det inte är rätt att gå till fogden med en tvistig fordran.
Sen väntar du lite tills stämningen från tinget kommer.
Då får du lägga fram din sak.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Är de som var hos dig ägare till företaget? Annars ring deras chef. Har du någon granne som har sett dem komma och gå. Bestrid fakturan via mail eller post. Du kan även spela in samtalet där du säger att de lämnade kl. 14.00. Fullt lagligt att spela in samtalet, det räcker med att du deltar i samtalet, den du ringer till behöver inte veta att du spelar in samtalet. Betala vad du anser är skäligt och bestrid resten.O Oerfarenhemmafixare skrev:
"Hej, det måste blivit något missförstånd då. De var bara här 6 timmar. Förstår om det kan finnas efterarbete men jag kan bara betala för den tid som kan förklaras. Behövdes det fyra arbetstimmar till så förklara varför så betalar jag."👍O Oerfarenhemmafixare skrev:
De som var hos mig är bara anställda på företaget. Mailkontakten är med en arbetsledare.H HEM2121 skrev:Är de som var hos dig ägare till företaget? Annars ring deras chef. Har du någon granne som har sett dem komma och gå. Bestrid fakturan via mail eller post. Du kan även spela in samtalet där du säger att de lämnade kl. 14.00. Fullt lagligt att spela in samtalet, det räcker med att du deltar i samtalet, den du ringer till behöver inte veta att du spelar in samtalet. Betala vad du anser är skäligt och bestrid resten.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag hade kommit ensam, burit in sågbockar, sänksåg, styrskena och lagt upp den på bockarna samt sågat den på under 1h med körtid. 😱O Oerfarenhemmafixare skrev:
Senaste bänkskivan i laminat jag sågade till ensam var 4000mm lång och jag kapade den till 3700mm, sågade ur för spishäll och vask hos kunden som själv tagit hem skivan och det tog 2h med körningar.
Så det är helt klart ett enmansjobb som kan utföras på plats och äger de inte ens en sänksåg och styrskena så ska de nog fan byta bransch. 🙃
Jag svarade:Farstatjej90 skrev:
”Hej,
Du verkar inte intresserad av att svara på vad jag ska betala för efter det att dina kollegor lämnat mitt hem vid 14:00. Mellan 8-14 betalar jag gärna, men eftersom ni fakturerat för 16h vill jag gärna veta vad som ligger till grund för tiden utanför timmarna från att de kom hit till att de var klara med arbetet hos mig.
Jag utgår från att era anställda har en timmes rast i sitt avtal som mycket väl kan fallit in under de 4h de inte var i min bostad vilket lämnar oss med 10h arbetstid.”
jag har fram till detta mail fått svar varje dag, detta skickade jag i måndags och ännu inget svar. Hur rekommenderar ni att jag går vidare? Jag hittar inget nummer till någon VD eller liknande. Detta är ett bolag som ändå omsätter 120mkr, man hoppades ju slippa sånt här.
Jag har läst att man kan betala det man anser vara rimligt ”i protest”. Är detta vägen framåt?
Du betalar inte "i protest". Du betalar det du är skyldig för jobbet som är utfört och låter bli att betala för det som inte är utfört eller som inte kan förklaras.....🤔O Oerfarenhemmafixare skrev:Jag svarade:
”Hej,
Du verkar inte intresserad av att svara på vad jag ska betala för efter det att dina kollegor lämnat mitt hem vid 14:00. Mellan 8-14 betalar jag gärna, men eftersom ni fakturerat för 16h vill jag gärna veta vad som ligger till grund för tiden utanför timmarna från att de kom hit till att de var klara med arbetet hos mig.
Jag utgår från att era anställda har en timmes rast i sitt avtal som mycket väl kan fallit in under de 4h de inte var i min bostad vilket lämnar oss med 10h arbetstid.”
jag har fram till detta mail fått svar varje dag, detta skickade jag i måndags och ännu inget svar. Hur rekommenderar ni att jag går vidare? Jag hittar inget nummer till någon VD eller liknande. Detta är ett bolag som ändå omsätter 120mkr, man hoppades ju slippa sånt här.
Jag har läst att man kan betala det man anser vara rimligt ”i protest”. Är detta vägen framåt?
Ok, det var det jag fick fram från Google. Men jag betalar för 10h eftersom de vägrar förklara vad de övriga 6h gått till trots att jag frågat flera gånger.Farstatjej90 skrev:
Bolaget omsätter 120MKR och går med vinst så det känns märkligt att de kryddar fakturan för att få ut någon extra tusenlapp.
Nu ringde de upp till mig och har kollat GPS i bilen som användes och mina tidsangivelser stämmer bra. Så jag ska få en ny faktura som stämmer.
Han mumlade något om att det är onödigt att tjafsa om och att man bara borde betala, humor.
Han mumlade något om att det är onödigt att tjafsa om och att man bara borde betala, humor.