Byggahus.se
Igår upptäckte vi grå prickar på hela övervåningen på väggarna, ser ut som att någon målat med blyerts.
Men det är det ju såklart inte.
Prickarna har uppkommit i spikraka linjer uppifrån och ned med jämna mellanrum på alla vita väggar.
Hittade en bild från bygget för ca 1,5 år sedan från när målaren hade spacklat över alla skruvar på gipsväggarna och visst är det väldigt uppenbart att det är spikarna som uppenbarar sig genom väggfärgen.
Detta är både på ytter och innerväggar

Jag skickade bilderna till målaren och frågade vad han trodde, och han svarade att: Citerar ” Det kan vara så att skruvarna leder fukt och att det gör så att det kan bli små skiftningar”

Byggfirman som haft totalentreprenad säger följande:
Har ringt runt lite olika sakkunniga i såna här frågor om det som hänt med prickarna.
Enligt dem så kallas det häxsot och beror på elen i väggarna eller värme kyla i väggarna ingen
Som vet exakt. Kan även bero på att man har mycket levande ljus. Jag förstår att ni tycker detta låter konstigt men det är den infon jag fått. Rekommendation från sakkunniga är att lägga på en BRA primer över skruvarna för att efter det måla över.
Dem rekommenderar att det gått ca 2 år så att man ser vilka prickar som kommer fram


Jag Googlade Häxsot och det känns inte alls som detta..

Är det någon här inne som haft liknande problem, och ska vi behöva acceptera detta?
Tänker att det måste vara någon garanti på arbetet som utförts eller..

Inomhusvägg med grå prickar längs med spacklade skruvar i symmetriska linjer runt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vägg med grå prickar i linjer, misstänks vara skruvar som syns genom väggfärgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vägg med två gråa prickar i linje som ser ut att vara skruvavtryck genom målarfärgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
harry73
- Kan det vara rost?
- Kan det vara så att spiken skapar en liten värmebrygga, som gör att den är lite kallare med kondens till följd? Är det fuktig sätter kanske damm/sot sig fast i fukten
- kan spiken magnetisera och dra till sig laddade dammpartiklar?

Går det att ta bort? Testa först med en torr mikrofiberduk och därefter med en fuktig trasa
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
- Kan det vara rost?
- Kan det vara så att spiken skapar en liten värmebrygga, som gör att den är lite kallare med kondens till följd? Är det fuktig sätter kanske damm/sot sig fast i fukten
- kan spiken magnetisera och dra till sig laddade dammpartiklar?

Går det att ta bort? Testa först med en torr mikrofiberduk och därefter med en fuktig trasa
Jag har testat med en mirakelsvamp som tar bort typ allt, men tyvärr inte dessa prickar.
Så det känns som att det kommer inifrån/under färgen
 
lopec
1st: Välkommen till forumet! Himmel vilket exemplariskt inlägg, fullt med information på en gång, och bilder som understöd, jag är imponerad. (och skäms över mina fattiga inlägg när jag kommer med frågor! :D )

2nd: Underligt är det, skulle det vara vanligt att något läcker igenom spackel och flera lager färg från skruvskallarna så borde det vara mer förekommande i forumen... Häxsot brukar beskrivas annorlunda. Någon byggare här på forumet kanske kan svara på om det kan vara fel typ av skruv som används.

På 'före-bilden' ser det ut att vara rätt lika behandling i tak som på väggar, hur ser det ut i taket nu?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Ser inte ut som om väggarna är 40 cm tjocka precis, så antar att det är ett äldre hus med måttlig isolering? Känns väggen varm eller kall när det är -30 grader ute?

Vi har ett gammalt lättbetonghus, och den enda övriga isoleringen är ca 10mm mjuk board på insidan, som är spikad med miljoner små trådspikar rätt in i lättbetongen. Vanlig konstruktion på 50-talet, inte så bra isolering, rätt kalla insidor på väggarna. Där spikarna sitter blir det med åren en lite svartare skiftning, små mörka prickar. Men det tar en fem-sex år innan det syns när man lagt på nya tapetet.

Jag är helt säker på att det inte är rost eller liknande som kommer från spiken, utan enda tänkbara förklaringen är att spiken blir en köldbrygga, och på nåt sätt blir det mer smuts på de kalla ytorna.
 
lopec
Förstår jag TS korrekt så är det ett nybygge?

Och om det vore köldbrygga, varför då samma på innerväggar. Och borde väl då gå att torka bort?
 
JanneJanne123
Ser ut som hexesot. Jag hade samma problem i en tidigare lägenhet där skruvskallar och sedan reglar blev drabbade. Blir som en kladdig hinna av smuts som är svår att tvätta bort och som snarare smetas ut och gör situationen värre om man försöker. Jag fick rådet att måla över med en spärrfärg från Beckers (https://beckers.se/produkter/inomhus/grund/nondrop-grundfarg) och det löste problemet för vår del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.