6 236 läst · 15 svar
6k läst
15 svar
Presshylsor
Sida 1 av 2
Köp en centralkappsling med en modulrad xtra och sätt en plintrad på DIN-skenan.
Numrera märk upp och dokumentera.Snyggt och prydligt.d^_^b
Numrera märk upp och dokumentera.Snyggt och prydligt.d^_^b
Ja just de.
Fast kalla det anslutningsplint...låter lite bättre.
Det blir snyggt, ordningen bättre och centralen mer lättjobbat i framtiden.
Men låt en elektriker göra jobbet
Fast kalla det anslutningsplint...låter lite bättre.
Det blir snyggt, ordningen bättre och centralen mer lättjobbat i framtiden.
Men låt en elektriker göra jobbet
Om du pressar så använd absolut inte såna där isolerade plåthylsor som säljs på mackar o.dyl, ofta ihop med en enkel ptesstång. Livsfarligt!!
Använd bara rörhylsor och en riktig presstång som säkerställer rätt presstryck.
Använd bara rörhylsor och en riktig presstång som säkerställer rätt presstryck.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 634 inlägg
Var hittar man skarvhylsor godkända för 400V i handeln, förutom elgrossisterna då, t.ex E0822514 och E0822524? Dessa exempel kommer från elpress. Är det då bara deras tänger som får användas?
Webbutikerna för privatpersoner (elbutik.se m.fl) verkar inte ha nåt. Jag hittade dock stenvalls.ehandel.net som verkar sälja till privatpersoner. Någon som handlat där?
Webbutikerna för privatpersoner (elbutik.se m.fl) verkar inte ha nåt. Jag hittade dock stenvalls.ehandel.net som verkar sälja till privatpersoner. Någon som handlat där?
expressel.se har både hylsor och tång
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 634 inlägg
elbutik har 0842514 ser jag nu, även en limskarvhylsa 0879980. Om detta är E-nummer så finns dom i alla fall inte hos Ahlsell, Elektroskandia m.fl
Antar att dom är ok, men dom ser ju ut som Biltema. Elfa verkar ha samma modeller. Ingen av dom anger ifall dom är godkända för 400V.
E0822514 ser helt annorlunda ut
Duger en "vanlig" 200-kronors presstång (Swedol) till alla dessa?
Antar att dom är ok, men dom ser ju ut som Biltema. Elfa verkar ha samma modeller. Ingen av dom anger ifall dom är godkända för 400V.
E0822514 ser helt annorlunda ut
Duger en "vanlig" 200-kronors presstång (Swedol) till alla dessa?
Moderator
· Stockholm
· 52 723 inlägg
Swedols tång (den för 200, de har en billig skittång också) tror jag duger. Det viktiga är att det skall vara en tång som har spärr så att det inte går att sluta pressa förrän det är färdigpressat.
Skall man sedan göra helt rätt så skall tången dessutom ha ett kalibreringsbevis som anger att den har rätt presstryck, och den skall skickas på kalibrering med rätt intervall.
Nu misstänker jag att även elektriker kanske inte alltid använder kalibrerade tänger...
Skall man sedan göra helt rätt så skall tången dessutom ha ett kalibreringsbevis som anger att den har rätt presstryck, och den skall skickas på kalibrering med rätt intervall.
Nu misstänker jag att även elektriker kanske inte alltid använder kalibrerade tänger...
Rycker man hårt i skarven efter pressning och det håller har jag svårt att tänka mig att det skulle vara sämre än en skruvplint.
Tror man inte på isoleringen borde det räcka att dra en bit krympslang över.
Eller?
(Nu menar jag vanliga dimensioner för hushållsbruk, inte hundra kvadratmillimeter aluminiumkabel och annat....)
Tror man inte på isoleringen borde det räcka att dra en bit krympslang över.
Eller?
(Nu menar jag vanliga dimensioner för hushållsbruk, inte hundra kvadratmillimeter aluminiumkabel och annat....)