Byggahus.se
Hej

Jag har en delad björkstam med bark som blev fälld juni 2023 med fuktinnehåll på ca 24% liggande ute. Ska jag hugga upp till ved nu eller låta den ligga och torka ytterligare för användning nästa vinter. I så fall under presenning?

Tack, Beeo

Staplar av vedträn på gångväg; fuktig beläggning; grönska i bakgrunden; trädgårdsarbete eller förberedelse för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hugg upp den nu
 
Hugg nu, mtp att det är björk.
 
Bör det inte torka ytterligare några procent innan klyvning? Ganska tufft när man inte har en vedklyv.

/Beeo
 
Nej, de blir bara segare och eländigare att klyva ju längre de ligger, och okluven björk har svårt för att torka, fråga mig inte varför.
Det ska inte ligga med presenning ner över sidorna heller, utan upp från marken och skydd ovanpå, men inte på sidorna, då torkar det inte.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Usch ja, jag kom över torkade kubbar av björk. Inte kul alls att klyva. Min rygg minns det fortfarande.
 
Håller med föregående talargrupp, hugg upp nu. Väntar du längre kommer det vara vresigt och stökigt.
 
Björk har tät bark och bör därför inte ligga alltför länge innan den kapas och klyvs.
Långved av björk ruttnar inifrån om den får ligga länge. Kapad klarar den sig bättre men bör klyvas när den är färsk.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
Får de där ligga en vinter med taktäckning händer inget mera än att de blir mera svåra att klyva.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag har beslutat mig för att börja kapa och klyva träet nu i höst. Jag ber att få tacka för alla inlägg, förslag och synpunkter. 🙏

/Beeo
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Björk är lättast att klyva när den är helt färsk.
 
De här, var väl totalt 6 kbm grova, Staplade björkvedsträn i en vedbod, med synlig bark och avsågade ändar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
låg en vinter, men klövs sedan i år med 5-tons klyv.
Var fortfarande så fuktiga att de inte var direkt eldningsbara, men hade inte börjat mögla.
 
Betydligt lättare att klyva medans det är lite surt. Ingen mening med att ha det liggande på kubb.
 
D Daniel 109 skrev:
Björk är lättast att klyva när den är helt färsk.
Hade den varit vinterhuggen, färsk och fortfarande frusen hade det varit lättare, men nu har ju inte TS det utgångsläget precis.

Det går självklart att hugga ved året om, nu är inte den bästa tiden men likafullt är det bättre att se till att få det gjort nu än att vänta.
 
Färsk björk är lätt att klyva även på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.