Hej! Är inte expert på detta men antar att denna bubbla inte ska vara där!? Har fullt tryck i systemet och läcker inte någonstans! Men tydligen suger den i luft!

Någon som har en idé,?

MVH
 
Jepp den tar troligen luft och det är på sugsidan som det kan sugas in. Det blir att gå runt och känna/dra till lite extra på alla kopplingar på sugsidan. Bubblan försvinner inte om pumpen får gå några timmar, kolla även i skimmern, så det är en virvel där.
 
J jonaserik skrev:
Jepp den tar troligen luft och det är på sugsidan som det kan sugas in. Det blir att gå runt och känna/dra till lite extra på alla kopplingar på sugsidan. Bubblan försvinner inte om pumpen får gå några timmar, kolla även i skimmern, så det är en virvel där.
Hej tack för svar,
Jag har ingen virvel i skimmern, ska man ha det?
Men ska testa lirka lite på kopplingarna.
 
M Marcus posse skrev:
Hej! Är inte expert på detta men antar att denna bubbla inte ska vara där!? Har fullt tryck i systemet och läcker inte någonstans! Men tydligen suger den i luft!

Någon som har en idé,?

MVH
Blir det nån skillnad om du öppnar på locket så nivån stiger och det rinner över lite ur pumpfiltret och sedan stänger igen locket med nivå hela vägen upp till kanten?

Har du full pool, har det varit så tidigare, eller är det premiär?
 
M Marcus posse skrev:
Hej tack för svar,
Jag har ingen virvel i skimmern, ska man ha det?
Men ska testa lirka lite på kopplingarna.
Det brukar suga så pass att man ser en virvel där.
 
Jag har likadan pump och luften försvinner på nolltid efter att man tömt pumpen. Den suger luft.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det brukar suga så pass att man ser en virvel där.
Då är det för låg nivå i badet/poolen, får inte vara virvel, då kommer luft med till pumpen. Det ska simma lungt i skimmern.
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då är det för låg nivå i badet/poolen, får inte vara virvel, då kommer luft med till pumpen. Det ska simma lungt i skimmern.
Nej, nivån är bra, pumpen är placerad lägre än skimmern och jag kanske behöver ta ut lövsilen för att se virveln.
Inga problem med luft.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Blir det nån skillnad om du öppnar på locket så nivån stiger och det rinner över lite ur pumpfiltret och sedan stänger igen locket med nivå hela vägen upp till kanten?

Har du full pool, har det varit så tidigare, eller är det premiär?
Jag fattar inte riktigt vad du menar .

Jag har precis fyllt upp poolen som det ska vara, har varit så tidigare bara att jag har inte lagt märke till att det är något konstigt. Men blev fundersam nu!
 
M Marcus posse skrev:
Jag fattar inte riktigt vad du menar .

Jag har precis fyllt upp poolen som det ska vara, har varit så tidigare bara att jag har inte lagt märke till att det är något konstigt. Men blev fundersam nu!
Kan det vara ringen i locket som är kass kanske?
 
M Marcus posse skrev:
Jag fattar inte riktigt vad du menar .

Jag har precis fyllt upp poolen som det ska vara, har varit så tidigare bara att jag har inte lagt märke till att det är något konstigt. Men blev fundersam nu!
Det är inte första säsongen med poolen?

Stäng av pumpen.
Skruva av locket till grovfiltret i pumpen så vattnet breddar över.
Skruva tillbaka locket, kolla så o-ringen ligger rätt och inte är skadad.
Starta pumpen.

Men värt är också så klart att kolla över kopplingar/anslutningar så de är åtdragna.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det är inte första säsongen med poolen?

Stäng av pumpen.
Skruva av locket till grovfiltret i pumpen så vattnet breddar över.
Skruva tillbaka locket, kolla så o-ringen ligger rätt och inte är skadad.
Starta pumpen.

Men värt är också så klart att kolla över kopplingar/anslutningar så de är åtdragna.
Absolut ska testa! Tack för svar 🙏
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vet inte hur gör när poolen stängs ned förvintern. Töms alla slangar och rör på vatten, kan finnas någon koppling med vatten i gängorna eller så och då kan dom spricka vid frysning. Är då kritisk på sugsidan.
 
M Marcus posse skrev:
Absolut ska testa! Tack för svar 🙏
Jag testa det med locket!
Nu ser det ut såhär, är det korrekt?
 
Som sagt, locket töms ju på luft på min på några sekunder. Ser inte varför det inte skulle göras på TS pump också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.