S
Gimp Gimp skrev:
Jag letade ganska mycket information innan jag köpte min polyuretanspruta och hittade väl inga direkta fakta åt något håll.

Så jag sprayde mitt tak med slutna celler för drygt 6 år sedan, sprayade rakt mot 100år gammal "råspont" utan luftspalt.

Så länge skummet är av slutna celler så sker det "ingen" fuktvandring, så då ska det inte kunna bli något problem. Men det är svårt att inte ha några bryggor av trä i ett tak, och trä är ju inte diffusionstätt så där kommer det ske en viss fuktvandring oavsett.
Det viktiga är nog att det inte ligger ett difussionstätt skikt ovanför.

[bild][bild]
Nu håller jag på och ska lägga om taket och passar på att bryta bort gammal råspont, takflis, masonite och asfaltspapp och gör en luftspalt. Men jag ser inga tecken alls på någon fuktvandring där reglarna är.
[bild]
Var har du köpt polyuretanspruta ? Eller nån företag gjorde den ? Vad kostar den

S Singh skrev:
Var har du köpt polyuretanspruta ? Eller nån företag gjorde den ? Vad kostar den
Maskin köpte jag från Jinan Saijun CNC Technology Co., Ltd
Betalade ca 45k inkl frakt och tull

Skum köpte jag från Zhongshan BASD Chemical Co.,Ltd
Betalade ca 80k för 1600kg, kommer inte ihåg densitet men den sväller typ 20ggr så det blir typ 32m3 med skum.

Men, om du verkligen funderar på att köpa en maskin så är det fantastiskt mycket mer du behöver ha koll på.

Fraktvillkor från Kina, tullhantering, hur att slippa strul vid kaj pga originaldokument som behöver finnas fysiskt eller skickas via telexrelease, europeiska echas regelverk för att importera mer än 1000kg medel med GWP värde över 100, mm, mm.

Maskinen jag köpte hade några designfel i backventilerna till högtryckspumparna (en lagerkula som tätade genom att den skulle landad i ett säte, vilket den inte gjorde), så dom byggdes om med en fjäder som tvingade ner kulan mot sätet.

Rengöringsmedlet är en mjukgörare som få har exporttillstånd för, till mig skickade BASD det som ett "PU foam sample"

Dom enda som hade skum med lågt GWP var Dupont och BASF, men jag hittade BASD i Kina som visade sig ha ett skum med identisk spec.
Skumt... 😉 tyckte jag när nya fat var penselmålade, andra beställningen var dock plomberingarna till locken märkta med BASF, dvs jag lyckades hitta fabriken i Kina som tillverkar åt BASF.

Så, ja, gillar du en utmaning så...

S
Gimp Gimp skrev:
Maskin köpte jag från Jinan Saijun CNC Technology Co., Ltd
Betalade ca 45k inkl frakt och tull

Skum köpte jag från Zhongshan BASD Chemical Co.,Ltd
Betalade ca 80k för 1600kg, kommer inte ihåg densitet men den sväller typ 20ggr så det blir typ 32m3 med skum.

Men, om du verkligen funderar på att köpa en maskin så är det fantastiskt mycket mer du behöver ha koll på.

Fraktvillkor från Kina, tullhantering, hur att slippa strul vid kaj pga originaldokument som behöver finnas fysiskt eller skickas via telexrelease, europeiska echas regelverk för att importera mer än 1000kg medel med GWP värde över 100, mm, mm.

Maskinen jag köpte hade några designfel i backventilerna till högtryckspumparna (en lagerkula som tätade genom att den skulle landad i ett säte, vilket den inte gjorde), så dom byggdes om med en fjäder som tvingade ner kulan mot sätet.

Rengöringsmedlet är en mjukgörare som få har exporttillstånd för, till mig skickade BASD det som ett "PU foam sample"

Dom enda som hade skum med lågt GWP var Dupont och BASF, men jag hittade BASD i Kina som visade sig ha ett skum med identisk spec.
Skumt... 😉 tyckte jag när nya fat var penselmålade, andra beställningen var dock plomberingarna till locken märkta med BASF, dvs jag lyckades hitta fabriken i Kina som tillverkar åt BASF.

Så, ja, gillar du en utmaning så...
Då jag ska hitta nån i Europa. Det låter jätte jobbigt o köpa

S Singh skrev:
Då jag ska hitta nån i Europa. Det låter jätte jobbigt o köpa
Kollade på ex Graco men då är det typ 350k för sprutan och att köpa skum via dom är dyrt!!!

Vad ska du skumma?

S
Gimp Gimp skrev:
Kollade på ex Graco men då är det typ 350k för sprutan och att köpa skum via dom är dyrt!!!

Vad ska du skumma?
Källaren vägg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.