Nej inte speciellt smutsig när den är tvättad, lite asfalt kan det nog vara men flygrost tror jag inte finns.

Har kontaktat båda så får vi se vad dom sätter ihop för paket

Vad skall man använda på asfaltprickar?
Jag har gott om dom tyvärr.. :(

Jarlingar Jarlingar skrev:
Vad skall man använda på asfaltprickar?
Jag har gott om dom tyvärr.. :(
Prickbort på torr bil och sedan högtryck använder jag med perfekt resultat.

• Gilla
Strommenpeter och 1 till
  • Laddar…
Prickbort är ett bra medel som finns lite varstans.

Finns andra bättre medel som man gärna kan köpa i 5-liters för att få ett vettigare literpris.

D Dsl skrev:
Prickbort på torr bil och sedan högtryck använder jag med perfekt resultat.
Om man därefter använder jag lera, skön känsla att få bort ALLT.
Hur försiktig man behöver vara för att inte repa beror lite på lack och kulör.
På vår silvriga bil så är det bara att köra på, sprutar lite fin dimma med vattenslangen samtidigt.
Alla leror är inte lika trevliga, den här är mjuk och bra.
https://waxdog.se/for-din-bil/polering/lera-karosssvamp/bilt-hamber-auto-clay-soft-200g/

Ska du använda lera så kan man göra en blandning med vatten och schampoo så blir det lite bättre glid.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Om man därefter använder jag lera, skön känsla att få bort ALLT.
Hur försiktig man behöver vara för att inte repa beror lite på lack och kulör.
På vår silvriga bil så är det bara att köra på, sprutar lite fin dimma med vattenslangen samtidigt.
Alla leror är inte lika trevliga, den här är mjuk och bra.
[länk]
Jag köpte lera för ett tag sedan men var inte imponerad. Tycker det räcker gott med prickbort för att få en tillräckligt ren bil för att gå på med polermaskinen. Sedan jag köpte lamullstrissor och sjysst polermedel till min dubbelhuvade biltemamaskin blir resultatet riktigt bra.

Är väl helt enkelt inte tillräckligt pedantisk :)

Visst, lägger man dubbla tiden går det att få det ännu bättre, men på en bil som används föredrar jag att få till en behandling varje år framför att lägga extremt mycket tid och bara hinna med det vartannat år. Bilen blir ju skitig så fort man kör ut den ur garaget. Om det inte regnar så täcks den ju av pollen eller damm.

Det är som sagt en fråga hur mycket tid man vill lägga, precis som om man ska spackla och måla en vägg och hur mycket tid man lägger för förarbetet. Leran tar dock väldigt mycket annat än asfaltsfläckarna som iaf jag vill ha bort innan jag går på med leran.

Sen finns det riktigt vassa schampoon och torkstöd eller "speed coats" som gör bilen både blankare och mer lättvättad.

galento
Snyggt resultat Holmspel, jag hade nog lämnat bort till dej om du bodde
i närheten :D:D. Skicka gärna ett PM med lite mer info om bilen Nino ,
står ett par V8 kärror här också :D:D

Nja inget speciellt med den, sitter en 360 sb i som kommer från en 70 tals pickup så det är slött :D har väl planer på att skrämma upp den ev med ett strokerkit men det är tiden och framför allt pengarna som hindrar en...

Tog hem den från usa för 2 år sen, hittade den på craigslist och köpte osett.
Ägaren var en företagare som renoverar kylare och varit verksam i typ 50 år så det kändes rätt säkert. Han ordnade frakten till NY och sen tog nordtrafik över.

Var spännande att skicka över 160.000 till nån man aldrig träffat :)

• Gilla
galento
  • Laddar…
Körde jänkare förut också.
Camaro Gen 2, trimmad 305 +th350.
Bland annat med en ganska vass kam som gav en sån där härligt orolig tomgång :D

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
G
Ska du handla enkelt är detta ett bra kit. Har själv kört med den maskinen i många år och för pengarna får du ett finfint resultat. Clas Ohlsons 720 som någon skrev om längre upp kan jag inte rekommendera. Har en och den värmer min hylla.

https://www.mekonomen.se/bil/bilvar...polermaskiner/polermaskin-710-watt-pa279588sv

Börja med denna
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/lack-och-kromvard/rubbing/polermedel-pa289099sv

Avsluta med denna
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/lack-och-kromvard/rubbing/polermedel-pa289098sv

Sen köper du en liter ytdesinfektion på närmsta apoteket, späder 1:1 med vatten och torkar hela bilen för att få bort rester.

Lägg sedan på ett vax, spelar inte så stor roll vilket. De flesta från Sonax, Autoglym och Meguiars är dugliga. Vax är mer lätthanterligt än lackskydd när man är lite grön.

Och kom ihåg, 95% av glansen kommer från poleringens kvalitet, vax/lackskydd är bara toppningen.

/Polare, bilvårdsforummoderator

• Gilla
hakkattakk
  • Laddar…
ullberg
Den rotex du har är aldeles utmärkt att polera med, du får kanske inte riktigt samma avverkning som en ren (roterande) polermaskin men samtidigt är det i det närmaste omöjligt att bränna lacken. Skulle säga vida överlägset en nonamemaskin med dubbla trissor från något lågprisvaruhus. Har själv kört med min rotex, primärt med Festools egna polermedel ur automotive-serien, men förutsätter att det funkar bra med annat också.

/U

galento
nino nino skrev:
Nja inget speciellt med den, sitter en 360 sb i som kommer från en 70 tals pickup så det är slött :D har väl planer på att skrämma upp den ev med ett strokerkit men det är tiden och framför allt pengarna som hindrar en...

Tog hem den från usa för 2 år sen, hittade den på craigslist och köpte osett.
Ägaren var en företagare som renoverar kylare och varit verksam i typ 50 år så det kändes rätt säkert. Han ordnade frakten till NY och sen tog nordtrafik över.

Var spännande att skicka över 160.000 till nån man aldrig träffat :)
Ja förstår att detta var spännade att skicka över pengar. Har funderat på det själv men inte
vågat ta risken. Mopar är fina bilar fast det är GM som finns här nu.;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Röd klassisk bil med högglanspolering på en bilträff, omgiven av människor och andra fordon i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reflektion av hus och bil i nyputsad och skinande bilkaross efter polering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kör med Menzerna polermedel (Medium). Har även den grova och fina men tycker skillnaderna är så små så inte värt mödan att köra flera omgångar.

Körde flera år med Fireglaze som lackskydd, men köpte nu senast Meguiars nxt gen wax när sommarbilen fick en omgång. (Finns bl.a. på mekonomen) Vart hur bra som helst det också.

Köpte för typ 7-8 år sedan en polermaskin från classes för 299kr, liknande denna: https://www.clasohlson.com/se/Polermaskin-Cocraft-HPT-350/40-9900
Finns såklart bättre men har fungerat kanon och den har jag använt på både båten och bilen. Är man van att polera för hand så kommer man hur som helst att bli häpen vad bra det blir! ;)

• Gilla
Holmspel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.