Byggahus.se
Jag och sambon ska bygga ett egenritat fritidshus på plintgrund och vi har tänkt göra det mesta för egen maskin och ska nu få hjälp av närmaste bonden att göra markarbete/grund. Tomten är ute på vischan i Uppland (om det är relevant).

Vi har ingen erfarenhet av att göra plintgrund så nu söker vi egentligen tips, trix och råd gällande utförande av själva plintarna. Vi har funderat på att eventuellt projektera detta men vill först undersöka om vi ändå inte kan få till det helt på egen hand. Eftersom vi har ritat huset helt själv och ska bygga med lösvirke m.m. så vill vi 'som sport' göra allt själv, om det går.

Vi har tittat på 'Enkelstugan' (
) där dom gjuter en plintgrund och det är ju en metod som ser vettig ut, men vi vill ha något annat att jämföra med.

Söker man runt på nätet så är det mest gjuta plintar till altan m.m. som finns och det är inte riktigt vad vi söker.

Någon som har gjutit plintgrund för egen maskin och har lite tips, trix eller material man kan få del av?
Någon som anlitat firma i Uppland för plintgrund och kan rekommendera dem? Egentligen behöver vi bara hjälp med konstruktion och metod för arbetet, själva arbetet med grävning/gjutning m.m. gör vi själva/med bondgrannen.

Alla tips och råd mottages tacksamt!
 
L
Vilka mått har huset
 
Kanske lämnade lite knapphändigt med information, huset är tänkt att bli 10.4m x 5,6m med loft över halva ytan. Vi har provgrävt lite ned till frostfritt och marken är torr, stenig morän vad vi kan se.

Det vi undrar över egentligen är väl mer konkret:
Dels avstånd mellan plintar?
Plintkonstruktion: Vad för typ av sockel bör vi ha? Vi tänker sen gjuta i papprör.
Materialval: Under sockeln, runt sockel, runt pappröret.. ?

Bygg-gång: Gräver man för varje plint och gjuter en och en? Gräver man en ränna kanske och gjuter flera plintar direkt?
 
L
Det är långt och brett , ca 2,5 meter mellan plintarna runt , samt att det måste nog vara en rad på mitten oxå , ett sätt är att gräva ett hål på 400X400 till 500x500 mm frostfritt , det blir en fot för plinten att stå på ha 4 st armeringsjärn i kors + betong ca 10 cm i botten + ett som sitter upp i mitten ,
I samband med gjutning av botten så sätts gjutröret ( rören ska var lite längre än färdig höjd , för att kapas rätt senare ) ned lite lätt i betongen och lite betong ini +utsidan , då kan ni rikta in rören exakt i linje och i lod , nu kommer dom att sitta fast dagen därpå och kan återfyllas runt , rören står nu stadigt och kan vägas av på rätt höjd och kapas , ( ett tips vid påritning av kapställe , ta en wellpapp och lida runt kant i kant så blir kapen exakt i våg ) och fyllas till topp
 
  • Skiss av grundplint med mått och anvisningar för gjutning och armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3 rader var väl det vi hade tänkt så det låter vettigt. Någonstans runt 15-18 plintar kanske det landar på då. Tänkte fråga om diametern men ser 200 mm i din skiss så antar att det besvarar den frågan.

När det gäller botten under plinten, du förespråkar bara armering i kors + betong? Ingen fot hopsnickrad i trä eller liknande?

Fyller man med grus under plinten och runt om eller räcker det under?
 
L
Lägg ut ett snöre så ni får en riktning på plintarna , gräv min 500 runt hål
Det blir en fot då gropen är större , lägg lite grus i botten , slå i betong till ca 10 cm , peta ner järn ca 5 cm i fyrkant , sätt ett järn i mitten ca 20 cm ner och ca 10 cm under färdig plints överkant , trä ett rör över det stående järnet som är ca 5 cm över färdig höjd på plint , gnugga lite , fyll ca 5 cm betong i röret och lite på utsidan ,,mot röret ( rikta in alla plintar i linje )
nästa dag , rören sitter fast , lite grus på utsidan , sedan vad som helst , trampa ner lite lagom utan att knäcka till röret , fyll upp till marknivå , nu har ni plintar som står stadigt , väga in nivåerna så alla plintar blir i våg , kapa rören efter märkning , fylla upp med betong till topp i rören , nu är plintarna färdiga att ställa hus på :)
I övrigt tips enligt skiss , hoppas att ni förstår , knepigt att förklara teoretiskt , annars fråga mera
 
  • Skiss som visar hur man använder en byggmästarvinkel för att få rätt vinklar vid placering av plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack, det kommer säkert mer detaljerade frågor när vi sätter oss ner och ritar grunden i detalj men det är bra att ha något att utgå ifrån.

Vi funderar på dränering av grunden också, hur vet man om det behöv? Tomten är ju plan och väldigt sandig/stenig/torr, men det kan ju behövas ändå antar jag. Vi vet inte riktigt hur vi ska avgöra om vi behöver dränering eller inte och vilken typ i så fall om det behövs.
 
L
Ni ska ha en plintgrund och då kan det vara lämpligt att skala av lite jord och gräs ca 15 cm
och fylla upp 0 - 16 kross , sedan hur tätt ni kommer marken vet jag inte , men under ett hus
så kommer det inte att växa något , det att dränera ?? ni ska väl ha lite vatten och avlopp oxå
befarar man att det ska bli mycket vatten från stuprör , så brukar man lägga rör ut till ett dike eller en stenbrunn för att bli av med det , inget kul med sjö utanför dörren , men ta det lite senare , för det ska ni väl ha hantverkare till
 
Vet inte exakt vilket avstånd vi tänkte ha till marken, men det kommer inte bli jättetight mot marken utan någonstans mellan 30-60 cm kanske..

Bonden hjälper till med vatten och avlopp, det finns egen brunn som vi ska ansluta på bara och sen blir det enskilt avlopp, han har entreprenad och gjort sånt innan så det får vi hjälp med. Men ändå bra att förstå vad som ska göras och varför, t.ex. med dräneringsbehov m.m.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Vet inte exakt vilket avstånd vi tänkte ha till marken, men det kommer inte bli jättetight mot marken utan någonstans mellan 30-60 cm kanske..

Bonden hjälper till med vatten och avlopp, det finns egen brunn som vi ska ansluta på bara och sen blir det enskilt avlopp, han har entreprenad och gjort sånt innan så det får vi hjälp med. Men ändå bra att förstå vad som ska göras och varför, t.ex. med dräneringsbehov m.m.
Lycka till i ett första spadtag :)
 
  • Gilla
Barte telin
  • Laddar…
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Tusen tack, det kommer säkert mer detaljerade frågor när vi sätter oss ner och ritar grunden i detalj men det är bra att ha något att utgå ifrån.

Vi funderar på dränering av grunden också, hur vet man om det behöv? Tomten är ju plan och väldigt sandig/stenig/torr, men det kan ju behövas ändå antar jag. Vi vet inte riktigt hur vi ska avgöra om vi behöver dränering eller inte och vilken typ i så fall om det behövs.
Om ni inte har tillrinnande fukt från skog och mark runt om så behöver ni inte mer än takavvattning och bortskrapad jordmån under huset.
Kross, 100mm 16-32 ger bra yta som inget vill växa i. Mellanrummet mellan plintar, mark och golvreglar täcks lämpligen med en spalje eller plankrad som gör att vinden kan vädra under. Du får kallgrund, men minimalt med fuktproblem.

Kompensera kallare golv med lite mer isolering eller trägolv och några mattor inne så har ni ett hus som går att kallställa.
 
  • Gilla
Hakansol
  • Laddar…
Varför inte köpa färdiga plintar visst kostar lite extra men bra mycket enklare. Bygger ett förråd på färdiga plintar har för mig jag gav runt 5000 kr för 16 plintar 1 meter höga med en sula på 400*400 och med en ställbar klyka för 4" virke.
 
  • Gilla
Enis och 1 till
  • Laddar…
Jag ser en nackdel att man måste gräva mycket mer för att få det i plan, och totalhöjden kanske inte stämmer in på markområdets nivåskillnader.
 
  • Gilla
Pandarius
  • Laddar…
I så fall har man köpt plintar med fel höjd finns ju allt från nån dm till säkert över 2 meter så nån bör passa bra.
 
Nu verkar det som att ni har hjälp med grävning men annars kan jag rekommendera jordborr om man vill jobba lite mer manuellt. Då får man visserligen ingen extra stor yta under plinten som förespråkats tidigare i träden men slipper och andra sidan att återfylla speciellt mycket. Jag fyllde bara på med sand runt röret innan jag gjöt. Dock så gjorde jag för altan så jag vet inte om det behövs extra yta under plinten för högre vikt i detta fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.