Byggahus.se
Nissens Nissens skrev:
Det är många som inte håller med dig. Du verkar inte heller ha någon koll på vad man kan göra med Plejds system. Gå gärna in och kolla i Plejdgrupper på andra forum. I Plejdtrådarna på Byggahus huserar mest de som är mer intresserase av andra system. ☺️
Plejd är ett använder s.k.. broadcast dvs. man styr en slinga liknande julgransbelysning 😂
Produkterna är framtagna för att styra en slinga i ex.vis ett rum inte för att styra ett hus.

Kollar man på deras "nya armaturer" så blir man lätt orolig då specifikationerna visar på otroligt dåliga värden och dessutom redovisas olika värden på samma produkt. Ex.vis 600lm på 10W får de fram till att det blir 85lm/W 🙃
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
L Ljus kunskap skrev:
Plejd är ett använder s.k.. broadcast dvs. man styr en slinga liknande julgransbelysning 😂
Produkterna är framtagna för att styra en slinga i ex.vis ett rum inte för att styra ett hus.

Kollar man på deras "nya armaturer" så blir man lätt orolig då specifikationerna visar på otroligt dåliga värden och dessutom redovisas olika värden på samma produkt. Ex.vis 600lm på 10W får de fram till att det blir 85lm/W 🙃
Ja, det du skrev ovan bekräftar mitt påstående. 😊
Du får väl ge dig ut på ett Plejdforum värt namnet så får du en inblick i hur det är i verkligheten. 😊
 
L Ljus kunskap skrev:
Plejd är ett använder s.k.. broadcast dvs. man styr en slinga liknande julgransbelysning 😂
Produkterna är framtagna för att styra en slinga i ex.vis ett rum inte för att styra ett hus.

Kollar man på deras "nya armaturer" så blir man lätt orolig då specifikationerna visar på otroligt dåliga värden och dessutom redovisas olika värden på samma produkt. Ex.vis 600lm på 10W får de fram till att det blir 85lm/W 🙃
Om 10 W är maximal effekt på produkten så kan LED-chippet fortfarande prestera 85 lm/W? Eller är produkten 100 % effektiv? Är inte alls bekant med vad siffrorna avser, men det behöver väl inte vara motsägelsefullt?
 
jbr jbr skrev:
Ja, det är ett system, ett system av reläer och dimrar.
Det är dock inget hemautomatiseringssystem.
Nyfiken på exakt vad man menar med hemautomatisering egentligen. Styra fasadbelysning med timer/astrour så att den automatiskt tänder.. ja för mig låter det som ett automatiserat hem. Det är en light-version som det finns väldigt nöjda slutanvändare till. Jag hoppas dock att konkurrensen tar vid och vi får fler som tex vadsbo och wiser.

Vill man så finns ju alla möjliga exotiska lösningar med styrningar mot spotpriser, väderleksrapporter och rumsbelysningar i sjuttioelva olika scenarion och exakt varvtalsstyrd frånluftsfläkt på toaletten. (Varvtalsstyrd fläkt på toa går nog att lösa med en plejd iofs..)
 
Nissens
T Tsdoesds skrev:
Nyfiken på exakt vad man menar med hemautomatisering egentligen. Styra fasadbelysning med timer/astrour så att den automatiskt tänder.. ja för mig låter det som ett automatiserat hem. Det är en light-version som det finns väldigt nöjda slutanvändare till. Jag hoppas dock att konkurrensen tar vid och vi får fler som tex vadsbo och wiser.

Vill man så finns ju alla möjliga exotiska lösningar med styrningar mot spotpriser, väderleksrapporter och rumsbelysningar i sjuttioelva olika scenarion och exakt varvtalsstyrd frånluftsfläkt på toaletten. (Varvtalsstyrd fläkt på toa går nog att lösa med en plejd iofs..)
Tror Plejd hittat en väg till den breda massan. Omsättningen på Plejd ökar kraftigt hela tiden.
 
  • Haha
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Tror Plejd hittat en väg till den breda massan. Omsättningen på Plejd ökar kraftigt hela tiden.
Plejds styrka är att det är hemautomationens ”Apple”. Det bara funkar och det är användarvänligt, både setup och användande. Nackdelen skulle väl vara att det är något smalt användningsområde jämfört med de systemen som kräver en halvtidstjänst för att underhålla i en hemmamiljö för de som har en utpräglad automations-fetish. Plejd har varit smarta, dom har fått varenda elektriker att föreslå just Plejd känns det som.
 
  • Gilla
  • Haha
Karl.s och 9 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Plejds styrka är att det är hemautomationens ”Apple”. Det bara funkar och det är användarvänligt, både setup och användande. Nackdelen skulle väl vara att det är något smalt användningsområde jämfört med de systemen som kräver en halvtidstjänst för att underhålla i en hemmamiljö för de som har en utpräglad automations-fetish. Plejd har varit smarta, dom har fått varenda elektriker att föreslå just Plejd känns det som.
Väldigt bra beskrivet!
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tror Plejd hittat en väg till den breda massan. Omsättningen på Plejd ökar kraftigt hela tiden.
Härligt!
Det är tydligen på nätterna tankarna lätt smyger sig på...
Det har nog på sina håll kliat lite i fingrarna att väcka upp en insomnad Plejd-tråd. 😉
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 4 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Härligt!
Det är tydligen på nätterna tankarna lätt smyger sig på...
Det har nog på sina håll kliat lite i fingrarna att väcka upp en insomnad Plejd-tråd. 😉
Skönt att det blir sommar så man inte behöver lägga all ledig tid på att administrera Homey systemet och dess lampor... 😇😉
 
Nissens
jbr jbr skrev:
Härligt!
Det är tydligen på nätterna tankarna lätt smyger sig på...
Det har nog på sina håll kliat lite i fingrarna att väcka upp en insomnad Plejd-tråd. 😉
Du har inte tänkt på att jag kanske är i en annan tidszon? Är i sydostasien just nu…
 
Nissens Nissens skrev:
Du har inte tänkt på att jag kanske är i en annan tidszon? Är i sydostasien just nu…
Skönt att tänka på Plejd då. 👌🌞
 
  • Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Du har inte tänkt på att jag kanske är i en annan tidszon? Är i sydostasien just nu…
Aha, jag undrade precis varför du väckte upp en, i 8 månader, död tråd för att återigen upprepa vad du skrivit 100 gånger innan.

Tänkte inte på tidszonen :)
 
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Tänkte inte på tidszonen :)
...och kanske inte på platsen? 🙂
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Du har inte tänkt på att jag kanske är i en annan tidszon? Är i sydostasien just nu…
Akta dig för kinaskit bara 😎
 
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Plejds styrka är att det är hemautomationens ”Apple”.
Om man reflekterar över att tillverkaren själv inte anser det är ett hemautomatiseringssystem så kan man nog anse att liknelsen haltar något.

F fsn skrev:
Det bara funkar och det är användarvänligt, både setup och användande.
I sådana här diskussioner är det bra med ett faktabaserat resonemang, jag tror också att det där verkligen stämmer.

F fsn skrev:
...jämfört med de systemen som kräver en halvtidstjänst för att underhålla i en hemmamiljö för de som har en utpräglad automations-fetish.
I sådana här diskussioner är det bra med ett faktabaserat resonemang, eller..?
 
  • Gilla
Ljus kunskap och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.