Hej på er!
Har nyligen köpt en plejd dosdimmer med tillhörande vridadapter. Tänkte ersätta dotterns tryckfjädrande dimmer (hon vill kunna vrida på ratten) med denna.
Den vanliga installationen går mot ett LED-styrdon. Fas+tändtråd gick mot den gamla tryckfjädrande dimmern, har dragit fram nolla till plejden också. Installation går bra, men plejddimmern funkar inte sedan, varken i appen eller i tryckknappen. Misstänker att det har något att göra med att det går med LED-styrdonet. Provade att koppla tändtråden till kontrollingång 1 på plejden, men det funkade inte heller.
Någon som har en idé om hur jag kan få det att funka?

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Kan mitt inlägg vara till någon hjälp kanske?

[länk]
Hej! Tack för snabbt svar!
Det jag inte är med på är var tandtråden (både ny och gammal) går i din installation? Om jag behöver dra fram en ny tråd, vart ska den gå mellan i så fall?

I min installation är det kopplat så här.
Grön = Tändtråd gammal kabel går direkt till lampan från Plejd utgång ”S med genombruten pil”.
Orange = Styrning från impulsbrytare ”kabel mellan strömbrytaren som har en fas inkommande och 1 på Plejd”

Oklart om jag lyckades beskriva på ett bra sätt :crysmile:

Låter inte som att det blir kompatibelt här. Om det fanns en återfjädrande strömbrytare så styrde den alltså ett drivdon via push-ingången. Den strömbrytaren kan inte ersättas av en plejd-dimmer DIM-01, men däremot av en plejd-controller CTR-01 om drivdonet har en 1-10V-ingång.

Om ni inte tänkt nyttja den trådlösa funktionen utan enbart vill ha ett vred så är det en 1-10V-potentiometer ni ska ha.

• Gilla
erikgöteborg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Låter inte som att det blir kompatibelt här. Om det fanns en återfjädrande strömbrytare så styrde den alltså ett drivdon via push-ingången. Den strömbrytaren kan inte ersättas av en plejd-dimmer DIM-01, men däremot av en plejd-controller CTR-01 om drivdonet har en 1-10V-ingång.

Om ni inte tänkt nyttja den trådlösa funktionen utan enbart vill ha ett vred så är det en 1-10V-potentiometer ni ska ha.
Hej! Tack för svaret!
Den återfjädrande strömbrytaren har en fas (svart) och en tändtråd (i detta fallet grå), det är så att säga normala anslutningar från början. Funkar det ändå inte med en plejd dimmer?
Om jag vill byta till en CTR-01 - behöver jag då dra nya kablar till drivdonet?

En bild på drivdonet ger svar på din fråga. Jag tror Bo har rätt, i så fall är det inte helt enkelt.

En "dimmer" reglerar ljuset genom att reglera energin till lampan. De traditionella dimmer klipper bor en bit av sinusvågen, medan modernare dimmers använder en "digital" tekning med av/på med hög frekvens (PWM). Summan blir att lampan "ser" en lägre spänning, den får mindre energi och lyser svagare. Tittar på man specen för Plejds DIM-01 så är det just en sådan typ av dimmer.

Ditt drivdon kan vad jag förstår av dina uppgifter inte styras så. Det är inte "dimbart" på primärsidan. Det matas med fas och nolla och den inbyggda dimmern styrs med antingen tryckknapp som i ditt fall eller 1-10V. Dimmern sitter alltså i drivdonet. Man kan aldrig ha två dimmers i serie.

Så du behöver en puck som kan simulera tryckknappen eller vredet. Det kan Plejd CTR-01 och det kan även en enkel 1-10V-vred som denna. Dessa kallas felaktigt dimmers, men består bara av en strömbrytare och en potentiometer.
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-optima-1-10v-dimmer?category_id=15774

I båda fallen behöver du dra nya ledningar. Pucken eller vredet ska ha fas och nolla. Mellan pucken och ditt drivdon behöver du tändtråd, och två st 1-10V-trådar. Nollan till drivdonet har du redan.

J jimmey79 skrev:
Hej på er!
Har nyligen köpt en plejd dosdimmer med tillhörande vridadapter. Tänkte ersätta dotterns tryckfjädrande dimmer (hon vill kunna vrida på ratten) med denna.
Den vanliga installationen går mot ett LED-styrdon. Fas+tändtråd gick mot den gamla tryckfjädrande dimmern, har dragit fram nolla till plejden också. Installation går bra, men plejddimmern funkar inte sedan, varken i appen eller i tryckknappen. Misstänker att det har något att göra med att det går med LED-styrdonet. Provade att koppla tändtråden till kontrollingång 1 på plejden, men det funkade inte heller.
Någon som har en idé om hur jag kan få det att funka?
Som Bo och flera på pekat, så bör du ta en bild på befintlig dimmer.
Den befintliga dimmer kan ha flera typer av utgångar. Är det flickans rum är det kanske en vanlig dimmer med 230V utgång och då har belysningen LED lampor med inbyggd drivdon, i såfall ersätter du den dimmern med en PLEJD dim-01.
Men om det är typ spottar i taket kan dessa vara av antingen 12V eller strömstyrka, oftast 350mA dessa kräver ett drivdon som ger rätt spänning eller rätt ström för dina lampor.
Så förs vad är det för typ av lampa?

Det sitter kanske en vanlig dum dimmer nu som är kopplad som i denna länk
Se inlägg #3
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-dosdimmer-foerhoejningsram.314454/#post-2952321

Redigerat:
Hej, tack alla för svar.
Har tagit bild på styrdonet nu. Det är placerat i garaget och kablarna går därifrån i undertak till dotterns rum. Skulle därför vara glad om man slapp dra nya kablar om det gick (jag trodde att plejden skulle lösa det).

Vad tror ni?

• Styrdon för LED-belysning fastmonterat på vägg med anslutna färgade kablar i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du löser det inte utan att dra nya kablar.
Vadsbo skrev:
Dimbar med vippströmbrytare eller 1-10Vdc reglering.
Antingen får ni leva med att styra donet med tryckknappen eller så måste det dras nya kablar. Lösningen med Plejd blir dyr och du måste byta din nuvarande Plejd-dimmer till en aktor för att få det att fungera, dessutom behövs en extra dimmerratt från Plejd.

Din driver har alltså inbyggd dimmerfunktion och kan inte styras av ytterligare en dimmer, precis som Bo skrev tidigare.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Nej, du löser det inte utan att dra nya kablar.

Antingen får ni leva med att styra donet med tryckknappen eller så måste det dras nya kablar. Lösningen med Plejd blir dyr och du måste byta din nuvarande Plejd-dimmer till en aktor för att få det att fungera, dessutom behövs en extra dimmerratt från Plejd.

Din driver har alltså inbyggd dimmerfunktion och kan inte styras av ytterligare en dimmer, precis som Bo skrev tidigare.
Ah
Det var synd. Kan man byta styrdon/driver till en som inte är dimbar?
Annars har jag också en ctr-01 med dimmerratt från plejd om det skulle funka - men då behöver jag dra kablar från den 0-10v utgången på ctr01 och till befintligt styrdon?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Är det någon här som har en Plejddimmer med ratt,
Det jag undrar är hur ”känslan” i den är är, och om man trycker för att tända eller om lampan startar från noll när man vrider.
Jag vill helst ha en dimmer som de var förr, med vrid som startar från noll, uppskattar inte vriddimmer med tryck.

Jag tror inte den har stopp, det ska ju gå att använda flera parallellt.

Får jag välja väljer jag själv med tryck :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.