D
Hej!

Har rivit en rutten balkong och samtidigt passade jag på att ta bort trallen för att måla plåttaket under. Efter lite skrapning insåg jag att det är lite rost på vissa ställen, inte mycket men det finns.

Så min fundering är: Är värt att slipa och måla eller är det bättre att lägga om det?
Är det någon som har en uppskattning vad det skulle kunna kosta i så fall? Det är cirka 9 kvm.

Så här ser det ut.

Rostigt plåttak i behov av underhåll med synliga slitagespår och flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/D

Det lutar för dåligt för plåt egentligen om plåten är enkelfalsad så borde du byta ut det men inte till ny plåt utan läg svetsad ytpapp istället.

Är det tätt hade jag gått lös med axialborsten och målat. Blir snyggt och kommer hålla i många år.

Vi har en balkong. När vi köpte huset 1998 så såg vi att det fanns en del röta i några av brädorna i golvet. Konstruktionen var ett antal bjälkar ut från huset, helt öppen, glesa brädor/trall på det. även räcket var av trä, med tät panel både utåt och in mot balkongen.

Jag tänkte byta de två brädor som var lite murkna i golvet. Då upptäckte jag även lite röta i panelen på insidan av balkongen, bröt bort två panelbrädor, varvid det rasade ut pulvriserat trä. Visade sig att hela räckets stomme var totalt borta, hela räcket hölls ihop av panelbrädorna, som var måttligt angripna.

Tog bort hela räcket, upptäckte då att reglarna ut från huset under golvet var kraftigt angripna, fick ta bort ca 60% bjälkarna. Som tur var så var de rätt friska närmast huset.

Reparationen gick ut på att skarva på nya bjälkar på de bef. hade en snickare som utförde reparationen, han tog dit en extremt småväxt kompis som delvis kunde klämma sig in i bjälklaget (225 mm högt) och mha stor spikpistol nå nästan en meter in och spika de nya bjälkarna i de gamla, även inne i huset.

I den nya konstruktionen ville jag helt skydda bjälkarna mot vatten, så hela balkongplattan kläddes in med plåt. Nedåt har vi en gles panel för luftning. Och sedan har vi lös trall på det. Nytt räcke i galvaniserat smide. Vår balkong är ca 1,5 x 3,5 m.

Totalt kostade det 55 000 då för ca 25 år sedan. Då tror jag att räcket var mer än halva kostnaden.

D
Det är tätt som jag kan se det, egentligen är det bara lite rost där stolparna till räcket stod.

Min oro är mera om att även om jag slipar och målar nu så måste jag riva och göra om det om några år.

Hur länge håller det om man målar om? Och hur länge håller det med ytpapp? Lägga ny plåt känns uteslutet både på grund av lutning och antagligen pris då.

Det syns lite dåligt, men är inte det gråa som syns under den röda färgen galvanisering? i så fall är har nog plåten målats för färgens skull och har ett starkt rostskydd från början som kan hålla länge till.

D
Ja, det ser ut som det är galvad plåt. Är det som du säger kan det vara värt att måla...

Galvaniserad plåt med färgflagning och rost som visar slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur länge plåtaket håller är svårt att säga det kan redan va rutet under man vet aldrig tills man river av det. Ett nytt tak av svetsat papp av kvalitets papp håller lätt 30 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.