Har ett plåttak som släpper stora sjok med färgflagor. Taket är "platt" d v s det är inget som liknar tegel utan är falsat och troligen gjort av Plåtisol.
Plåten är galvad under färglagret.

Hur får jag ordning på detta? Jag antar att jag behöver få bort den färg som flagnar men vilken färg skall jag sedan ersätta med?

Vi har samma problem och funderar på solceller så syns inte plåten.

Protte

G gaidin skrev:
Har ett plåttak som släpper stora sjok med färgflagor. Taket är "platt" d v s det är inget som liknar tegel utan är falsat och troligen gjort av Plåtisol.
Plåten är galvad under färglagret.

Hur får jag ordning på detta? Jag antar att jag behöver få bort den färg som flagnar men vilken färg skall jag sedan ersätta med?
Teknos Kirjo är bäst, hoppas jag, den har jag tänkt måla med.
Det ska vara den lösningsmedelsburna varianten.
https://www.teknos.com/sv-SE/website/sweden/sweden-ac/exteriora-farger-ac/kirjo/

Tack Peter, det ser ju bra ut!

Är det verkligen OK att köra med stålborste på den galvade ytan, är det inte risk att man repar sönder galvet med rost som följd? Troligen får jag borsta ganska rejält då det är stora delar av taket som flagnat.

Hade en plåtas hemma för några år sedan o frågade då om vår plåt som hade samma problem, hand svar va att få bort allt som va löst o sen låta det stå över vintern för att porerna skulle stängas, därefter måla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.