personstarthumb-up

Plåttak låter i hård vind

4k läst  22 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Nylagt plåttak ska det röra sig så här?
    Se video.

I hård vind låter det ganska bra inifrån, ett bucklande ljud är en beskrivning...

Borde inte så tunn plåt vara fäst och ligga dikt an taket?

Någon som har lite kunskaper i ämnet?

Mvh

2. L
    Medlem · Nivå 18
    Plåten ligger och hoppar lite när vinden drar förbi valsningen , det blir liksom ett undertryck som lyfter lite , har för mig att det ska vara någon fästvinkel i råsponetn för att hålla nere
    Samma effekt som med flygplan , undertrycket på översida vinge suger uppåt

3. J
    Medlem · Nivå 13
    Om det är en riktigt gjord bandtäckning med plåt skall inte själva plåten lyfta från undertaket. Plåten fästs i falsarna med klamrar, och viks in i själva falsen. c/c avståndet mellan klamrarna beror på plåttyp, men är inte över 500 mm. Ett plåttak kan utsättas för rejäla sugkrafter, särskilt på läsidan. Falsarna kan säkert orsaka ett visst ljud vid "rätt" vindriktning. Är det en kompetent plåtslagare som gjort jobbet?

4. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för informationen!

Falsarna ser ut att siťta på plats och lite vinande ljud beroende på hur luftströmmarna passerar hustaket är inga problem.

Det som står ut i ljudbilden är ett bucklande ljud av plåt.

Detta uppstår mest märkbart i byvindar runt 20m/s och över. De flesta kanske inte har dessa vindar så ofta, men bor man i utsatt läge längs västkusten är det mer regel än undantag :)

Frågan är vad som är rimligt att förvänta sig av ett plåttak på vindar över 20m/s.

Vad kan man göra för att få plåten att inte röra (bukta sig) mellan falsarna.

Är byggt av en av de större byggherrarna i Sverige så de borde ju vara kompetent underleverantörer/plåtslagare.

epw gillar
  5. L
    Medlem · Nivå 18
    Har du märkt något på ljudet och eventuellt från vilket håll , samt vilken sida av taket som brummar , är det på läsidan , så är det nog vakumsuget som vill suga upp hela plåttaket eller mellan falsarna , plåten ligger lös där . , vakum är kraftigare än tryck när det gäller luft i naturen
    Försök att utröna när det blåser med att känna på plåten Håll i hatten bara :)

6. J
    Medlem · Nivå 13
    Jag har mycket lång erfarenhet av blåst i Västsverige, så jag är inte svår att övertyga. Utan att ha sett taket på plats blir det naturligtvis bara spekulationer. Buktningen kan vara resultatet av temperaturrörelser i plåtmaterialet men då borde den ha dragit ihop sig så här års. Taket kan ju vara slarvigt lagt. Det är skillnad på plåtslagare och plåtslagare. Man ser påfallande ofta fula bandtäckningar idag.

Liteavvarje gillar
  7. J
    Medlem Nivå 9
    Ganska säkert att dom inte har gjort korrekt infästning av taket , det ska inte göra så.

/plåtslagare

Joak gillar
  8. J
    Medlem · Nivå 13
    Bra synpunkt.
    Förr, när skivtäckning var vanligt, tog de horisontella falsarna upp en del av rörelserna. Bandtäckning ställer mycket större krav på precision. Falsen skall kunna röra sig i vertikalled i förhållande till de flesta klamrarna. Jag tycker man ofta kan se att detta inte fungerar genom att plåten buktar sig i vertikalled.

9. R
    Medlem Nivå 1
    Låter mest vid sydlig vind (rör sig från vänster till höger sida utifrån filmklippet)

Mer en sidvind än lävind. Verkar inte vara vakuum.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 13
    På filmen ser det ut som att det är stumt vid falsarna, men att det buktar sig mellan. Det är nog som @justusandersson är inne på så att plåten är fäst för stumt så att den inte kan röra sig.

11. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret och från en plåtslagare :)

Redigerat 28 nov 09:13
  12. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för den informationen, låter som en rimlig förklaring i detta fallet.

13. R
    Medlem Nivå 1
    Intressant, var inne på att det ej var fäst tillräckligt men ser resonemanget att falsarna ska ta upp viss rörelse.

Redigerat 28 nov 09:14
  14. J
    Medlem Nivå 1
    Vid utsatta lägen så är det för brett med 60 cm band man måste ibland tom gå ner på 40 cm om det är speciella ställen
    Jag har jobbat som platschef och senare byggkonsult i Bohuslän och har flera exempel på där man lagt 60-band och måst låsa plåten för att den inte skall "bubbla" i stormen, låsningen har varit tex att det monterats säkerhetslinerör som det satts på järn som vilar på plåten mitt i bandet
    Jag har som byggkonsult haft flera diskussioner med plåttillverkarna som bekräftat att man måste gå ner i bandbredd för att klara sig

15. J
    Medlem · Nivå 13
    Man använder fasta och glidbara klamrar på olika positioner. Gör man fel så syns det.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: