Hej.

Efter avslutad badrumsrenovering, där rörmokaren varit nere i krypgrunden för att dra nytt avlopp så har den befintliga plasten i krypgrunden blivit skadad. Plasten har legat där sedan -67 då huset byggdes.

Jag tänkte nu byta ut plasten och undrar vad som gäller nu. Vilken plast är att rekommendera? Vilken tejp till skarvar ska jag köpa? Ska man dra upp plasten en bit på grundmuren? Isf hur högt och hur ska man fästa den?

Idag ligger det bara stenar längs kanterna på plasten och det är allt annat än tätt. Bifogar en bild så ser ni vilka förutsättningar jag har.

• Skadad plastfolie i krypgrund med rör och stenar som syns i förgrund och grundmur i bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
Har du problem med fukt, eller varför ska du byta plasten och täta bättre?
Det ser ut att vara betongbjälklag och det är väl i princip okänsligt för fukt?

Plast har man in en trägrund eller möjligtvis om huset står på gammal sjöbotten som är dyngsur.

Min tanke var väl mest för att det funnits plast sedan huset byggdes. Nu efter rörmokaren var i krypgrunden och fixade så har plasten gått sönder på flertal ställen. Den är väldigt spröd efter alla år.

Är jag helt helt ute och cyklar med mina tankar?

Finns det inget problem som förväntas lösas med plasten så verkar det onödigt att lägga ner tid och pengar. Håll koll på grunden regelbundet så märker du om något behöver göras.

fungerar det inte i viss mån som Radonspärr?

M MagicFingers skrev:
så kanske det är

useless useless skrev:
Finns det inget problem som förväntas lösas med plasten så verkar det onödigt att lägga ner tid och pengar. Håll koll på grunden regelbundet så märker du om något behöver göras.
tycker att jag fått någon lite avvikande lukt i huset och tänkte att det kanske kunde bero på den skadade plasten. Kanske är bäst att bara testa att reparera plasten till en början för att se om det bättre?

• Gilla
Duckface21
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
Ja, jag tror också snarare på radon än fukt då bjälklaget inte ser särskilt fuktkänsligt ut och fuktproblem med krypgrunder inte var 'uppfunnet' på 60-talet.

Då täcker jag över skadorna på gamla plasten med ny och tejpar.

Då var ny plast på plats. Blev ny plast i hela krypgrunden iom att den gamla var så skadad.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vad valde ni för plast?

Valde vanlig åldersbeständig plast, kan inte vara sämre än vad det var innan:D

R Raffe11 skrev:
Valde vanlig åldersbeständig plast, kan inte vara sämre än vad det var innan:D
Har du länk till produkten eller mer specifik info? Står inför precis samma problem som du nu har löst, men jag har blivit osäker i all googling. :)

• Gilla
Vävtapetångest
  • Laddar…
J joakimbrodd skrev:
Har du länk till produkten eller mer specifik info? Står inför precis samma problem som du nu har löst, men jag har blivit osäker i all googling. :)
Vilka produkter kom du fram till? Jag ska skarva lite plast i vår krypgrund.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.