3 009 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Plantera barrotad häck
Jag har beställt barrotad häckplantor som levereras denna vecka. Nu har det slagit om och blivit vinter igen och jag vet inte riktigt vad jag skall ta mig till. Skall jag försöka gräva ner dem i frysen jord, ställa undan dem till snön är borta med risk för att plantorna dör eller kanske gräva ner en och en i kruka och förvara dem i växthuset?
Någon som har en idé vad jag skall göra!?
Någon som har en idé vad jag skall göra!?
Sätt dem helst i kallförråd/ej uppvärmt garage. Låt de fortfarande vara buntade. Duscha rötterna lätt med liten vanlig duschflaska med ett par dagars mellanrum. Lägg gärna ett skydd lätt över mot ev ljus.
Det viktigaste är att hålla rötterna fuktiga men dränk dem inte.
Så hanterar man plantorna på mitt trädgårdsmästeri tills jag hämtar hem dem. Det kommer att funka utmärkt!
Så hanterar man plantorna på mitt trädgårdsmästeri tills jag hämtar hem dem. Det kommer att funka utmärkt!
Redigerat:
Tack. Jag funderade om jag ev skulle jordslå den typ 3 & 3 i krukor och ställa in i växthuset. Vi har en del som inte är uppvärmd men en del med ett bubbelplasttält som håller ca 5 grader. Har tyvärr inget kallförråd.yonna skrev:
Sätt dem helst i kallförråd/ej uppvärmt garage. Låt de fortfarande vara buntade. Duscha rötterna lätt med liten vanlig duschflaska med ett par dagars mellanrum. Lägg gärna ett skydd lätt över mot ev ljus.
Väck dem inte. De vintersover fortfarande. De rotar sig inte nu och det är inte optimalt med att omplantera dem vilket bara stressar dem. Lägg/dölj dem under tex någon frigolitskiva/trasmatta/mosterAgdas gamla kofta/bubbelplast eller nåt kyldämpande men se till att det är lite luft emellan så att de inte ruttnar. Och, som jag skrev tidigare, håll mörkt. När värmen kommer vaknar de små liven och så fort jorden rett sig planteras de på plats. Avenbok är tålig.
yonna skrev:
Väck dem inte. De vintersover fortfarande. De rotar sig inte nu och det är inte optimalt med att omplantera dem vilket bara stressar dem. Lägg/dölj dem under tex någon frigolitskiva/trasmatta/mosterAgdas gamla kofta/bubbelplast eller nåt kyldämpande men se till att det är lite luft emellan så att de inte ruttnar. Och, som jag skrev tidigare, håll mörkt. När värmen kommer vaknar de små liven och så fort jorden rett sig planteras de på plats. Avenbok är tålig.
Hej
Fick leveransen idag och plantorna har knoppar som börjat slå ut. Vad gör jag nu. Se måste i jord omg eller hur?
Hehe tack. Jag har sett barrotad plantor i handelsträdgården som 1 meter anskrämliga ”döda” kvistar. Stod 3 kg på avin & detta var en hel pall.
När det kom så var de 2 meter höga rejäla plantor med utslagna gröna blad. Greps lite av panik för de gjorde allt annat än vilade.
När det kom så var de 2 meter höga rejäla plantor med utslagna gröna blad. Greps lite av panik för de gjorde allt annat än vilade.
Klicka här för att svara