345 läst ·
19 svar
345 läst
19 svar
Planritning - Feedback
Om man sätter dörren ut till uteplats rakt framför entredörr så blir det svårare att möblera uteplatsen. Jag hade samma förslag men arkitekten föreslog att ha kvar den från köket. Osäker på vad som är bäst här.M Mellanbarn skrev:Jag skulle vilja ha dörrarna ut till uteplatsen rakt fram från entrédörren.
En U-trappa kanske löser problemet med smuts alla är rädda för. Det finns många hus med trappan direkt innanför ytterdörren och jag har aldrig hört någon beklaga sig över det utanför forumet. Visst skulle det vara bra med en renare placering av trappan men bland alla prioriteringar i ett husbygge kan man nog acceptera att trappan är där ni ritat den.
Personligen skulle jag inte disponera hela trädgården som ett enda trädäck, kommer ens gräsklipparen förbi hörnet vid poolen?
Tack för feedback med trappan, det gjorde saker enklare🙂
Trädgårdsolaneringen ligger efter, den stora frågan ör var vi skall placera poolen
Hej,H hydrolift skrev:Är det en arkitekt som ritar? Tänkte direkt på sovrummet nere när jag såg ritningen och placeringen av sängen, att den inte står tillgänglighetsgodkänt. Det krävs väl typ 3,8 meter för en dubbelsäng.
Och med måtten på huset hade jag om föräldrasovrummet ska vara nere sett till att ha ett eget badrum för det, gärna med utsikt. Och en gästwc/dusch i närheten av entreerna på något vis.
Garderoberna i huvudentren hade jag försökt få till en klädkammare av istället. Inte ha en lång garderobsvägg och smal korridor när man kommer in.
Kolla runt bland hustillverkarna om det inte finns några bra planlösningar. Ofta har de tänkt på allt möjligt i planlösningarna som man kanske inte reflekterat över själv.
Korrekt, det är en arkitekt som ritat. Han har ritat en cirkel nedanför sängen, antog det var för att klara handikappanpassat. Vi valde aktivt att inte ha badrum nära, då vi inte vill att man väcker partner när man går på toalett på nätterna. Gärna långt borte när man spolar och har sig på morgonen.
Garderoberna i huvudentren är svår, det är en sittbänk som gör det lite luftigare men håller med. Svårt att få till det bara.
Vi har hållt på ett år med denna ritningen, begränsningar är ju budget och yta tyvärr. Så det handlar mest om att flytta runt nu.
Ja vi har brottats med sovrummet nere. Där får plats nattduksbord men inte mer. Tar gärna förslag.L Liljekonvalj skrev:Sovrummet på nedervåningen ser obalanserat ut, med väldigt smalt på sidorna och väldigt mycket utrymme bortanför fotänden. Gillar inte heller att dörren till sovrummet ligger allra längst bort.
Be att få filen i dwg och använd ett gratisprogram för att kunna mäta i filen. Jämför med mått ni har hemma för att avgöra om det är lagom.
Jag skulle själv inte vilja placera trappan så att man måste passera ytterdörren, skulle heller inte köpa ett hus som har så, alltid blöt eller smutsig om fötterna.
Era gäster kommer gå till tvättstugan, det är bäst att ha entrén tydligt synlig från parkering/gata.
Det går nog att få bättre flöden mellan rummen tror jag. Har ni funderat på att ha master bedroom där ni just nu planerat vardagsrummet?
Om ni ska ha pool kan det vara positivt med ett badrum i närheten så att man inte behöver gå blöt genom hela huset.
Förslag på var man kan lägga dörren? Man vill inte att gästerna skall se in i sovrummet tänker vi.
Risken finns att de går mot tvättstugan, hoppas man kan lösa det utvändigt eller får man flytta ner dörren lite söderut?
Angående switch mellan vardagsrum och bedroom, nej det har vi inte. Värt att fundera över. Tappar dock den trevliga utsikten feån vardagsrummet som man alltid är i.
Ja, tänker att vi skall placera utedusch någonstanns. Men får inte ihop var man kan flytta toaletten nere.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 745 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 745 inlägg
Förvaring är absolut bra och ändå bättre är den om den är på ett praktiskt ställe. Inte så praktiskt om man har t.ex. barnens kläder där för att det finns för lite förvaring på övre plan, eller man ska flytta ytterkläder fram och tillbaka mellan groventrén och garderoberna i hallen, eller annat liknande. Se efter vad ni har för förvaringsbehov och var det är bäst att ha förvaringen.Bazinen skrev:
Det brukar bli billigare om man håller nere antalet ytterhörn.Bazinen skrev:
Den visar att en rullstol går att vända runt där men det är ju också nödvändigt att rullstolen går att rulla fram på sidan av sängen, annars går det inte att flytta sig mellan rullstolen och sängen. Samma för en person som behöver en rullator.Bazinen skrev:
Men arkitekten har kanske tänkt sig att det får bli ett enkelrum för just den rörelsebegränsade personen, om det skulle inträffa.
Skippa klädkammaren, gör en garderobsvägg i sovrummet i stället. Er yta är för liten för en separat klädkammare.
En snabb skiss bifogas som förslag. Sätt ett vackert träd som siktlinje, lägg tråkiga funktioner mot grannarna och fokusera på er trädgård/uteplats.
I vardagsrummet kollar vi mest på tv, mindre på utsikt, men jag vet att alla är olika 😊Det skissade vardagsrummet går att möblera så ni får utsikt därifrån också.
Det blir fina siktlinjer från entré, matplats, trappan och sovrummet också.
En snabb skiss bifogas som förslag. Sätt ett vackert träd som siktlinje, lägg tråkiga funktioner mot grannarna och fokusera på er trädgård/uteplats.
I vardagsrummet kollar vi mest på tv, mindre på utsikt, men jag vet att alla är olika 😊Det skissade vardagsrummet går att möblera så ni får utsikt därifrån också.
Det blir fina siktlinjer från entré, matplats, trappan och sovrummet också.
Klicka här för att svara