6 627 läst ·
70 svar
7k läst
70 svar
Planlösning badrum!
Slutar med att föräldrarna får använda baljan, eftersom barnen tvunget vill ha handfatetAnna_H skrev:
Å andra sidan kan jag hålla med TS om att om nu barnen gärna vill vara med och plaska och sådär, så kan det vara smidigt att ha dubbla handfat om man nu har möjlighet till det.
Exempelvis när alla skall borsta tänderna så slipper man trängas för mycket. Vid det laget som barnen har växt upp och det inte finns någon användning för dubbla handfat så är det kanske ändå dags att göra om badrummet. Då kan man återgå till ett handfat om man vill.
Nåja. Planlösningen ligger och gror i bakhuvudet samtidigt som man börjat riva ner den gamla väggen. Kanske klarnar lite bättre när man verkligen ser storleken på utrymmet.
Hade hunnit mer om det inte hade vart för den gamla elen och de gamla vattenrören. Just ja. Altandörren ska plockas bort och ersättas med vägg
Och en bild på hur det såg ut innan jag började riva. Dörren till vänster är in i vårt lilla badrum. Den dörren ska bort och ersättas med vägg.
Hade hunnit mer om det inte hade vart för den gamla elen och de gamla vattenrören. Just ja. Altandörren ska plockas bort och ersättas med vägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en bild på hur det såg ut innan jag började riva. Dörren till vänster är in i vårt lilla badrum. Den dörren ska bort och ersättas med vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
JLyck skrev:
Nåja. Planlösningen ligger och gror i bakhuvudet samtidigt som man börjat riva ner den gamla väggen. Kanske klarnar lite bättre när man verkligen ser storleken på utrymmet.
Hade hunnit mer om det inte hade vart för den gamla elen och de gamla vattenrören. Just ja. Altandörren ska plockas bort och ersättas med vägg
[bild]
[bild]
[bild]
Och en bild på hur det såg ut innan jag började riva. Dörren till vänster är in i vårt lilla badrum. Den dörren ska bort och ersättas med vägg.
[bild]
Härligt med bilder! Vad är det för stort outnyttjat utrymme mellan de två väggarna? Ser ut att vara 30-40 cm brett och enbart luft. Mycket yta till ingen nytta?
Det utrymmet har inte varit där tidigare. Det är en ny vägg jag reglat upp. Har tagit utrymme från en ganska så bred hall. Plus att det blir enklare för rörmokaren att dra nya slangar. Den vita lådan är en LK fördelarskåp som jag satt in med öppning ut i hallen.
Väggen från andra sidan
Där nere i lilla öppningen ska rörmokaren gå på med slang, sen upp i fördelarskåpet. Så det blir ny matning till hela huset är det tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där nere i lilla öppningen ska rörmokaren gå på med slang, sen upp i fördelarskåpet. Så det blir ny matning till hela huset är det tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivning fortsätter. Snart färdigt för elektriker och rörmokare. Ska gå på sista bit vägg med kakel imorgon, sen ska golvet rivas upp. Dörren ska flyttas på fredag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny planlösning med rätta mått förutom djupet på 197cm. Egentligen är djupet 207cm, men vi ska ha en vägghängd wc med cistern utanför väggen. Måste göra en liten nisch med 70 regel vid just toastolen och med gips och plywood så blir nischen 9,8cm längre in i badrummet än resterande vägg. Valde att rita hela väggen på 197cm för att se hur det blir med dörren. ikeas verktyg gillar inte att man försöker rita in sådana lösningar med nischer.
Vi kommer köra med glasväggar och dörr. Inga fasta hela väggar. Bytande plats på kommod och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer köra med glasväggar och dörr. Inga fasta hela väggar. Bytande plats på kommod och skåp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Känns dock som att man får gå lite knepigt/ovanligt sätt när man ska till toan. 20 cm är nog minimum man ska ha mellan toastolen och väggen för att det ska gå att komma åt att städa där, så det gäller nog att det inte blir mindre (uppfyller inte tillgänglighetskravet på 50 cm från mitten av toan till väggen, om det spelar någon roll).
Vill gärna ha det tillgängligt (någon av oss kanske hamnar i rullstol), men samtidigt vill vi ha dubbelvask och vägghängd toa. Tror vi får köra någon form av kompromiss på det hela. När detta badrum är färdigt, kommer vi påbörja vårt nuvarande gamla badrum, som kommer bli mer som ett gästbadrum. Där har vi andra tankar kring inredning, och där kommer vi få mer plats till att tillgänglighetsanpassa. Vårt behov kontra anpassning väger just nu över till behovet för detta badrum.
Så, nu har tiden börjat komma att planera för belysning i badrummet då elektriker kommer v.17 eller v.18.
Vår tanke är att ha 6st downlights (Hidealite comfort g3 tune) och längs kortsidan inne i duschen, ha släpljus på väggen mha en ledlist. Kommer även ha belysning vid spegelskåpet.
Placeringen av downlightsen tänkte vi oss något sånt här:
Skiss på hur jag tänker med släppljuset:
Tänker att jag placerar listen så den lyser ut mot väggen och inte upp i taket. Målar allt där uppe först med våtrumsfärg, sedan fäller jag in listen.
Vad säger ni om det? Alternativ till ledlisten är att sätta minidownlights en 50-100mm ut från vägg.
Vår tanke är att ha 6st downlights (Hidealite comfort g3 tune) och längs kortsidan inne i duschen, ha släpljus på väggen mha en ledlist. Kommer även ha belysning vid spegelskåpet.
Placeringen av downlightsen tänkte vi oss något sånt här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss på hur jag tänker med släppljuset:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att jag placerar listen så den lyser ut mot väggen och inte upp i taket. Målar allt där uppe först med våtrumsfärg, sedan fäller jag in listen.
Vad säger ni om det? Alternativ till ledlisten är att sätta minidownlights en 50-100mm ut från vägg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det blir bättre städljus på toastolens högersida om spotten närmast dörren är längre till höger.
Har du sett Hidealites guide med rekommendationer om t.ex. antal?
https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider
Verkar vara lite onödigt många spottar.
Har du sett Hidealites guide med rekommendationer om t.ex. antal?
https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider
Verkar vara lite onödigt många spottar.
Just det, kanske ska flytta den lite närmre stolen!
Ja, den har jag kollat. Men då vi kommer ha ganska mörkt golv, och väggar så tänkte jag kompensera med någon spott extra så man kan kräma på extra när det väl ska städas. Men man kanske kan fimpa den spotten i mitten, precis framför kommoden.
Ja, den har jag kollat. Men då vi kommer ha ganska mörkt golv, och väggar så tänkte jag kompensera med någon spott extra så man kan kräma på extra när det väl ska städas. Men man kanske kan fimpa den spotten i mitten, precis framför kommoden.
