Byggahus.se
M Manfreds skrev:
Master bedroom delen är trevlig. Både gillar och är skeptisk mot kontorsdelen. Det är bra på så vis att en kan jobba även om den andra gått och lagt sig (olika vanligt förekommande kanske) men det gör det å andra sidan svårt att använda det för tex gästrum. Idén med utgång från badrummet fattar jag inte riktigt poängen med. Jag gillar att master bedroom är avskilt dock.

En annan sak jag har lite svårt för är att två vuxna har ett stort badrum, men tre tonåringar ska dela på ett pytte. Hade jag varit spekulant hade jag varit skeptisk, men det funkar kanske bättre i verkligheten. Och framförallt ska det ju funka för era behov!
Kontoret ska inte användas som gästrum så det är ok. Dörren ut från badrummet leder till en utedusch och ett spabad så man inte behöver klampa igenom hela huset med blöta fötter.

På vilket sätt tycker du att barnens badrum är pyttelitet? Duschen är 140x90 cm. Klart man kan göra det större men jag vet inte vad man skulle ha det till.
 
laserorm laserorm skrev:
Kontoret ska inte användas som gästrum så det är ok. Dörren ut från badrummet leder till en utedusch och ett spabad så man inte behöver klampa igenom hela huset med blöta fötter.

På vilket sätt tycker du att barnens badrum är pyttelitet? Duschen är 140x90 cm. Klart man kan göra det större men jag vet inte vad man skulle ha det till.
Tonåringar har mycket prylar. Det är inte duschen i sig som är liten. Men jag luras kanske av ritningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Rätt sjysst planlösning!

Sånt jag hade funderat extra över:
  • Spishäll i köksö: Verkar vara lite mode men finns det nån poäng? När jag lagar mat spenderar jag mesta av tiden med att skölja/skala/hacka. Kanske värt att ha vask i ön istället och låta grytorna puttra på i bakgrunden mot väggen där vasken nu är? Ser inte riktigt poängen med att ha pastan kokande i blickfånget :)
  • Har Bad 4,6 kvm tillräckligt med utrymme för förvaring av 3st större handdukar för de 3 sovrummen? Tänk också på en bra behändig plats för handduken efter man tvättat händerna. Vi har lite liknande upplägg i vårt badrum (var kommod är i förhållande till ingång) och det finns ingen bra plats att ha en handduk. Man får liksom vifta sina blöta händer en bit för att nå. Inget jätteproblem, men nu kan man ju tänka genom sånt.
  • Behövs WC 1,9 verkligen? Känns som att du dimensionerar för något som kanske sker 1 gång per år (att någon måste på toa medan 2 andra badrum är upptagna. Förstår grejen med "master bathroom" men är det så heligt att ingen annans röv får vidrör ditt porslin?:crysmile: Jag tycker att det utrymmet kanske bättre skulle användas som mer förvaring eller funktionen av en "groventré" om man kommer in med nåt större/smutsigt/blött.
  • Finns en konstig "död" yta i stora sovrummet, eller ska där vara garderober (under arbetsrummet)? Kanske fundera på att göra ett "långt" skafferi istället som delar höger vägg med teknikrummet och vars vänstervägg lämnar 600mm till arbetsrummets ingång? Då har ni ungefär samma kvm skafferi med plats för hyllor längs en hel vägg. Andra sidan väggen (i sovrummet) kan n fylla med garderobsvägg från ingång sovrum till ingång arbetsrum.
  • Bad 7 kvm: Ni har vatteninstallationer mot yttervägg. Inget problem men kanske går joxa om så att de är i innervägg? Vore att föredra tror jag.
  • Mindre sovrummen: Inte mycket plats för skrivbord (om man ska ha garderober). Tänk till ordentligt med fönsterplacering, kan det optimeras? Behövs 2st fönster? Räcker 1st som tar lite mindre plats än 2 små?
  • Ser egentligen inget problem med centralt teknikrum, allt är så tyst numera. Gjut ev. upp tjockare platta under teknik-raden om du är orolig. Kom ihåg att få in en brunn i det rummet (kommer du säkert ha)!
Annat:
  • Överväg pulpettak för att maximera/optimera takytan söderut för ev. installation av solpaneler. Husets orientering ger dig bra utgångsläge.
  • Om FTX ska in, tänk på att den tar plats i teknikrummet. Ha den nära BVP för rationell installation av köldbäraren om du ska koppla på frikyla på den.
  • Sen generellt något jag ogillar är uteplats åt söder (ser ut som det är planen här) för att det är i princip sämst läge. Skitvarmt under sommardagar, när man faktiskt vill använda den. Men det kanske är helt rätt tänkt på denna tomt.
Tack för feedback!
  • Vi ska ha en vask i köksön också. När jag lagar mat så är det mest hacka saker och sen vid spisen. Tanken är att man ska hacka och allt sånt på köksön.
  • Kommoden behöver nog flyttas lite, det har du rätt i. Sen finns det ca 140cm vägg utanför duschen där man kan hänga handdukar så det får garanterat plats 3 stora handdukar.
  • Haha, nej folk får gärna använda alla toaletter men den lilla är främst till för gäster. Men den är inte livsviktig.
  • Det ska vara garderober där är tanken. Men jag gillar din ide med skafferiet, ska rita in det!
  • Ja precis, jag har försökt att undvika vatteninstallationer i ytterväggarna men här lyckades jag inte komma bort från det (samma för vasken på gästtoaletten). Får se om det går att ha det så eller om det måste ändas.
  • Du har rätt med fönsterna, ska ta och fundera mer på det.
  • Bra! Jag är inte så orolig för ljud utan mer om det funkade med dragningar till borrhål etc.
  • Intressant! Har egentligen varit mer sugen på pulpettak men trodde att det blir bättre med sadeltak för solpaneler. Hur fungerar det? Ligger panelerna platt på taket då?
  • Ja vi ska FTX och den ska vara precis bredvid BVP. Men tack rationalen för varför man ska placera de nära varandra!
  • Tanken är att man ska kunna sitta ute på båda sidor om vardagsrummet för att kunna få skugga stora delar av dagen. Man kommer dock inte att få någon skugga mitt på dagen. Det ligger ett berg på höger sida om tomten med massor av träd på så det kommer ge en del skugga i varje fall.
Tack för saklig och konstruktiv feedback!
 
Med tanke på de höga elpriserna kanske det vore bra att ha tak att kunna sätta solceller på. Detta blir inte helt bra så som taken nu är utformade. Skickar dock med en planlösning på ett hus byggt på Ekerö som till viss del liknar det ni ritat. Planritning av ett hus med flera rum, badrum, kök och uteplatser, ej anpassat för solceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
laserorm
  • Laddar…
S Stefan_E skrev:
Med tanke på de höga elpriserna kanske det vore bra att ha tak att kunna sätta solceller på. Detta blir inte helt bra så som taken nu är utformade. Skickar dock med en planlösning på ett hus byggt på Ekerö som till viss del liknar det ni ritat.[bild]
Tanken är att ha solceller. Vad är bästa tak för solceller?
 
Diagram visar solelproduktion i Göteborg baserat på lutning och väderstreck, med procentandelar för varje kombination i olika nyanser av orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Göteborg :cool:
 
  • Gilla
Arga ingenjörn och 1 till
  • Laddar…
Man får tänka på skuggning också av tex träd, andra takdelar eller andra byggnader. Sedan är det bra att placera så mycket som möjligt av skorsten, taksteg, avloppsventilation, ventilationsutblås och sådant på norra delen av taket så att det blir en ren yta åt söder. Det kanske går att ändra garaget så att man får en takyta där att sätta solceller på som är vänd åt söder?
 
Har du tittat på Götenehus Subline? Det är lite samma lösningar, dessutom passar det bra till er tomt som verkar ha trädgården på framsidan. https://gotenehus.se/hus/subline-6/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.