Byggahus.se
Hej!

För en dryg vecka sedan blev bygglovet godkänt därför tar jag ritningarna vidare och börjar planera lite mer i detalj. En av de viktigaste komponenterna är självklart belysningen, som jag inser att jag inte är speciellt kunnig i. Framför allt planering av var man bör sätta spotligts.

I det stora hela vet vi att vi behöver gruppera dem. Vi tänker följande grupper:
  • Grupp för trappnedgång.
  • Grupp för kök bänkbelysning
  • Grupp för kök taklampa (ovanför köksö)
  • Grupp för kök takspotlights
  • Grupp för vardagsrum takspotlights
  • Grupp för fönstersmygar
Är det för många eller för få? Har vi missat något?

Hur bör spotlightsen planeras? Vi tänker oss spotlights i hela tillbyggnaden. Tar tacksamt mot förslag på armaturer som inte bygger allt för mycket på höjden (bygglovet begränsar tillbyggnadens höjd rejält).

Tack på förhand.
 
  • Ritning av kök och allrum med markerade elinstallationer och planerade positioner för spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hide-a-lite har en guide på sin webbplats där de tar upp lämpligt antal spottar för en viss yta beroende på rumstyp.

När det gäller belysning av arbetsbänkar i köket så måste spottarna vara rakt ovanför bänken och inte placeras ovanför/bakom den som står och arbetar där för då skuggar personen bänken och ser därmed inte ordentligt och då händer det olyckor.

Vill du kunna hänga upp en adventsstjärna eller liknande?
I så fall är det bra med vägguttag i ovankanten av det fönstret.

Vägguttag för dammsugare kan gärna placeras ungefär på den höjd som en strömbrytare sitter så att det blir lätt att stoppa in den.

Jag kan tänka mig att man vill ha spottarna i fönstersmygen bakom diskhon släckta när man sitter i soffan och inte vill se eventuell oreda i köket, men ha dem vid soffan tända samtidigt.

I din lista har du med takspottar i vardagsrummet men jag kan inte se några sådana utritade, samma sak med bänkbelysning.
 
  • Gilla
nexustwins
  • Laddar…
En liten notis när ni bygger nytt är oxå att be om en dosa med infälld del. För nu och i framtiden kommer smarta puckar att bli mer vanligt
Och med en dosa med dold del blir de superlätt att sätta in.
 
  • Gilla
nexustwins
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hide-a-lite har en guide på sin webbplats där de tar upp lämpligt antal spottar för en viss yta beroende på rumstyp.

När det gäller belysning av arbetsbänkar i köket så måste spottarna vara rakt ovanför bänken och inte placeras ovanför/bakom den som står och arbetar där för då skuggar personen bänken och ser därmed inte ordentligt och då händer det olyckor.

Vill du kunna hänga upp en adventsstjärna eller liknande?
I så fall är det bra med vägguttag i ovankanten av det fönstret.

Vägguttag för dammsugare kan gärna placeras ungefär på den höjd som en strömbrytare sitter så att det blir lätt att stoppa in den.

Jag kan tänka mig att man vill ha spottarna i fönstersmygen bakom diskhon släckta när man sitter i soffan och inte vill se eventuell oreda i köket, men ha dem vid soffan tända samtidigt.

I din lista har du med takspottar i vardagsrummet men jag kan inte se några sådana utritade, samma sak med bänkbelysning.
Tack för ditt svar! Jag har kikat lite på hide-a-lite och hittat ett dokument som beskriver hur många spottar man behöver per kvadrat för given effekt. Däremot har jag inte hittat något som rekommenderar hur man placerar dem. På den här punkten känner jag verkligen att jag fastnar, därav att det bara finns ett antal "utslängda" lite på måfå i köket.

Just eluttag ovanför fönster är jag dessvärre inget större fan av, mest för att det är fult. Däremot har jag kompletterat och flyttat flera av uttagen så att de hamnar bakom gardinerna i golvnivå, så att de inte syns.

Vägguttaget för dammsugare har vi tidigare diskuterat här hemma, jag vill gärna ha, men min sambo är inte helt med på poängen.
 
Anton lindqvist 1234 Anton lindqvist 1234 skrev:
En liten notis när ni bygger nytt är oxå att be om en dosa med infälld del. För nu och i framtiden kommer smarta puckar att bli mer vanligt
Och med en dosa med dold del blir de superlätt att sätta in.
Självklart, jag kör redan en del hemautomation i befintliga huset och vi känner inte att vi kan leva utan det. Det kommer bli större dosor installerade, ett rejäl uppsving från de närmast minimala varianterna i plåt som resten av huset har (att göra om all el inkl. byta dosorna är planerat, men lite längre fram).

Just nu kör vi z-wave och 433, men jag är imponerad över Plejd. Mest för att det verkar vara ett system som inte ger några bieffekter i form av fördröjningar etc. Att man inte heller är bunden till en viss typ av knapp på väggen är genialt.
 
BirgitS
N nexustwins skrev:
Däremot har jag inte hittat något som rekommenderar hur man placerar dem. På den här punkten känner jag verkligen att jag fastnar, därav att det bara finns ett antal "utslängda" lite på måfå i köket.
Här får du mitt förslag för köket, inspirerat av Hide-a-lites guide med exempel. Observera att jag inte är någon ljusexpert.

En rad med spottar ungefär mitt ovanför bänkytan längs väggen till vänster. Ljusvinkel och styrka anpassas så att hela bänkytan blir upplyst. Bör sitta med en dryg meters mellanrum.
Spottar ungefär 30 cm framför raden med högskåp, lagom avstånd för att spottarna kan lysa in i (över)skåpen. 1 dryg meter mellan dessa också.
En mellan köksön och väggen som är upptill i ritningen och en framför altandörrarna så att man får städbelysning där.

Ovanför trappan minst 1 meter mellan spottarna, eller sätt ljuslister under trappnosarna eller ljuslist el. dyl. på baksidan av ledstången för att få ljuset där det är viktigast att man ser ordentligt för att inte snubbla.

Kanske ljuslist under köksöns överhäng som en kul grej?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Här får du mitt förslag för köket, inspirerat av Hide-a-lites guide med exempel. Observera att jag inte är någon ljusexpert.

En rad med spottar ungefär mitt ovanför bänkytan längs väggen till vänster. Ljusvinkel och styrka anpassas så att hela bänkytan blir upplyst. Bör sitta med en dryg meters mellanrum.
Spottar ungefär 30 cm framför raden med högskåp, lagom avstånd för att spottarna kan lysa in i (över)skåpen. 1 dryg meter mellan dessa också.
En mellan köksön och väggen som är upptill i ritningen och en framför altandörrarna så att man får städbelysning där.

Ovanför trappan minst 1 meter mellan spottarna, eller sätt ljuslister under trappnosarna eller ljuslist el. dyl. på baksidan av ledstången för att få ljuset där det är viktigast att man ser ordentligt för att inte snubbla.

Kanske ljuslist under köksöns överhäng som en kul grej?
Det är ett förslag som jag gillar! Tack. Har inte haft tankar på ljuslister, men det är ju ett fenomen som man hör att fler och fler installerar. Kommer nog att rådgöra med elektrikern med vid ett senare tillfälle, men det är ju alltid bra att veta hur man har tänkt sig någorlunda.
 
BirgitS
Har bekanta som har ljuslist/ljusslang bakom en hög ledstång i trappan sen några år och det fungerar bra. Såg lite oväntat ut första gången bara.
 
  • Gilla
nexustwins
  • Laddar…
Sådärja, nu har jag filat lite på något som känns som det fungerar någorlunda tror jag. Jag har utgått från dina förslag BirgitS. Några tankar kring detta?
 
  • Ritad planlösning för ett hus med utmärkta rum och möblemanget som visar kök, badrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Bra mycket bättre :)

Känns lite onödigt med så mycket spottar till höger om köksön, där borta behöver man ju inte samma arbetsbelysning och kan ju bli lite konstig effekt och skuggbildning om någon gäst sitter där och får en spot rakt ovanför huvudet.

Blir det en fläkt med egen fläktbelysning?
Om inte behövs det en komplettering i det hörnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.