BirgitS
Banjobenne Banjobenne skrev:
rörigt nu men något såhär tänker jag. Tror inte det kommer kännas trångt då komoden ligger innanför ”gattet”

[länk]

nu tänkte jag inte längre än näsan, duschväggen får vara 90 inte 100
Okej, du menade med kommoden till höger och inte till vänster, det blir ju bättre men som hscn skriver en toalett sticker ut så mycket att det bara blir 70 cm kvar till duschen. En dusch som är 80 x 100 fungerar bra men 70 cm kan kännas smalt. Dessutom vill man väl inte bli blöt om fötterna när man ska på toa strax efter att någon har duschat.

BirgitS BirgitS skrev:
Okej, du menade med kommoden till höger och inte till vänster, det blir ju bättre men som hscn skriver en toalett sticker ut så mycket att det bara blir 70 cm kvar till duschen. En dusch som är 80 x 100 fungerar bra men 70 cm kan kännas smalt. Dessutom vill man väl inte bli blöt om fötterna när man ska på toa strax efter att någon har duschat.
Nä det har du rätt i, det vill man inte.
Inte lätt det här, många bra tips dock. Gäller bara att bestämma sig.

BirgitS
Föreslår att du ritar i ett planeringsprogram, typ det som Ikea har för badrum, för då blir det lättare att se var det blir trångt, döutrymmen, städproblem etc.: https://www.ikea.com/se/sv/planners/

• Gilla
Myzan87
  • Laddar…
Vad tror ni om detta? Önsketänkande?
Komod 60 bred, duschvägg 70 bred lämnar 65 till toalett.

[länk]
Blir nog bra, jag har lyckats klämma in ett litet badkar, separat dusch, litet tvättställ och toa på 160x200.
Tror till och med du kan öka duschplatsen några cm om du gör lådan bakom toa så liten som möjligt. Men du ska ju kunna placera toarullen utan att den kommer i vägen också så 60 mellan duschutrymme och kommod tror jag är absolut minimum om det inte ska kännas väldigt trångt
Fixturen som byggs in i lådan brukar vara 50 cm bred sen tillkommer skivor och ytbeklädnad, knappt 6 cm med väggmatta, kanske 10 om det ska vara kakel.

BirgitS
Det blir svårt att komma åt att städa där mellan toastolen och kommoden. Om du placerar mitten av toastolen 40 cm från kommoden och har en rörlig duschdörr så går det ju att komma åt på båda sidorna av toastolen. Det blir enklare och billigare rördragning om duschblandaren sitter på samma vägg som kommod och toastol, samt betydligt enklare att komma in i duschen om duschdörren har gångjärnen vid toastolen. Men vad är storleken på duschen egentligen? Det blir besvärligt att duscha i en dusch som bara är 65 cm bred, då får man nog ha duschdraperi så att man inte slår armbågar eller knän i dörr eller vägg.

BirgitS BirgitS skrev:
Det blir svårt att komma åt att städa där mellan toastolen och kommoden. Om du placerar mitten av toastolen 40 cm från kommoden och har en rörlig duschdörr så går det ju att komma åt på båda sidorna av toastolen. Det blir enklare och billigare rördragning om duschblandaren sitter på samma vägg som kommod och toastol, samt betydligt enklare att komma in i duschen om duschdörren har gångjärnen vid toastolen. Men vad är storleken på duschen egentligen? Det blir besvärligt att duscha i en dusch som bara är 65 cm bred, då får man nog ha duschdraperi så att man inte slår armbågar eller knän i dörr eller vägg.
Enligt mina beräkningar kommer duschen bli 70, så hade jag tänk typ en enkel vikdörr på 89 eller 80, då kommer det ju inte gå att fälla helt mot vägg men det går aldrig ändå pga hyllor/duschset.

Ska kolla med snickaren imorgon. Se vad han säger.

Edit: tänker också att toaletten får vara i mitten för att inte framkalla klaustrofobi när man sitter på toa.

hscn hscn skrev:
Blir nog bra, jag har lyckats klämma in ett litet badkar, separat dusch, litet tvättställ och toa på 160x200.
Tror till och med du kan öka duschplatsen några cm om du gör lådan bakom toa så liten som möjligt. Men du ska ju kunna placera toarullen utan att den kommer i vägen också så 60 mellan duschutrymme och kommod tror jag är absolut minimum om det inte ska kännas väldigt trångt
Fixturen som byggs in i lådan brukar vara 50 cm bred sen tillkommer skivor och ytbeklädnad, knappt 6 cm med väggmatta, kanske 10 om det ska vara kakel.
Toaletten får hamna i mitten dela för att underlätta för avlopp som måste vara 400 från vägg om jag inte minns fel. Sen underlättar det för platsen också, då kan jag som du säger göra fixturen så liten som möjligt, duschen så stor som möjligt med en vikdörr som skapar plats när man inte duschar.

BirgitS
Enligt mina beräkningar kommer duschen bli 70, så hade jag tänk typ en enkel vikdörr på 89 eller 80,
Det låter som en väldigt liten dusch på 70 x 80/90, med så smal dusch som 70 cm bör du nog ha en dusch som är minst 100 cm lång.

Var har du tänkt göra av toapappershållaren?

Toaletten får hamna i mitten dela för att underlätta för avlopp som måste vara 400 från vägg om jag inte minns fel. Sen underlättar det för platsen också, då kan jag som du säger göra fixturen så liten som möjligt, duschen så stor som möjligt med en vikdörr som skapar plats när man inte duschar.
Måttet ut från vägg för toan som jag angav tidigare, drygt 70 ut från vägg med låda, är med korrekt placerat avlopp, 6 cm från vägg. Visst är det lite trång åt sidorna men väljer man en skål som är slät blir det väldigt mycket mer lättstädat än golvtoa med mer utrymme. Vi valde Duravit Starck 3 compact med dold infästning den bygger 48,5 cm. Små badrum kräver eftertanke och kompromisser
Lycka till!

BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som en väldigt liten dusch på 70 x 80/90, med så smal dusch som 70 cm bör du nog ha en dusch som är minst 100 cm lång.

Var har du tänkt göra av toapappershållaren?
Det fiffiga med denna lösningen är ju att det är bara själva glaspartiet som är mellan 80 och 90. Men hela sidan är 145cm :)

BirgitS
Fast vattnet sprider sig ju rätt bra när man duschar tycker jag. Men tycker du att det är acceptabelt så :)

BirgitS BirgitS skrev:
Fast vattnet sprider sig ju rätt bra när man duschar tycker jag. Men tycker du att det är acceptabelt så :)

Jag har ingen aning egentligen.
Klart man kan ju köra en vikdörr även på slutet, det går ju absolut. Kanske man bör göra

Topappershållaren har jag satt på kommoden i vårt badrum (190x180 cm)

Liten bisats: valde kommod med rundad form. Upplever att det gjorde skillnad i upplevelsen av rymd. Har dock dörren mer centrerad på kortsidan. Sätter ni kommoden närmast dörren till höger sticker den inte fram hos er pga rummets form.

Nu är skalorna riktigt åt fanders men skulle detta kunna vara en idé?

Sätt en fast duschvägg med kommoden på andra sidan av den. Säg att väggen blir 90cm lång så har du gott om plats att få plats med kommod och spegel. Duschväggen behöver ju inte vara ända upp till taket, kanske upplevs som mer rymd om den är typ 2 m?

Sen har du en glasdörr alt draperi. Toan går ju att vrida på åt vilket håll du vill. Väljer du en golvmodell kan du till och med sätta den snett i hörnet.
Handritad skiss av ett badrumsplan med dusch, duschvägg, kommod och toalett markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.