Byggahus.se
Hej!

Vi har en pelletsbrännare (Viking Bio 200) eftermonterad på äldre vedpanna som i sin tur är kopplad till en ackumulatortank på 2000 l.

Nu har pelletsbrännaren pajjat och är inskickad på service. Eftersom vi både får värme och varmvatten via tanken (via en värmeväxlare) så har jag försökt att som en nödlösning få igång den äldre elpatron som sitter monterad i mitten av tanken. Den visade sig dock bara vara på 4.5kW så den ger inte tillräckligt med effekt för att värma vattnet på ett vettigt sätt (eller så är den paj alt. felkopplad).

Nu har jag fått leverans av en ny 9kW elpatron som vår rörmokare har varit här under dagen och installerat (behövde hjälp att tappa ur tanken). Ser dock nu när jag kom hem att han inte har bytt ut 4,5kW-patronen utan monterat den nya 9kW-patronen på ett uttag längst ner på tanken!

Som jag har förstått saken så vill man ha en elpatron relativt högt upp i tanken för inte behöva värma upp ALLT vatten innan det övre skiktet är tillräckligt varmt för att kunna plocka ut varmvatten till dusch etc. När den gamla, klenare elpatronen kördes så blev det övre skiktet betydligt varmare än mittenskiktet och längst ner i tanken.

Den nya elpatronen är mest tänkt som en nödlösning just nu innan vi får tillbaka vår pelletsbrännare från reparation men jag vill kunna köra den i framtiden när elpriset går under vad pellets kostar per kW.

Eftersom pelletspriset har skenat sista tiden (vi betalar nu drygt 5000:-/pall vilket blir ca. 1:-/kW med lite värmeförluster i pannan) så är det vissa tider av dygnet billigare att köra på direktverkande el även med alla avgifter.

Tänker jag fel att den nya patronen inte ska monteras längst ner i tanken?
 
  • Eldfast dörr med isolering, två skyltar om patronbyte, träkonstruktion och isoleringsmaterial till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmen stiger uppåt visserligen och på min tank sitter solslinga längst ner så så kanske inte har så stor påverkan.
 
  • Gilla
n0ir
  • Laddar…
Jag tänker att det borde bli en hel del värmeförluster eftersom vattnet i den nedre delen av tanken också borde värmas upp när det uppvärmda vattnet stiger?
 
B
Det finns fördelar och nackdelar med placeringen, precis som du skriver.

Om elpriset <pelletspriset är det ju bra att den sitter lågt, så du kan värma så mycket som möjligt med el.

Om pelletspannans effekt inte räcker till, och man tvingas använda el ibland kalla dagar (när elen är dyrare än pellets), så hade det varit aningens bättre om patronen satt högt upp.

Som nödlösning spelar det väl ingen direkt roll, du vet ju om att du kommer ha 100% elpatron i alla fall tills brännaren är lagad.

Hade jag varit dig hade jag föredragit att ha den lågt, och på sikt installerat en logik som växlar mellan pellets och el med automatik. Eller ännu hellre, bytt ut elpatronen mot en värmepump. Pellets är nog en rätt dyr lösning på sikt.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Ja, vi håller på att ta in offerter på luft- till vattenvärmepumpar men det verkar vara lite knöligt om man vill kunna fortsätta köra det gamla systemet. En firma vi hade här tyckte absolut inte att man skulle låta en ny värmepump arbeta mot den gamla ackumulatortanken eftersom det var onödigt att värma så mycket vatten (2000 l.). Jag kan förstå logiken eftersom ackumulatortanken främst är en kvarleva från när värmen sköttes med vedpanna men det hade ju varit mer framtidssäkert att kunna använda både värmepump, elpatron och pelletsbrännare parallellt.

Inspekterade förresten den nya installationen lite mer noggrant och det verkar som att fästet för den gamla patronen har deformerats. Verkar som att rörmokaren helt enkelt inte fick loss den gamla patronen och därför valde att installera den längst ner istället där det fanns en ledig ingång.
 
Min första tanker var också att det var fel. När vi monterade in ett nytt vedsystem i villan så sattes patronen just som din gamla.

Men något som har ändrat sig sedan den tiden är ju elprisernas stabilitet. Genom att priser varierar över dygnet kan ni ju på detta sätt ladda ackumulatorn på billig el som räcker ett tag, förhoppningsvis till nästa period med billig el.

När elen blir dyr är det ju dumt att värma hela tanken, så det kan ju vara poäng att styra den där patronen lite mer aktivt än man annars skulle göra.
 
Att en patron sätts upptill eller nertill, beror på vad den ska göra. Upptill normalt för att få VV om sommaren om VV-slinga finns, ingen mening att värma en heltank för VV. Nertill för att värma huset. Det med en 9 kW, den ska ha 2,5 mm2 och 16 amp säkring, den drar ca 11 ,5 amper och det räcker inte med 10 amp säkring för den. Den gamla är 4,5 kW och klarar sig med 10 amp.
 
  • Gilla
Krabbeluring och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Har man termostat med ratt så kan man lätt automatisera temperaturen i tanken utifrån elpriset
 
n0ir n0ir skrev:
Ja, vi håller på att ta in offerter på luft- till vattenvärmepumpar men det verkar vara lite knöligt om man vill kunna fortsätta köra det gamla systemet. En firma vi hade här tyckte absolut inte att man skulle låta en ny värmepump arbeta mot den gamla ackumulatortanken eftersom det var onödigt att värma så mycket vatten (2000 l.). Jag kan förstå logiken eftersom ackumulatortanken främst är en kvarleva från när värmen sköttes med vedpanna men det hade ju varit mer framtidssäkert att kunna använda både värmepump, elpatron och pelletsbrännare parallellt.

Inspekterade förresten den nya installationen lite mer noggrant och det verkar som att fästet för den gamla patronen har deformerats. Verkar som att rörmokaren helt enkelt inte fick loss den gamla patronen och därför valde att installera den längst ner istället där det fanns en ledig ingång.
Har du kolla med Baxi? De har en del info om att köra pellets/ved och VP mot samma tank på sin web. Jag har en sån uppsättning men mot en betydligt mindre tekniktank (200l) som dessutom är förberedd för solvärme.
https://www.baxi.se/inspiration/hybridvarme/
 
Värmen stiger soom sagt uppåt, och vattnet kommer att skikta sig. Dock tror jag att det blir stora förluster att ha den lågt. Det låter nästan vansinnigt att försöka värma 2000liter. En elpatron fungerar inte så, den behöver inte mer än ca 200liter. Så i en så stor tank ska den sitta så högt som möjligt. Ofta blir det i mitten av tanken.
Om din tank är väldigt välisolerad så blir förlusterna dock ganska små.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.