Instämmer med föregående skribent!

Pelletskaminerna är inte vackra!
Varför gör ingen en pelletskamin som man ser elden ifrån sidan?
Varför gör de inga som ser ut som vanliga braskaminer?

Jag skulle önska en som ser ut som en Contura 450 och ha ett separat pelletsförråd bakom. Den berömda italienska designen är som bortblåst då de bygger kaminer tydligen. :(

WeeBe skrev:
Intressant tråd :)

Är själv på väg att bygga nytt hus och funderar på en pelletskamin som "extravärme". Min fru är noga med mysfaktorn, tycker ni den är lika hög som att elda med ved?

Jag inbillar mig att en frånluftsvärmepump som grundvärme och sedan en pelletskamin som man kör den kalla perioden blir ett bra val.

Hur köper du pellets? Småsäck, storsäck eller bulk? Vad brukar du få för pris?

Tacksam över alla tips jag kan få. En nackdel med dessa pelletskaminer är ju att det inte finns en lika stort urval som vanliga kaminer. Men enkelheten och den automatiska funktionen verkar vara mycket bra. En braskamin ska vi ha så merkostnaden för en pelletskamin blir ju inte så väldigt stor.
Jag köper pellets i 16kg säckar packade på pall (52 säckar) och sist betalade jag nog 1700:-/pall. Finns billigare men är av sämre kvalité.

Håller för övrigt med angående designen....

Majgårdarna
Den här baxin är väl rätt snygg :)
Men jag håller med,Nog lär väl det gå att bygga pellets kaminer på andra sätt oxå
crop_image.asp

Hemmakatten
Som primär uppvärmningskälla i vårt hus kommer vi att ha en vattenmantlad pelletskamin. Den är tysk, heter Wodtke Smart-In och kommer att vara inbyggd i väggen så att bara framsidan syns. Effekt reglerbar mellan 2-10 kW. Har sett kaminen "in action" och den är mycket tyst. 80% går till ack.tacken (som är på 750 l) och 20% blåses ut i rummet. Upp till 170kvm påstås den klara att värma upp. Enligt uppgift kommer en ny modell nu i december där hela 95% går till tanken och endast 5% blåses ut i rummet. www.narvells.se är generalagenter för Wodtke i Sverige. Den är naturligtvis SP-godkänd och har Svanen-märkning. Alla kaminer idag som sätts in krävs att de är godkända av SP (Statens Provningsanstalt) såvida man inte på annat sätt kan visa detta, tex. att den är godkänd i andra länder.

Vårt hus har en boyta på "bara" 112 kvm, varför en panna med pelletsbrännare kändes allt för stort och onödigt för vår lilla yta. Fördelen med en kamin jämfört med en panna är att man slipper alla krav på ett separat pannrum med tillhörande krav på brandsäkerhet mm. Nu får vi ett mindre "teknikrum" i stället, där både kaminen (baksidan av den), ack.tanken med varmvattenslingor och elpatron, ventilationsaggregatet mm får plats.

Själv funderar jag på en combikamin från http://www.combiheat.se/pelletsvedspis.htm ,tycker den ser riktigt fin ut och den ska enligt hemsidan dessutom gå bra att elda med ved (har gratis ved). Enligt hemsidan finns det också möjlighet att köpa till en vattenmantel. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av combiheats pelletskamin (med eller utan vattenmantel)?

när man går på vattenmantlat så ju högre andel till vattnet dessto bättre

sen är det alltid så att antalet start/stopp skall vara ett minimum (bestäms av systemlösningen)
och det är nästan alltid så att den bästa förbränningen sker vid översta kvartilen av effektområdet
och låg rökgastemp (dock över ca 70 C mätt ½m från skorstenstoppen) ger hög verkningsgrad
ett friskluftintag som ej stör ventbalansen är fördelaktigt

WeeBe skrev:
Kaminen från Combiheat ser skaplig ut. Den kan man kanske tänka sig. Andra som är fina men har lite insyn i brasan är pitekaminen.

[länk]
Pitekaminen har fina pelletskaminer, min favorit är den här: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=15002, jag hade köpt en Pitekamin Classic redan idag om den hade varit vattenmantlad.

JA den är mycket fin, men smakar det så kostar det tyvärr. Denna pelletskamin är ju 28.000:- dyrare än tex Contura 450 och det skiljer mycket även mot andra fina braskaminer. Är det värt det?

Rent ekonomiskt är det tveksamt. Om man bygger nytt måste man ha ett värmesystem för hela huset. Om man då som jag vill ha en braskamin (mest för att det är trevligt) känns det svettigt att punga ut nästan 50 tusen för kaminen och sedan ska jag ha skorsten mm.

Men visst är den mycket fin :P

Om man bara ska myselda ser i alla fall jag ingen anledning att satsa på en pelletskamin, vedbrasor är ju så mycket trevligare än pelletslågor.

Hemmakatten
KJE skrev:
Om man bara ska myselda ser i alla fall jag ingen anledning att satsa på en pelletskamin, vedbrasor är ju så mycket trevligare än pelletslågor.
Håller helt med om detta. :)

Jo visst är det så, men med pelletskamin får man förmodligen ner elförbrukningen kraftigt över vintern. Så det finns en ekonomisk morot i det.

Kanske väljer jag ändå en Braskamin och köper en pelletskorg, utifall jag får slut på veden en kall vinterdag :)

Själv funderar jag på en pelletskamin. Det är bara och ställa in hur varmt man vill ha det och sedan sköter kaminen resten.
Håller man på med vedeldning så kan man få problem med grannarna som inte vill ha hela huset täckt med illa luktande rök.
Pellets kaminen doftar lite när pelletsen tänds och sedan känner man inte något.
Har en släktning som har värmt hela huset under två år med en kmp kamin och han är jättenöjd med den.

Tryck på produkter och sedan pelletskaminer. Tycker Solberga ser helt ok ut.
http://www.kmp-ab.se/

Du skriver att ni inte blir störda av fläkt och skruv. Hur exakt mycket låter den???

Jag menar om man skall sitta precis framför, bredvid pelletskaminen och t e x titta på tv, blir du då inte störd av ljudnivån?

Vi har en luftvärmepump som är ganska tyst som inte står i vardagsrummet men som ändå kan störa lite. Främst när fläkten startar upp med ett högre varv...

Du säger också att fläkten kan stängas av? Hur menar du? Behöver man inte ha fläkten på när du kör pellets?

Vad måste man göra för att elda ved? Jag antar att med får modifiera något?

Refererar till mitt tidigare inlägg och förtydligar att det var Eco tec kaminen jag syftade på :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.