4 199 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Pelletsbrännare PX21
Vi ha haft kontakt i en annan tråd här , känner igen fotot , stängde du ventilen , får inte till detAlguts skrev:
Här är Grundfos pumpen och Termomixen till vänster om denna. Rören som kommer ovanifrån ned i termomixen är från pannan (laddar acktankarna först, sen vidare ned på nått sätt och termomixen blandar till "rätt" returvatten till pannan). Så fattar jag det. Returvattnet brukar ligga på 65-70 när jag eldat ett tag.
Shunt har jag framför framledningen och inget från pannan. Vattnet från pannan går direkt till ack.tankarna (via överhettningsventil såklart). Förstår inte hur den funkar när pannan eldat färdigt och vattentempen går ned...finns ju ingen "stopp" för laddningen så som jag ser det. Därför vill jag inte att cirkulationspumpen ska gå hela tiden för det känns som att det fuckar upp allt. Men jag vet inte.
med rören , dom oisolerade kommer från panna , är det högra varmast då så flödet går åt vänster det bakom pumpen kommer från botten där
Kom att tänka på blev det så här när och om du stängde den gröna ventilen vid kolvet
Här är pannsystemet. Jag är inte riktigt på det klara hur det funkar. Men jag har ritat på ledningarna så man kanske kan följa. Shunten sitter före cirkulationspump 2 som drar ut vattnet i radiatorerna. Jag kör den manuellt nu (ställd på 0 för tillfället)
På foto 4 nere vid golvet är pumpen som ska ge retur till panna och du säger att det blir ca 70C tillbaka , ( står det lilla vredet på 3 full fart ) det är lite mycket ,
Skulle tänka mig en temp på ca 50C som det ska vara , orkar inte pumpen ge pannan tillräckligt så blir den för varm , då blir det så varmt i pannan att den stannar upp och startar efter en stund
Den termomix du har där kanske inte blandar kallt bottenvatten med hetvatten ner till ca 50C
då kyls inte pannan som den ska , det kommer för mycket hetvatten i genom den , finns det någon skylt som säger värdet på den ,
Skulle tänka mig en temp på ca 50C som det ska vara , orkar inte pumpen ge pannan tillräckligt så blir den för varm , då blir det så varmt i pannan att den stannar upp och startar efter en stund
Den termomix du har där kanske inte blandar kallt bottenvatten med hetvatten ner till ca 50C
då kyls inte pannan som den ska , det kommer för mycket hetvatten i genom den , finns det någon skylt som säger värdet på den ,
Om jag mäter returen strax innan den går in i pannan så är den rätt snabbt upp till 65 grader och den verkar ligga där. Har inte kollat så exakt. Ska göra det mer noggrannt vid nästa eldning. Men jag upplever att temperaturen på returvattnet till pannan är för hett. Jag vill "ta mer vatten" från ack.tankarnas botten. Antar att termomixen ska blanda ihop så det blir bra. Misstänker att det är ställt på >60 grader i termomixern eftersom man väl inte vill ha en returvatten under 60 in i pannan? (korrision i pannan). Men tar man får mkt vatten från botten i ack.tanken så kanske man stör skiktningen också. Är ju en balansgång. (vad jag förstår...)
Kanske går att justera termomixern. Sitter nån typ av mutter på baksidan (tror jag), ska kolla om den går att rubba. Men först ska jag elda på igen för att se vad som händer med returtempen.
Kanske är pumpen som är för "klen".
Kanske går att justera termomixern. Sitter nån typ av mutter på baksidan (tror jag), ska kolla om den går att rubba. Men först ska jag elda på igen för att se vad som händer med returtempen.
Kanske är pumpen som är för "klen".
L Liteavvarje skrev:På foto 4 nere vid golvet är pumpen som ska ge retur till panna och du säger att det blir ca 70C tillbaka , ( står det lilla vredet på 3 full fart ) det är lite mycket ,
Skulle tänka mig en temp på ca 50C som det ska vara , orkar inte pumpen ge pannan tillräckligt så blir den för varm , då blir det så varmt i pannan att den stannar upp och startar efter en stund
Den termomix du har där kanske inte blandar kallt bottenvatten med hetvatten ner till ca 50C
då kyls inte pannan som den ska , det kommer för mycket hetvatten i genom den , finns det någon skylt som säger värdet på den ,
I det här fallet så kanske det inte är pumpfel , utan termomixen som bråkar , det med 65 på returen är nog rätt bra , om pannan kan lyfta till 80 C men om flödet räcker är en annan sak ,
termomixen klarar nog rätt bra att hålla en temp vid högt flöde
Det med 65C eller 55C i retur är det ingen fara med då pannan är riktigt fylld med hetvatten
termomixen klarar nog rätt bra att hålla en temp vid högt flöde
Det med 65C eller 55C i retur är det ingen fara med då pannan är riktigt fylld med hetvatten
Klicka här för att svara




