Går det att ändra inställningarna för när en PX21 startar och stoppar. Man kan ju vrida på pot.5 för att ändra starttempen. Drar jag ned den till min så får jag 60 grader som starttemp. När tempmätaren går upp i ca 86 grader slår den av. Går dessa två värden att ändra på något sätt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Nej det går inte, har du en äldre så kan man byta chip till ett med större hysteres. De nyare brännarna har mer justeringsmöjligheter tror jag.
2:a på tråden
Är inte direkt hemma på pelletsbrännare , men mer spontant känns det som att termoataten som verkar vara elektronisk har ett minvärde som inte går att komma under utan att göra åverkan på elektronikkortet , inte en så bra ide om det finns garanti kvar .
Det går att få till det men då ska man vara en som vet vad man gör
Tror det är lite överkurs att försöka sig på det , och gilla läget samt leva med det,
om det inte går som sägs byta chip
Är inte direkt hemma på pelletsbrännare , men mer spontant känns det som att termoataten som verkar vara elektronisk har ett minvärde som inte går att komma under utan att göra åverkan på elektronikkortet , inte en så bra ide om det finns garanti kvar .
Det går att få till det men då ska man vara en som vet vad man gör
Tror det är lite överkurs att försöka sig på det , och gilla läget samt leva med det,
om det inte går som sägs byta chip
Ok. Får gilla läget då. Problemet är att jag laddar ack.tankar med PX21an via en enkel cirkulationspump. Även om jag kör cirkulationspumpen på läge 3 (snabbaste) så är det svårt för mig att ladda tankarna då pannan snabbt blir för varm å stänger av. Jag måste ha matningen på ett minimum för att det ö.h.t. ska bli gångtid på PX21an. Vet inte om det är värt att köpa en laddomat?
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Sätt tempgivaren på tanken då.....
Ja jag har satt den i toppen på acktacken. Då kan pannan vara typ 90 grader å det laddar över. Men pannan blir ca 90 grader när jag har lägsta matningen på. Jag har inget uttrymme för att justera matningen. Pannan blir för varm, även om cirkulationspumpen går på läge 3. Tänkte att en laddomat kanske löser detta bättre...(även om det är en annan frågeställning än trådens rubrik...).
Du säger gångtid vad menar du då , att pannan inte går under 60C eller vad
För dåligt flöde , för klena rör , för liten pump , pannan kyls inte ner
Jag har lika som dig , panna , men tankar 15 meter bort , brassar på ,termostat på topp , som startar pump 70C , , pumpen går tills pannan är under 70C ( när brasan falnar ) då stannar pumpen
Massor av glöd kvar , pannan blir 70C pumpen startar igen
Med en laddomat kommer du inte ifrån problemet den blir för varm ändå , du har nu raka rör från panna till tank/ar , och det blir detsamma med laddomaten
För dåligt flöde , för klena rör , för liten pump , pannan kyls inte ner
Jag har lika som dig , panna , men tankar 15 meter bort , brassar på ,termostat på topp , som startar pump 70C , , pumpen går tills pannan är under 70C ( när brasan falnar ) då stannar pumpen
Massor av glöd kvar , pannan blir 70C pumpen startar igen
Med en laddomat kommer du inte ifrån problemet den blir för varm ändå , du har nu raka rör från panna till tank/ar , och det blir detsamma med laddomaten
Grundfors är det. Om brännarn (px21) startar när ack.tanken är 60 grader i toppen så vill jag (rätt/fel?) att pannan ska gå tills hela acktanken är laddad med 80 grader eller vad det nu blir. Det tar väl några timmar (har 2 st 500 liters parallellkopplade). Cirkulationspumpen som cirkulerar vattnet i pannan och till acktankarna (och blandas med returvattnet via en termomix) går hela tiden (om jag inte stänger av) oavsett temperatur i panna, acktank returvatten osv).
Pannan står 1 meter från acktankarna.
Fråga angående din. Om du laddar tankarna med 80 gradigt vatten? och laddpumpen stannar vid 70 så innebär det väl att du pumpar in vatten från 80 till 70 överst i acktanken innan pumpen stänger av ?
Pannan står 1 meter från acktankarna.
Fråga angående din. Om du laddar tankarna med 80 gradigt vatten? och laddpumpen stannar vid 70 så innebär det väl att du pumpar in vatten från 80 till 70 överst i acktanken innan pumpen stänger av ?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
det är väl en större cirkulationspump du behöver, den nuvarande hinner ju inte med.
Protte
Protte
Här är Grundfos pumpen och Termomixen till vänster om denna. Rören som kommer ovanifrån ned i termomixen är från pannan (laddar acktankarna först, sen vidare ned på nått sätt och termomixen blandar till "rätt" returvatten till pannan). Så fattar jag det. Returvattnet brukar ligga på 65-70 när jag eldat ett tag.
Shunt har jag framför framledningen och inget från pannan. Vattnet från pannan går direkt till ack.tankarna (via överhettningsventil såklart). Förstår inte hur den funkar när pannan eldat färdigt och vattentempen går ned...finns ju ingen "stopp" för laddningen så som jag ser det. Därför vill jag inte att cirkulationspumpen ska gå hela tiden för det känns som att det fuckar upp allt. Men jag vet inte.
Shunt har jag framför framledningen och inget från pannan. Vattnet från pannan går direkt till ack.tankarna (via överhettningsventil såklart). Förstår inte hur den funkar när pannan eldat färdigt och vattentempen går ned...finns ju ingen "stopp" för laddningen så som jag ser det. Därför vill jag inte att cirkulationspumpen ska gå hela tiden för det känns som att det fuckar upp allt. Men jag vet inte.
För att förklara , pannan matar in genom en 4 vägsshunt med motor ovanför pannan , det kommer ca 27C från tanken och blandas i med hetvatten , så min panna är hela tiden 70CAlguts skrev:
Grundfors är det. Om brännarn (px21) startar när ack.tanken är 60 grader i toppen så vill jag (rätt/fel?) att pannan ska gå tills hela acktanken är laddad med 80 grader eller vad det nu blir. Det tar väl några timmar (har 2 st 500 liters parallellkopplade). Cirkulationspumpen som cirkulerar vattnet i pannan och till acktankarna (och blandas med returvattnet via en termomix) går hela tiden (om jag inte stänger av) oavsett temperatur i panna, acktank returvatten osv).
Pannan står 1 meter från acktankarna.
Fråga angående din. Om du laddar tankarna med 80 gradigt vatten? och laddpumpen stannar vid 70 så innebär det väl att du pumpar in vatten från 80 till 70 överst i acktanken innan pumpen stänger av ?
invändigt ( det blir 70C och 80C ut 10C överskott ) men i början på laddningen blir det inte många liter till tanken , kanske 200/tim men ökar sakta upp då returen stiger
när returen är ca 55-60C så är det ca 1500L/tim , vid 75C så är det ett flöde på 1800L/tim
bra fart och en del säger , då får ingen skiktning , det S-ter jag i jag har en varm tank
