3 706 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Pellets amatör
Har börjat elda pellets i gamla pannan i nya huset. Lite osäker på inställningarna på brännaren, en pelda 21. Hur varmt ska det vara i pannan under eldning? Förra ägaren har kört med 69gr panntemperatur. Går åt ca 4 säckar/dygn nu, tycker det är lite för mycket. Bor iofs i en 3 vånings kåk på 280kvm och pannan är från -72.
Vad har ni andra för börvärden i pannorna och hur mycket pellets går det åt?
Vad har ni andra för börvärden i pannorna och hur mycket pellets går det åt?
Kolla här , dom är proffs på pellets
http://www.pellets.info/
http://www.pellets.info/
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Jag hade 80C i min panna med oljetermostat som tyvärr gav 5C hysteres. Hade gärna kört 15C hysteres ned till 65C för längre gångtid och färre starter.
Liteavvarjes tips är bra, Pellets.info är en grym sida
Liteavvarjes tips är bra, Pellets.info är en grym sida
Det är amatörer där med. Men det finns ofta folk som har erfarenhet av din specifika brännare.
Men temperaturen bör inte vara under 60grader. I övrigt så pass hög att värmen räcker till. Det är en fördel med rellativt hög hysteres, i alla fall om det är en brännare utan underhålls eld. Jag kan inte din brännare.
Men temperaturen bör inte vara under 60grader. I övrigt så pass hög att värmen räcker till. Det är en fördel med rellativt hög hysteres, i alla fall om det är en brännare utan underhålls eld. Jag kan inte din brännare.
Det är relativt enkelt att fixa en ny termostat till pelletsbrännaren. Jag köpte en https://www.conrad.se/Termostat-100...nrad-swe&pi=198545&ci=SHOP_AREA_17350_1101171 som jag kopplade efter oljetermostaten och körde 65-85.HashtagPL400 skrev:
Det är väldigt svårt att ge något bra svar utan att känna till de exakta förutsättningarna, men jag instämmer med ovan att pellets.info nog är ett bättre forum att få svar på dina frågor.Masajäkel skrev:
Har börjat elda pellets i gamla pannan i nya huset. Lite osäker på inställningarna på brännaren, en pelda 21. Hur varmt ska det vara i pannan under eldning? Förra ägaren har kört med 69gr panntemperatur. Går åt ca 4 säckar/dygn nu, tycker det är lite för mycket. Bor iofs i en 3 vånings kåk på 280kvm och pannan är från -72.
Vad har ni andra för börvärden i pannorna och hur mycket pellets går det åt?
Jag tror hursomhelst inte att finjusteringar kommer ge några dramatiska resultat, om nu inte pannan är helt felinställd nu.
Angående förbrukningen så är det svårt att säga något också, det beror ju helt och hållet på förutsättningarna. Som jämförelse så har jag gjort av med 27 kg det senaste dygnet, då med en medeltemperatur på -3 och knappa 200 kvm plus 100 kvm källare. Detta med en ganska modern pelletspanna.
Du har ett hål på panelen där du kan justera hur högt/lågt du vill att värmen skall gå på pannan.Du har en kabel från brännaren med en en tempsensor i andra änden som sitter instucken nånstans i pannan.Själva hysteresen (av och på) är inbyggt i procesorn på kortet.Går att byta om du har ett som bara har ca 8 grader till ett som har 20 grader mellan start och stopp.
Du kan läsa mycket om din brännare om du går till avd.KMP på websidan som det tipsades om.
Här lite om processorn.
http://www.pellets.info/search.php?keywords=processor&fid[0]=13
Du kan läsa mycket om din brännare om du går till avd.KMP på websidan som det tipsades om.
Här lite om processorn.
http://www.pellets.info/search.php?keywords=processor&fid[0]=13
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Jag tror du bör ha en dragregulator. Antagligen värmer du upp skorstenen lika mycket som pannan. Jag har ett hus från 1900, 300kvadrat, dragigt här och där, pannan är från 69 tror jag. och på vintern fyller jag ett stort tomfat ungefär varannan dag. Blir kanske 6 säckar när det är "tomt". När det blir för kallt och jäkligt och det kryper neråt 30 minus så är det för klent istället så förbrukningen ökar inte direkt. Tempen sjunker istället och man får stödelda kamin istället.
Klicka här för att svara