hahalj
Har tagit ner Pax Calima-fläkten från taket och rengjort både fläktblad och upp i ventilationsslangen. När jag nu skulle sätta igång den så vill den inte. När jag drar brytaren till On står den och hackar svagt. Det finns 230V fram till L och N på skruvblocket. Ingen Led-lampa lyser. Får inte kontakt med den på Bluetooth, verkar inte vara aktiv.

Någon som haft samma problem och löst det? Hittade andra trådar här som handlar om snarlika problem, men ingen där man inte kommer åt den via appen.

• Gilla
Rozz
  • Laddar…
K
När man återmonterar en Pax-fläkt så är de väldigt känsliga för att fläktbladen och rotorn hamnar exakt i mitten. Jag har haft ett par fläktar som gör som du beskriver och det har alltid löst sig genom att centrera fläkten i mitten. Det är så små skillnader att kan kan inte se med ögat när det är centrerat. Men prova att trycka mittendelen lite åt olika håll samtidigt som fläkten är på, och se om den kommer igång.

hahalj
K Kulibertikus skrev:
När man återmonterar en Pax-fläkt så är de väldigt känsliga för att fläktbladen och rotorn hamnar exakt i mitten. Jag har haft ett par fläktar som gör som du beskriver och det har alltid löst sig genom att centrera fläkten i mitten. Det är så små skillnader att kan kan inte se med ögat när det är centrerat. Men prova att trycka mittendelen lite åt olika håll samtidigt som fläkten är på, och se om den kommer igång.
Provade, men spelar ingen roll hur jag än trycker och vrider på rotorn, händer inget alls. Och som sagt, ingen kontakt i appen.
Ger jag fläkten lite fart med fingrarna så snurrar den några sekunder innan den stannar. Inga missljud, fläkten snurrar lätt.
Mobilskärm visar appen "Pax" med ett felmeddelande "Inte tillgänglig", batteri vid 81%, klockan 14:11.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hahalj
Så här låter den

hahalj
hahalj hahalj skrev:
Så här låter den
[video]
Kanske inte går att höra, men det är ett svagt tickande ljud

hahalj
Tog ner fläkten och kollade kretskortet, men jag ser inget konstigt. Alla lödningar ser ok ut. Inga brända komponenter. Eller är det någon som ser något misstänkt? Vet inte hur/om det går ta isär fläktenheten, misstänker det blir knepigt att få ihop det om jag skulle lyckas.
Testkörde på bänken, men det är samma beteende som jag beskrivit.
Vad tror ni, elektronikskroten nästa? 🤥
Elektronikkort med kondensatorer, kretskomponenter, ledningar, delvis synlig mekanisk apparat i bakgrunden.
Skapa konto
Elektronik kretskort med kondensatorer, transformator, kablar och komponenter på ett träbord.
Skapa konto
Öppnad elektronisk apparat med synlig kretskort och kablar vid arbetsplats. Reparation eller demontering synlig.
Skapa konto
Öppnad lampa med synligt kretskort och kopplingar på en rörig arbetsyta.
Skapa konto
En hand håller ett öppnat elektroniskt enhets skal och visar inre komponenter och kretskort.
Skapa konto
Vit laddare med trasigt USB-minne fastkilat i uttaget, på ett brunt bord.
Skapa konto

• Gilla
Maria Kjellin och 1 till
  • Laddar…
Hur gick de?
Sitter själv och försöker att få liv i en likadan🫣
Min går iallafall att köra på 12v plinten

hahalj
Hult116j Hult116j skrev:
Hur gick de?
Sitter själv och försöker att få liv i en likadan🫣
Min går iallafall att köra på 12v plinten
Fick ge upp, den åkte till återvinning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.