Hej!
I Swedbank finns något som kallas Kreditavgift. Är detta samma som Pantbrev? Eller är Pantbrev något jag också måste betala när Byggnadslånet byter till Bolån? Kolla på länken och bilden.
https://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/bolan-for-olika-behov/byggnadslan.html
I Swedbank finns något som kallas Kreditavgift. Är detta samma som Pantbrev? Eller är Pantbrev något jag också måste betala när Byggnadslånet byter till Bolån? Kolla på länken och bilden.
https://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/bolan-for-olika-behov/byggnadslan.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Njä… kreditavgifter är en avgift för att du har ett visst kreditutrymme. Ex om du har byggnadskreditiv på 2000 000 så får du betala 40 000 oavsett hur mycket du sen utnyttjar. Sen betalar du dessutom 3% på den summa du använt.
så om du av de 2 miljonerna använder bara 500 000 och du betala dessa pengar den sista månaden så blir din effektiva ränta 500 000 x 0,03 /12 + 40 000 = 41250:-
på EN månad! Omräknat till årsränta ( om du istället skulle tagit ett lån på 500 000 när du verkligen behöver det) motsvarar detta 99% ränta…
Det är alltså ett väldigt förmånligt lån… för banken
så om du av de 2 miljonerna använder bara 500 000 och du betala dessa pengar den sista månaden så blir din effektiva ränta 500 000 x 0,03 /12 + 40 000 = 41250:-
på EN månad! Omräknat till årsränta ( om du istället skulle tagit ett lån på 500 000 när du verkligen behöver det) motsvarar detta 99% ränta…
Det är alltså ett väldigt förmånligt lån… för banken
Bästa svaret
Om man istället räknar med att man varje månad betalar en tolftedel av beloppet till hantverkare mm under ett år så blir själva räntan under 1,4% av totalbeloppet. Alltså blir kreditavgiften klart dominerande med sina 2% trots att den i jämförelse med textens 3% ränta ser liten ut. Faktureras ni dessutom väldigt sent blir det ännu värre.
Så kolla noga när det är tänkt att fakturor ska betalas och se till att planera byggnadslånet efter det. Och sisten inte minst, banktjänstemannen är inte din rådgivare, han är bankens säljare!
Så kolla noga när det är tänkt att fakturor ska betalas och se till att planera byggnadslånet efter det. Och sisten inte minst, banktjänstemannen är inte din rådgivare, han är bankens säljare!
Och sen betalar man också 2% pantbrev på totala skuld? Tar alla banker kreditavgifter med Byggnadslån?Tomtom79 skrev:
Njä… kreditavgifter är en avgift för att du har ett visst kreditutrymme. Ex om du har byggnadskreditiv på 2000 000 så får du betala 40 000 oavsett hur mycket du sen utnyttjar. Sen betalar du dessutom 3% på den summa du använt.
så om du av de 2 miljonerna använder bara 500 000 och du betala dessa pengar den sista månaden så blir din effektiva ränta 500 000 x 0,03 /12 + 40 000 = 41250:-
på EN månad! Omräknat till årsränta ( om du istället skulle tagit ett lån på 500 000 när du verkligen behöver det) motsvarar detta 99% ränta…
Det är alltså ett väldigt förmånligt lån… för banken
Pantbrev betalar du sen för att kunna få bolån på huset så det blir på totala summan du till slut behöver låna.
Vet ej, men jag skulle helt klart undersöka det noga om jag satt i den sitsen. Jag skulle gissa på att banken kommer titta på hur mycket ni maximalt får ha i byggkredit och försöker leda in er mot denna summa, det är ju ”bra att ha marginalen om det skulle behövas”. Att du får betala dyrt för marginalen nämner man nog inte.
Vet ej, men jag skulle helt klart undersöka det noga om jag satt i den sitsen. Jag skulle gissa på att banken kommer titta på hur mycket ni maximalt får ha i byggkredit och försöker leda in er mot denna summa, det är ju ”bra att ha marginalen om det skulle behövas”. Att du får betala dyrt för marginalen nämner man nog inte.
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 82 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 82 inlägg
Som tidigare redan har sagt så betalas kreditavgiften gång per år på hela det beviljade beloppet. Dock börjar den rulla när byggnadskreditivet aktiveras. Så sker första lyftet av kreditivet i December behöver inte kreditivet aktiveras förrän i december. Se till att de inte omvandlar lånelöftet till ett aktivt kreditiv förrän du behöver det. Ränta betalas på det utbetalda beloppet. Pantbrev kan tass ut i klump för att minska de administrativa avgifterna men är alltid minst det utbetalda beloppet.
Har du ett kreditiv på 4mkr och första lyftet är på 1mkr kan du välja att ta ut allt mellan 1-4 mkr i pantbrev i detta läget. Varje inskrivningsärende har administrativa fasta kostnader om ca 1375kr/ärende. Väljer du att ta ut ett pantbrev i början om 4mkr betalar du bara denna kostnaden en gång. Väljer du att ta ut nytt pantbrev vid varje lyft får du betala 1375kr varje gång. Har du ett kreditiv på 4 mkr men tror att du kommer klara dig på 3,5 så börja ta ut ett pantbrev om 3,5 och avvakta sen till dess att du eventuellt behöver låna mer än detta beloppet. Borde vara så att när du lånat upp detta borde det vara lättare att beräkna totalt lånebelopp än innan byggstart.
Har du ett kreditiv på 4mkr och första lyftet är på 1mkr kan du välja att ta ut allt mellan 1-4 mkr i pantbrev i detta läget. Varje inskrivningsärende har administrativa fasta kostnader om ca 1375kr/ärende. Väljer du att ta ut ett pantbrev i början om 4mkr betalar du bara denna kostnaden en gång. Väljer du att ta ut nytt pantbrev vid varje lyft får du betala 1375kr varje gång. Har du ett kreditiv på 4 mkr men tror att du kommer klara dig på 3,5 så börja ta ut ett pantbrev om 3,5 och avvakta sen till dess att du eventuellt behöver låna mer än detta beloppet. Borde vara så att när du lånat upp detta borde det vara lättare att beräkna totalt lånebelopp än innan byggstart.
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 82 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 82 inlägg
Alla banker tar ut kreditavgift på hela kreditivet. Det har att göra med att de behöver flytta pengarna till utlånat även om de inte är utbetalade i samband med att kreditivet aktiveras. Tar de ingen kreditavgift betalar banken fortfarande sin upplåningsränta samt sina reservationskostnader mm på hela beloppet vilket hade varit en förlustaffär om endast en liten del utbetalas initialt. Man kan säga mycket om banker, men förlustaffärer brukar alla banker undvika…rallolah skrev:
Klicka här för att svara