Byggahus.se

Panel direkt mot asfaboard

1. Carl123456789
    Medlem · 8 inlägg

Carl123456789

Medlem
    Hejsan. Jag har ett trähus ifrån 1979. Jag upptäckte att min panel sitter direkt emot asfaboarden, alltså ingen luftspalt alls. Det sitter både stående och liggande panel runt huset. Jag känner inga konstiga lukter alls och panelen verkar frisk iallafall på utsidan, 43 år senare. Målat med plastfärg vill jag tillägga ..
    Bör jag ändå vara orolig eller är det många gamla hus som har det såhär?

2. D
    Medlem · stockholm · 3 508 inlägg

Derbyboy

Medlem
    Jag har samma.

stående panel (med 4-5mm avstånd mellan panelen) direkt mot asfaboarden. Målad troligtvis med okänd färg.

inga problem vad jag kan se eller har upptäckt

• Laddar…
  3. Carl123456789
    Medlem · 8 inlägg

Carl123456789

Medlem
    Har väl inte märkt några uppenbara problem heller.. Blev nästan sugen på att riva den gaveln som är sämst i vår bara för att jag är orolig hur det ser ut under..
    Men om trät verkar kärnfriskt kan väl inte bostaden tagit stryk kan man tycka?

4. T
    Medlem · Sö · 1 940 inlägg

TheGame

Medlem
    Jag har så, panelen ser inte bra ut.
    Vid byte blir det att göra rätt

• Laddar…
  5. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 6 881 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det var nästan standard förr. Om det fungerar eller inte beror på omständigheterna, t ex vindriktning, frekvensen av slagregn, möjlighet att torka ut och hur taket häger ut. Funkar det så funkar det, var glad för det!

• Laddar…
  6. Carl123456789
    Medlem · 8 inlägg

Carl123456789

Medlem
    Taket hänger ut nästan 50cm runt om huset så det kanske är det som räddat det..?
    Men om trät verkar friskt lär det vara bra bakom också va?

• Laddar…
  7. B
    Medlem · 742 inlägg

Bror

Medlem
    Kan även bero på var i Sverige du bor, i norr och i inlandet är luften torrare. Men med de väderförändringar vi ser blir nog skillnaden mindre, det blir allt mer fuktigt och luftspalten allt viktigare.

8. Carl123456789
    Medlem · 8 inlägg

Carl123456789

Medlem
    Men kan jag låta panelen sitta så länge den är fräsch tror du? Är allt väldigt fräscht utanpå borde det vara bra innanför också?

9. B
    Medlem · 742 inlägg

Bror

Medlem
    Så bör det vara

• Laddar…
  10. T
    Medlem · 1 891 inlägg

tergo

Medlem
    jag har lockpanel på mina gavlar och ca 20 m på garaget direkt på asfaboarden huset byggt 1981 , bytade panelen på den västra gavlen 2009 inga problem under

• Laddar…
  11. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Jag tror man får tänka så här: De metoder vi utvecklar till standard för byggande har kommit fram för att säkerställa att det fungerar på nästan varje hus i nästan varje miljö.

I det här fallet så har det visat sig att luftad panel är robust och sällan orsakar problem med röta i målad panel. Det hindrar inte att målad panel spikad rakt på asfaboard (eller kanske vanligare förr, vindpapp) fungerar bra på väldigt många hus. Man vill bara inte bygga nya hus där enstaka råkar ha den där designen och läget som gynnar röta i panelen.

12. Carl123456789
    Medlem · 8 inlägg

Carl123456789

Medlem
    Tack för betryggande svar. Kan sova lite bättre om natten nu (y)

• Laddar…
  13. B
    Allvetare · Stockholm · 7 107 inlägg

b8q

Allvetare
    Beror nog till stor del vilken typ av färg panelen är målad med. Är det en gammaldags oljebaserad färg så kan det gå bättre (även om man saknar luftning på baksidan panelen), än vad det skulle göra med en "modern" akrylatfärg.

14. Carl123456789
    Medlem · 8 inlägg

Carl123456789

Medlem
    Det är den där moderna akrylatfärgen..

15. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Men samtidigt är ju nymålad alkydoljefärg minst lika tät som akrylatfärg. Det är väl bara att över åren så blir alkydoljefärgen spröd och bildar sprickor och flagar om det börjar röta medan den sega plastfilmen från akrylat envist håller sig kvar och tätar till även på gamla fasader som börjat röta. Så jag undrar om det verkligen är akrylatfärgen som är det huvudsakliga problemet, panel rötar även med alkydoljefärg om man sitter med det där huset med fel design och läge utan luftad panel. Det är väl mer att akrylat accelererar processen om den väl tar vid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.