Jag fick nyligen utfört en helrenovering av tvättstugan, inkluderat att lägga in golvvärme och flytta tvättmaskin och torktumlare. När detta gjordes så blandade jag inte mig i elektrikerns arbete mer än att speca vart jag ville ha uttag, och vad som skulle sitta i vilket.

Det visar sig nu att uttaget till tvättmaskinen sitter på samma säkring (10A) som golvvärmen (samt led-spottarna i taket), vilket det verkar som att säkringen inte pallar. Dock så har jag märkt att uttagen runt om tvättmaskinen (4 st inom 1,5m) går på en annan säkring, som inte har någon överdriven belastning i nuläget (lite smålampor bara). Så jag förstår inte riktigt hur man har tänkt, det rimligaste borde väl ha varit att använt den andra säkringen (som inte har golvvärmen som belastar).

Finns det något enkelt sätt att lösa detta på, utan att göra större åverkan på väggar eller ha sladdar gåendes kors och tvärs? Tankar som har slagit mig är allt från att lägga till fler säkringar på gruppen (går det? Ser i säkringsskåpet att ex elspisen går på en grupp om tre säkringar, antar att vitsen är att ge mer marginal?), till att försöka koppla om uttaget i fråga till en annan närliggande säkring.

Kontakta elektrikern som gjorde jobbet. Är han ok så fixar han detta lätt.

K
Är det utanpåliggande eller infällt? Är det infällt kan man ju skicka i fler tråd och bara koppla om i dosan och sektionera upp det och fördela lasterna på fler säkringar.

Lite bilder kanske?

Har tyvärr inte möjlighet att ta några bilder just nu, men ja, det är infälld el.

Jag ska kontakta elektrikern på måndag (han har semester), men det är skönt att veta att det borde gå att lösa utan större problem iallafall, då kan jag sova lite lugnare över helgen :D

Det elektrikern borde gjort är att lägga tvättmaskin och torktumlare på varsin 10A säkring och belysning och golvvärme på en 10A säkring.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.