Hej

Jag har köpt ett badkar från svedbergs med en pelarblandare som är tillför att man ska gå upp genom golvet för att kunna ställa badkaret mitt i badrummet.. när jag väl kommer till installation så vill inte min fackman göra detta pga att det är mot BKR, vilket är bra att han varnar mig.. till min fråga.
Någon som kopplat in en OVAL170 och hur har ni gjort.. Svedbergs verkar inte veta hur man ska koppla in sina produkter på ett korrekt sätt.?

P
Och hur vill du att din fackman ska göra? Han kan ju montera den så som du vill, men då får han ta upp det i sin avvikelserapport och kan knappast hållas ansvarig om just denna åtgärd skulle leda till en skada.

Jag vill självklart att han ska göra rätt, det e ju därför jag anställt honom. Anser att Svedbergs har felaktig marknadsföring när man inte kan installera badkaret korrekt. Om vi ska koppla via väggen så får vi borra i konstruktionen i badkaret.
Hur ska man koppla in detta badkar korrekt e ju frågan.
Någon som har erfarenhet?

Jag har fått svar från Svedbergs idag. Min fråga var hur jag ska kunna koppla in badkaret korrekt enligt regler, samt hur man kan sälja ett badkar som inte går att koppla in korrekt.
Produktansvarig på Svedbergs säger:
finns bara dåliga svar på den typ av frågor…..läs nedan så får ni avgöra om det är bra eller dåligt.
Intresset har även ökat för fristående badkar, senaste åren är det en ny typ av badkar för skandinaviska marknaden,

på kontinenten har man installerat fristående badkar sedan slutet av -90 talet.

”Gör det själv marknaden” har ökat senaste åren, detta har bidragit till nya hårdare reglerna för denna typ av produkt.

Givetvis borde vi kanske upplysa om detta i vårt marknadsmaterial, men det finns en mängd olika undantag för olika produkter på våra respektive försäljnings marknader.

(Svedbergs säljer idag produkter i olika länder). Svedbergs produktråd har beslutat att inte ta bort produkten och att inte upplysa om vilka regler som gäller, eftersom reglerna är olika för respektive marknad. Under en 5-årsperiod har vi sålt ca 2000 badkar med Oval inkl Pelare, installatörer och konsumenter har gjort egna lösningar av vatten anslutningen. Än så länge finns det inte något förbud att sälja fristående badkar inkl. blandare. Ska också påpeka at det finns fler aktörer på marknaden som säljer fristående badkar.

Svaret hjälper inte mig, så tipset till er alla är väl att kontrollera era inköp sam installationsmöjligheter av badrumsmöbler innan ni köper dom!
Just denna produkt säljs utan tanke på installation och kund!

Det var ju ett seriöst företag.

Formuleringen om att det minsann finns fler oseriösa i branschen är ju häpnadsväckande.

Myran_1 skrev:
Hej

Jag har köpt ett badkar från svedbergs med en pelarblandare som är tillför att man ska gå upp genom golvet för att kunna ställa badkaret mitt i badrummet.. när jag väl kommer till installation så vill inte min fackman göra detta pga att det är mot BKR, vilket är bra att han varnar mig.. till min fråga.
Någon som kopplat in en OVAL170 och hur har ni gjort.. Svedbergs verkar inte veta hur man ska koppla in sina produkter på ett korrekt sätt.?
Hej,
Menar du att det är emot branchreglerna enligt BKR att öht gå upp med ett vattenrör från golvet?
Anledningen till att jag frågar är att min röris har gjort just så i min pågående badrumsrenovering.

Inga! Rör genom golv enl BKR. Inte ens till en gammal befintlig radiator. Det man kan göra är att gjuta en klack över de mått som BKR anger.

http://www.bkr.se

Redigerat:
Jahapp. Typiskt då de varit här och lagt golvspån...
Har nu läst en hel del inlägg där det framgåt att det är no-no med rör genom golv.
Men jag kan inte hitta det på BKR.
Har du direktlänk?

Jag minns inte den exakta formuleringen i "reglarna" men rörgenomföringar i golv ska i princip undvikas i den mån det inte innebär orimliga merkostnader för kunden. På nybygge är det inga konstigeheter att undvika detta men vid renovering finns det ingen rimlig anledning att bila/riva upp halva huset för att exempelvis flytta rören till en radiator eller ett vattenrör till en toastol som råkar komma upp från golvet.

Men beslutet ska ligga hos kunden så din rörläggare borde i alla fall informerat om reglerna och förklarat alternativen.

I vårt fall har vi tagit bort befintligt golv och väggskivor. Så det borde inte varit några problem att gå upp genom vägg, som han t ex gjort vid tvättställ.
Dessutom har en hel del takgips i källaren tagits bort, vilket borde underlättat en korrekt dragning.

När jag såg rördragningen reagerade jag på det estetiska, och det praktiska vid städning, att ha röret genom golvet. Visste dock inte att det är emot reglerna.

Zven skrev:
Jahapp. Typiskt då de varit här och lagt golvspån...
Har nu läst en hel del inlägg där det framgåt att det är no-no med rör genom golv.
Men jag kan inte hitta det på BKR.
Har du direktlänk?
Säker vatten är ett säkrare kort när det gäller genomföringar när jag tänker till ;)

B. Krav på rörgenomföringar
B.1 Rörgenomföringar med tappvatten eller
värmerör i golv med tätskikt
Rörgenomföringar med tappvatten- eller värmerör
i våtrum får inte förekomma i golv med tätskikt.
http://www.sakervatten.se/download/76/Branschregler_Mars_2008.pdf

Redigerat:
Tackar!
Efter att även dragit 2 st 22 mm koppar upp genom golvet har jag nu fått honom till att dra pex i vägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.