Byggahus.se
Hej!
Puttrar på med renoveringen av mitt hus, nu senast salade och målade jag ett nyinsatt fönster i min dotters rum.
Färgen täckte dåligt, kändes som man målade med vattenfärg och spacklet var helt otroligt fruktansvärt dåligt. Budgetvaror tyvärr...
Vilken färg är en ren fröjd att måla med?
Vilket spackel är en ren fröjd att spackla med?
Är så trött nu att jag kan tänka mig att betala nästan vad som bara jag slipper skiten...

Mvh
 
Vad använder du nu? Vilket märke?
 
Sadolin super v! Underbar färg...
 
Allt utom Beckers skulle ja vilja svara, har enormt dåliga erfarenheter av den färgen.
Inne på 3:e vintern nu med mitt egna ”test” iofs utomhus men tycker ändå de är intressant, rusta premium mot caparol, vitfärg på knutbrädor och foder och hittils syns ingen skillnad förutom 70% billigare på rusta
 
Jotun för väggar och Hornbach Takfärg!
 
Bara köra Alcros proffserier rakt igenom, blir aldrig besviken.
 
  • Gilla
e-hufs och 3 till
  • Laddar…
Färg: Miltex, Servalac, Jotun's Lady.
Spackel: Dalapro el Alcro.
Glöm inte kvaliten på penslar och rulle, minst lika viktig.
 
Till snickerier håller jag med om Alcros Servalac. Dyr men grym att jobba med.
 
Brukar köra alcro servalac på snickerier vid högre slitage snickerier kör jag på jotun lady supreme finish. tycker den är riktigt bra och tålig när den väl härdat färdigt efter 2-3 veckor :)
 
Köp färgen i den färgaffär där stadens hantverkare åker och hämtar färg varje dag.
Riktig färg (t.ex. Alcros sortiment för yrkesmålare http://www.alcro.se/Pro/Sok-Produkter/) är mycket roligare att jobba med. Det fyller ut, droppar inte från penseln, torkar snabbt osv.

För övrigt så är Alcros proffssortiment och Beckers proffsortiment nästan samma sak allihop.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Alcro Servalac är Alcros tåligare lackfärg, ställytor etc, Alcro V-mill till snickerier, Alcro RF i taket, Alcro Pashmina/prestanda/Milltex 5 på vägg. På stora hela så är alla större märken bra,testat det mesta, föredrar Teknos och Alcro.
 
När jag målar snickerier invändigt typ smygar, foder mm använder jag polyurethaneförstärkt lackfärg. Nordsjö Superfinish har jag använt mest(efter tips i forumet). Okej att måla med och täcker bra. Men det bästa är hållbarheten mot stötar och slag. Ibland har lidl denna typ av färg och då brukar jag lagra några burkar. De funkar också bra men betydligt billigare.
 
  • En burk Nordsjö Ambiance Superfinish lackfärg på en hylla, använd för invändigt snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jotuns färger till allt utom där det skall vara Falurött. Billiga färger jag provat har alltid blivit dyrt i längden, täckförmåga och livslängd har skiljt sig åt.

Har frågat i en färgbutik vad som skiljer deras sortiment professional från bra kvalitet konsumentprodukter. De sade att konsumentprodukten (Jotun Lady) var hållbarare men täckte inte lika bra och hade längre torktid. Enligt dem var proffs färgerna snabbare att måla med, täckte bättre på bekostnad av slitstyrka.
 
Tack för bra input! Nu har jag en aning om vad i färgväg jag ska välja.
Men spackel då? Har provat biltemas snickerispackel och höll på riktigt på att bli tokig!
 
Spackel, Alcro, Dalapro,Flügger, samma där dyrare märken, bättre spackel, beror även på vad du ska spackla, Rätt spackel på rätt ställe. Grovspackel på grova underlag med större håligheter, "Medium spackel" som allround vägg/tak, små till medelstora håligheter och slutfinnish på väggar. skivspackel till remssättning. snickerispackel gillr jag Alcro/Beckers, lite krämigare tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.