F
Har en polardörr som inte verkar så tät längre. Uppe vid dörrsensorn så drar det in mycket luft. Tar jag i handtaget och drar det mot mig/innåt så blir det tätt, både luft och ljud hörs betydligt mindre. Fodret runt ser ut att vara rakt och tätningslisterna är hela. Dörren hänger lite och jag har tidigare rätat upp den med en gångjärnsrätare då den tog i golvsockeln men det gör den inte nu längre.

Men jag hade nästan velat att det vänstra fodret skulle gå lite mer åt höger eller att dörren kommer "längre in mot hallen", som i videon.

Vad kan jag göra för att förbättra situationen?

Vit dörr med glasruta och handtag, placerad inomhus. Dörren verkar ha problem med tätning och passform vid karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ConnyN
  • Laddar…
Det ser ut på bilden som att dörren inte sitter helt rakt i karmen. Och springan på gångjärnssidan är ju definitivt smalare än på låssidan. Kanske finns det något att hämta där. Men om det hjälper att dra igen dörren så verkar det ju som att låskolven eller slutblecket inte sitter där de skall.

P
Justera slutblecket om dörren är rak och jämn mot karm i övrigt

Du har som sagt två "fel"
Dels hänger dörrbladet => rikta gångjärnen
Dels "nötta" tätninglister => justera slitblecket.
Slitbleck och dörrkarm med synligt stållås och skruvar.
Skapa konto

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
ACME skrev:
Justera slutblecket om dörren är rak och jämn mot karm i övrigt
Går det att justera? 🤔

• Närbild av dörrkarm med metallplåt från lås av märket ASSA som visar slitna kanter och möjliga justeringspunkter.
    Skapa konto
F
Demmpa Demmpa skrev:
Du har som sagt två "fel"
Dels hänger dörrbladet => rikta gångjärnen
Dels "nötta" tätninglister => justera slitblecket.
[bild]
Ja det känns nog som att gångjärnen ska upp lite till. Kändes läskigt som fan då det knarrade ordentligt i karmen. 😆

Vet inte om det går att justera? Tycker tätningslistererna är lite ovanliga, bara en väldigt tunn och platt sak.

Det är ju något som ändrats mot hur dörren var tänkt att fungera. Slutblecket på bilden ser inte justerbart ut. Hur ser låskolven ut? Tätningslisten är ju ganska sliten på bilden. Ser den bättre ut för övrigt? Ytterligare en möjlighet är att karmen eller dörrbladet skevar en aning.

Skruv och plåtjustering i dörrkarm, två skruvar inringade i blått som påverkar mekanismen i högerkantens hål i slutblecket.
Skapa konto

Skruva på dessa skruvar så justeras "blecken"/"tungorna" i högerkant i hålen i slutblecket.

F Fideliox skrev:
Ja det känns nog som att gångjärnen ska upp lite till. Kändes läskigt som fan då det knarrade ordentligt i karmen. 😆

Vet inte om det går att justera? Tycker tätningslistererna är lite ovanliga, bara en väldigt tunn och platt sak.
Gångjärnen ska inte upp utan justeras i sidled
Verktyg för justering av gångjärn i sidled, av metall och med en böjd form.
Skapa konto

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Gångjärnen ska inte upp utan justeras i sidled
[bild]
Inte? Jag tycker dörren hänger neråt på vänstersidan när jag jämför med våra andra dörrar. Därmed ska den upp och in? 🤔

Vit dörr med glasruta, där två röda pilar visar att den är hängd snett; en pekar upp på höger sida, den andra ner på vänster sida.
Skapa konto

Ska prova justera slutblecket! 😀
Ingenting verkar hända när jag skruvar på de skruvarna dessvärre.

Redigerat:
Hela dörrbladet ska roteras lite medsols (inifrån sett), det görs genom att knäcka/rikta/justera gångjärnen i sidled.
Respektive glipa mellan dörrkarm/överliggare/tröskel och dörrbladet ska det vara lika stor glipa längs hela sträckan.

Vissa (många nyare) gångjärn har justerskruv mot karmen eller dörrbladet så man slipper använda gångjärnsriktare.

Edit:
Metallgångjärn på en dörrkarm med justerskruvar, visar del av dörr och karm med synliga skruvhål och fästen.
Skapa konto

Redigerat:
F
Demmpa Demmpa skrev:
Hela dörrbladet ska roteras lite medsols (inifrån sett), det görs genom att knäcka/rikta/justera gångjärnen i sidled.
Respektive glipa mellan dörrkarm/överliggare/tröskel och dörrbladet ska det vara lika stor glipa längs hela sträckan.

Vissa (många nyare) gångjärn har justerskruv mot karmen eller dörrbladet så man slipper använda gångjärnsriktare.

Edit:
[bild]
Okej, inte helt intuitivt!

Ja det hade ju varit smidigt med justerbara gångjärn. Mina är bara 20 år gamla. Jag har en annan dörr där man dock kunde justera slutblecket enkelt iaf. Man kanske skulle bytat slutbleck till ett justerbart?

F
A Avemo skrev:
Det är ju något som ändrats mot hur dörren var tänkt att fungera. Slutblecket på bilden ser inte justerbart ut. Hur ser låskolven ut? Tätningslisten är ju ganska sliten på bilden. Ser den bättre ut för övrigt? Ytterligare en möjlighet är att karmen eller dörrbladet skevar en aning.
Tätningslisten är hel förutom vid lås/handtag, antagligen nycklar osv som tagit i. Men där drar det inte iaf. Kollade med Polardörren och ny list kostade 20kr/m men 400kr i frakt så kändes inte aktuellt. Jag kör inte 150 mil dit heller.😂 Har inte lyckats hitta någon liknande.

Redigerat:
F
Jag har en likadan dörr på baksidan och den ska nog också in en bit.

• Dörr med trägolv och dörrmatta, sedd från sidan.
    Skapa konto
  • Närbild på en vit dörr med ett glapp mot tröskeln, omgiven av löv på marken.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Skruva på dessa skruvar så justeras "blecken"/"tungorna" i högerkant i hålen i slutblecket.
??? det är stödskruvar =inbrottsskydd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.