Byggahus.se
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Håller med i sak men som beställare tycker jag man minst ber om ett ungefärligt pris. Särskilt om man inte använt hantverkaren tidigare. Det skulle undanröjt de flesta missförstånd. I värsta fall blir det lite läropengar för TS. Det är ju lyckligtvis inga fantasisummor det rör sig om :)

För egen del har jag samlat ihop hantverkare som jag litar på att inte skörta upp mig mer än normala påslag. För större jobb alltid offert och fastpris.
Håller med dig om att jag skulle ha åtminstone frågat om pris för att få en uppfattning, men han la fram det på ett sånt sätt och tillfälle att det inte blev så, var väl lite naiv kanske. Lärpeng ja, men fakturan är på mer än vad jag fick ut i lön för januari, men var ju en del VAB. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Göran Abrahamsson och 2 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Köper du en bil utan att ta reda på priset innan?
Nej, men nu är det inte en bil. En bil är en färdig produkt där alla detaljer är kända för säljaren. Där är det lätt att ge ett pris.
 
  • Gilla
  • Haha
DTanner och 4 till
  • Laddar…
Skumpe
Du har fått betala ungefär 3 gånger priset för materialet mot vad du själv skulle kunna köpa det för i affären. Det är långt ifrån det värsta vi sett.

När jag anlitar hantverkare kommer jag överens om vad som ska göras och det totala priset för det (inkl. ROT).
Om de sedan väljer att ta femtusen kronor betalt för en mutter eller om de ritar glada gubbar på fakturan istället för en specifikation - det skiter jag i. Vad har jag fått och vad betalar jag totalt, det är det enda jag bryr mig om.

Jag rekommenderar den här metoden för lägre blodtryck och lyckligare liv.

Men för att återkoppla till din faktura TS är det tyvärr lite "inget att se här - cirkulera" på den. Du har blivit lurad, visst, men det är standard.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Normcentral infälld, typ Volta IP 30. Förmonterad.
FÖRMONT.KAPSLING INF 3R 36M VU36NF Artikelnummer: 2290848
Förmonterad central i 12 modulers bredd. Följande ingår: 1st HB 40A, 1st JFB 25A.För varje rad ingår även 3 st dvärgbrytare, 10A C-kar, 6 kA. Centralerna levereras med dörr och alla interna ledare mellan huvudbrytare och jordfelsbrytare anslutna och med en fasskena för hela raden. Nu är det enkelt att snäppa fast dvärgbrytare och ansluta till fasskenan. Centralen är försedd med beröringsskydd på fasskenan och täcklock för normslitsar i reserv. Priset på centralen inkl. all listad mtrl på bilden borde vara 5418 kr efter elektrikerns pris från ahlsell om han har någotsånär bra rabatt. Brutto priset 10.350 kr exkl.moms
Detta att jämföra med en större elgrossists pris på motsvarande färdigbyggda normcentral. inte exakt lika dan men den dyraste jag hittade i prislistan brutto 1965 kr exkl.moms.
Ahlsell finns ju lite överallt men min elgrossist finns på färre platser men det går ju att beställa för leverans.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Köper du en bil utan att ta reda på priset innan?
Lämnar du bil till verkstan och är okej med att de gör ett påslag på 250% på delar de anser att bilen behöver. Vi behövde byta oljefiltret, 500:- + moms för filtret, arbete tillkommer.

Nu har jag själv visserligen betalat verkstan spolarvätska för 50:- litern, men fick åtminstone ett nytt lock till behållaren på köpet. :rofl:
 
  • Haha
sturnus
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Du har fått betala ungefär 3 gånger priset för materialet mot vad du själv skulle kunna köpa det för i affären. Det är långt ifrån det värsta vi sett.

När jag anlitar hantverkare kommer jag överens om vad som ska göras och det totala priset för det (inkl. ROT).
Om de sedan väljer att ta femtusen kronor betalt för en mutter eller om de ritar glada gubbar på fakturan istället för en specifikation - det skiter jag i. Vad har jag fått och vad betalar jag totalt, det är det enda jag bryr mig om.

Jag rekommenderar den här metoden för lägre blodtryck och lyckligare liv.

Men för att återkoppla till din faktura TS är det tyvärr lite "inget att se här - cirkulera" på den. Du har blivit lurad, visst, men det är standard.
Trist att det är standard, och visst, jag borde bett om ett pris (ungefärligt åtminstone) innan. Hade dock fått ungefärligt från annan elektriker förra året, och trodde inte det skulle vara nästan det dubbla, så det ligger ju på mig.
 
J
S sve84 skrev:
Tror absolut inte att alla hantverkare täljer guld, men att de ändå (som du också skriver) får ut en bra månadslön. Jämför med om du lämnar in din dator till en butik och ber dem stoppa i ett grafikkort. Normalt frågar du väl direkt efter pris, lättare eftersom du vet exakt vad som ska göras, men om du inte gör det kanske du räknar med att ett grafikkort som kostar 4000kr online, kanske kan gå på upp emot 5000kr i butik + arbetet, du tycker det är okej.
Du hämtar datorn och får betala arbete + 10 000kr för grafikkort. Känns det okej?

Jag säger inte att han ska ta just 25% påslag, utan det är nåt som vi får diskutera vad som är skäligt.
Det är ingen bra månadslön, men helt ok ska väl sägas. Kan ju bara tala för mig själv, men slår man ut denna månadslön på 10 timmar per dag plus i snitt en helg per månad så är det väl egentligen inget att skriva hem om.
 
  • Gilla
  • Haha
cdx873v och 3 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det är ingen bra månadslön, men helt ok ska väl sägas. Kan ju bara tala för mig själv, men slår man ut denna månadslön på 10 timmar per dag plus i snitt en helg per månad så är det väl egentligen inget att skriva hem om.
Nej med den kontexten (10h + helg) får jag väl hålla med dig.
 
J JT8 skrev:
Det är ingen bra månadslön, men helt ok ska väl sägas. Kan ju bara tala för mig själv, men slår man ut denna månadslön på 10 timmar per dag plus i snitt en helg per månad så är det väl egentligen inget att skriva hem om.
Hör ju egentligen inte till trådämnet. Men skulle gissa att dina utgifter kontra intäkter inte är helt optimala och att mycket utav utgifterna går till onödigt "lull-lull"
 
  • Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det låter som han blåser dig med Ahlsellpriser (Han köper för dyra pengar av Ahlsell som han kan visa kvitto på för dig, sen har han enorm rabatt av Ahlsell som inte du ser). Klassisk hantverkarbluff.

En hantverkare som fakturerar sina kunder Ahlsellpriser är per definition en bedaragare så att han blåser dig på andra sätt också är bara förväntat. Jag skulle bestrida fakturan.
Det kallas listpriser och nej, de blir inte debuterade några fantasisummor. Dom köper till sitt rabatterade pris, olika för olika stora firmor. Att de sedan lägger på en massa, det är BARA denna hantverkares beslut, dra inte alla över samma kam nu.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Det kallas listpriser och nej, de blir inte debuterade några fantasisummor. Dom köper till sitt rabatterade pris, olika för olika stora firmor. Att de sedan lägger på en massa, det är BARA denna hantverkares beslut, dra inte alla över samma kam nu.
Jag vet mycket väl om att inte alla hantverkare är bedragare, men det finns uppenbarligen ett antal som satt i system med att blåsa sina kunder genom att fakturera det orabatterade beloppet från t.ex. Ahlsell.

Med tanke på att de ofta tar betalt för att åka till affären och handla så kan man undra varför de då ska ha en massa pålägg på materialpriset. De är väl ändå hantverkare som borde ta betalt för sin yrkesskicklighet och inte några ICA-handlare som har som affärside att köpa billigt och sälja dyrt.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Varit med om liknade. Idag kan man inte lita på folk ALLS. Man blir blåst direkt tyvärr. all heder, moral och yrkesstolthet är som bortblåst om man inte hittar en av de få vettiga hantverkare idag.

Detta handlar dock om mitt däck. Jag åkte i ett potthål och pajade fälgen. Så jag tog med den till en firma jag hade nära jobbet, en stor firma. Sen kom misstaget. Utan att fråga pris sa jag om de kunde sätta dit däcket på en hel fälg och det gick bra men det skulle ta ett par dagar då fälgen ej fanns i lager. bilen och däcket är litet och jag uppskattade en omkrägning med ny fälg att gå på MAX 1000kr. Kom dit och skulle hämta däcket och höll på att sätta i halsen när dom sa att det skulle gå på 2500kr. Såklart hade dom tagit den dyraste plåt fälgen de hittat. de låg på runt 300kr men ockerpriser(märkes fälg) på över 1500kr fanns. Stod där och sa att det blev rätt dyrt och det värsta var att en ung däck kille gick förbi och sa(riktigt drygt): det är bara betala. betalade och blev så arg att jag kokade. killen i kassan såg detta och försökte förklara priset på alla möjliga sätt men jag bara gick därifrån med mitt alldeles för dyra däck.
Hade velat tagit upp och bryta av den där taniga lilla däck killen på mitten men som tur var lyckades jag undvika det, men jag fick bita mig i tungan så det smakade blod.

Sen har jag haft liknade problem med gjutning av platta och andra saker också så hantverkare väljer man med omsorg och diskuterar allt priser innan. alternativt frågar man vad han behöver och skaffar det själv.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag vet mycket väl om att inte alla hantverkare är bedragare, men det finns uppenbarligen ett antal som satt i system med att blåsa sina kunder genom att fakturera det orabatterade beloppet från t.ex. Ahlsell.

Med tanke på att de ofta tar betalt för att åka till affären och handla så kan man undra varför de då ska ha en massa pålägg på materialpriset. De är väl ändå hantverkare som borde ta betalt för sin yrkesskicklighet och inte några ICA-handlare som har som affärside att köpa billigt och sälja dyrt.
Vadå, tycker du att bara för att de tar betalt för att köpa material, så borde de inte göra vinst i inköpet? Så de borde bara ta betalt för den tid de lägger ner, men låta kunden betala inköpspriset, utan påslag? Det är så du menar?
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Hej!
Först och främst, bespara mig kommenterar i stil med "ni skulle gjort upp om pris först" och "det är ditt eget fel". Se detta som att jag dels skriver av mig, och samlar tankarna inför att bestrida fakturan p.g.a. oskäligt pris. Och ja, jag har sett flera andra trådar med den här typen av ocker.

Kontext: Håller på att bygga ett förråd och har samtidigt beställt elbilsladdare. Förrådet är klart utvändigt, men invändigt är allt kvar, även isolering och plastning. Finns en slang för el indragen i plattan i förrådet.

Jag beställde i november en elbilsladdare från Evify (Easee) för 6500kr efter skatteavdrag.
Installationen skulle ske i december, men hörde aldrig något från någon installatör, så efter helgerna kontaktade jag Evify som inte heller fick nåt svar från dem.

I måndags fick jag besked att de bytt installatör och på tisdag morgon ringde den nya installatören upp mig. Jag sa då att vi kunde boka tid nån vecka fram eftersom jag behöver förbereda med isolering (några meter vägg) och sätta upp en elcentral, något jag pratat med en lokal elektriker om att göra. Han svarade med "okej, men vi kan ju sätta upp elcentral åt dig".

Här var väl mitt första misstag att inte fråga om pris, men tänkte att det är väl ungefär samma för alla, och jag hade ett ungefärligt pris sen innan (dryga 10.000:), och smidigt att få det klart även om det inte är nån brådska med varken laddare eller central.

Firman han har ligger drygt en timme bort och knappt 8 mil. Förutsatte att jag inte skulle åka på nån resekostnad eftersom jag betalt Evify för installation 6000:- (laddbox 6590:-, installation 5990:- och sen skatteavdrag) och han skulle kunna göra allt samtidigt.

Tackade i alla fall ja till det och vi bestämde tid på torsdagen, eventuellt skulle han komma på onsdagen.

Han ringde på onsdagen och sa att han blev klar tidigare med ett jobb och skulle komma förbi och börja, men hade inte allt material med sig. Kom förbi, var här en knapp timme och skruvade upp laddboxen, registrerade den (på ett sätt som gör att jag inte kommer åt den och måste kontakta Evify för att dem ska lösa det) och drog kabel (men inte VP-rör, som han saknade). Visade mig vad jag skulle förbereda för elcentralen.

Kom tillbaka torsdag morgon kring 8:30 (hade väl åkt 1h10min först) och jobbade på till 12:00. Skickade sen en faktura under eftermiddagen på 19800kr, se bild för priserna (OBS! exkl. moms)
[bild]

Fick en chock och gjorde en snabb koll på en del komponenter och sammanställde, se bild (priserna här inkl. moms):
[bild]

Känns det rimligt?
Jag har ändå inte tagit med t.ex. kabel och sånt, där har jag förståelse för att man tar lite mer eftersom man får ta från en större rulle (antar jag?) och svårt att jämför pris, men gissar att påslaget även där är runt 100-300%

Så vad tycker jag? Dels att han max borde ha ett påslag på runt 25% och dels att jag inte ska betala för hans restid och resekostnader bara för att han kunde "svänga förbi" en timme extra och därmed få till en extra, fakturerbar, resa.

Kommer föreslå en reducering av fakturan och om han krånglar får jag väl erbjuda mig att köpa in alla komponenter och "returnera" dem till honom, och sen kan han ta bort de raderna från fakturan. Han får ju också en peng från Evify (nån som vet hur mycket?)

Dumt av mig att lita på att människor ger ett ärligt pris även utan nåt avtalat, men jag fungerar själv så och tack och lov många hantverkare och entreprenadföretag jag varit i kontakt med. Såg nu efter jag fått fakturan att många klagat på detta på Googlerecensionerna (2,3 av 5 i betyg)

Vad tycker ni?
Bestrid
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Det är uppenbart att Evify inte har rent mjöl i påsen och medvetet vilseleder sina kunder. På deras hemsida finns en banner som listar 32 st. nöjda kunder med 4 eller 5 i betyg. Har bläddrat utan att hitta en enda missnöjd. Betyget anges vara 4.6 av +500 kunder. Det går inte att hitta info om vem som gör mätningen om kundnöjdhet eller klicka fram en redovisningssida för den. Evify
Däremot har företaget trustpilot.se omdömen från 179 kunder där 11% ger sämsta betyg och totalt 17 % en eller två stjärnor av fem. Samtliga negativa omdömen kommer från april 2022 och framåt men de flesta har dykt upp under relativt kort tid, hösten-vintern. Vid jämförelse hittar jag att de 32 utvalda recensionerna på Evify:s sida är kopierade från Trustpilot, men att de negativa recensionerna från samma tidsperiod har utelämnats. Riktigt vilseledande!
 
  • Skärmdump från Trustpilot, företag betygsatt som 'Bra', 4.2 stjärnor, 179 omdömen, kategori för elfordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kundrecensionssida för företaget "Evify", 4,2 stjärnor, 179 omdömen, kategori laddningsstationer för elfordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kundrecensioner, betyg, webbsida, gröna stjärnor, positiv feedback, tjänst, installation, +500 omdömen, 4.6 av 5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.