windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Jag har just fått tillgång till data som visar förbrukning per timme i huset och när jag tittade igenom de senaste dagarna reagerade jag på en sak. I lördags ska vi ha förbrukat nästan 9kWh klockan 9-10, när ingen ens var hemma. Ingen annan dag jag har tillgång till (bara en vecka iofs) har över ca 3 kWh på en timme... Som sagt, ingen hemma (åkte strax före klockan 9, duschen iofs gått varmt och länge innan det). Ingen tvätt eller disk igång under tiden, bergvärme sköter uppvärmning av huset. Vad kan det här bero på?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Inget alls, förutom duschen och lite lampor, och sånt som alltid är igång (kyl/frys, dator etc)Demmpa skrev:
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
KnockOnWood skrev:
Detta låter som att det kan vara förklaringen! Bergvärmepumpen och hela installationen är ca 5 år, antar att det räknas som modernt. Har inte tänkt på hur varmvattnet värms mer än att "det sköts av bergvärmepumpen", men den har ju en elpatron i också. Om det är pga det långa duschandet eller legionella körning, eller kombination av dessa får väl nästa lördags resultat visa (eller hur ofta nu sådana cykler körs).S Shiraz skrev:
Tänkte på det man läst om att det förmodligen kommer bli effekttariffer i framtiden och om detta är pga legionellacykel kommer det ju bli omöjligt att få ner den under 9kWh, eller? Synd, med tanke på att vi alla andra timmar ligger så mycket lägre...
Det är en inställning men jag skulle inte pilla på den....windestal skrev:
Detta låter som att det kan vara förklaringen! Bergvärmepumpen och hela installationen är ca 5 år, antar att det räknas som modernt. Har inte tänkt på hur varmvattnet värms mer än att "det sköts av bergvärmepumpen", men den har ju en elpatron i också. Om det är pga det långa duschandet eller legionella körning, eller kombination av dessa får väl nästa lördags resultat visa (eller hur ofta nu sådana cykler körs).
Tänkte på det man läst om att det förmodligen kommer bli effekttariffer i framtiden och om detta är pga legionellacykel kommer det ju bli omöjligt att få ner den under 9kWh, eller? Synd, med tanke på att vi alla andra timmar ligger så mycket lägre...
Klicka här för att svara