windestal
Jag har just fått tillgång till data som visar förbrukning per timme i huset och när jag tittade igenom de senaste dagarna reagerade jag på en sak. I lördags ska vi ha förbrukat nästan 9kWh klockan 9-10, när ingen ens var hemma. Ingen annan dag jag har tillgång till (bara en vecka iofs) har över ca 3 kWh på en timme... Som sagt, ingen hemma (åkte strax före klockan 9, duschen iofs gått varmt och länge innan det). Ingen tvätt eller disk igång under tiden, bergvärme sköter uppvärmning av huset. Vad kan det här bero på?

• Stånddiagram som visar en onormal energiförbrukning på nästan 9kWh mellan kl 9-10 på en dag trots ingen hemma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad hade ni igång på morgonen innan ni åkte iväg? (Kaffebryggare, spis etc)

Kan kanske vara lite eftersläpning på mätvärdena tex så det ni förbrukade 8:45 visas som att ni förbrukade det vid 9:00.

windestal windestal skrev:
åkte strax före klockan 9, duschen iofs gått varmt och länge innan det
Hur värms varmvattnet?
Kanske en värmepatron spetsar när det har gått åt mycket på kort tid.

• Gilla
windestal och 1 till
  • Laddar…
tommib
Grannnen har laddat sin elbil i ditt uttag?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S
Har du en modern panna typ Nibe så har de anti legionella cykler. Kan vara en sådan som bränt elen

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
windestal
Demmpa Demmpa skrev:
Vad hade ni igång på morgonen innan ni åkte iväg? (Kaffebryggare, spis etc)

Kan kanske vara lite eftersläpning på mätvärdena tex så det ni förbrukade 8:45 visas som att ni förbrukade det vid 9:00.
Inget alls, förutom duschen och lite lampor, och sånt som alltid är igång (kyl/frys, dator etc)

windestal
tommib tommib skrev:
Grannnen har laddat sin elbil i ditt uttag?
:crysmile: Det tror jag inte, ingen granne har elbil här ute på landet, och vi är rätt goda vänner också, så skulle bli väldigt förvånad om de gått in i mitt förråd och tjyvat el, till bil eller annat :D

windestal
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur värms varmvattnet?
Kanske en värmepatron spetsar när det har gått åt mycket på kort tid.
S Shiraz skrev:
Har du en modern panna typ Nibe så har de anti legionella cykler. Kan vara en sådan som bränt elen
Detta låter som att det kan vara förklaringen! Bergvärmepumpen och hela installationen är ca 5 år, antar att det räknas som modernt. Har inte tänkt på hur varmvattnet värms mer än att "det sköts av bergvärmepumpen", men den har ju en elpatron i också. Om det är pga det långa duschandet eller legionella körning, eller kombination av dessa får väl nästa lördags resultat visa (eller hur ofta nu sådana cykler körs).

Tänkte på det man läst om att det förmodligen kommer bli effekttariffer i framtiden och om detta är pga legionellacykel kommer det ju bli omöjligt att få ner den under 9kWh, eller? Synd, med tanke på att vi alla andra timmar ligger så mycket lägre...

S
långduschen värmer varmvatten beredaren

S
windestal windestal skrev:
Detta låter som att det kan vara förklaringen! Bergvärmepumpen och hela installationen är ca 5 år, antar att det räknas som modernt. Har inte tänkt på hur varmvattnet värms mer än att "det sköts av bergvärmepumpen", men den har ju en elpatron i också. Om det är pga det långa duschandet eller legionella körning, eller kombination av dessa får väl nästa lördags resultat visa (eller hur ofta nu sådana cykler körs).

Tänkte på det man läst om att det förmodligen kommer bli effekttariffer i framtiden och om detta är pga legionellacykel kommer det ju bli omöjligt att få ner den under 9kWh, eller? Synd, med tanke på att vi alla andra timmar ligger så mycket lägre...
Det är en inställning men jag skulle inte pilla på den....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.