28 994 läst ·
175 svar
29k läst
175 svar
Orättvisa elpriser?!
Present och present men det kostade i alla fall ca 3,6 miljarder. Var tydligen både nybygge och reparation av gammal järnväg. Så lite pengar har Stockholmarna skickat upp till er
Finns väldigt många andra småorter i Sverige som nog aldrig ens varit i närheten av att få så mycket uppmärksamhet från Stockholm.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Gränstrakter är bra på att lära oss att världen oftare är att likna vid ett kontinuum än tydligt avgränsbara delar. Det gäller vid den finsk-svenska gränsen i norr, men även tills relativt nyligen i Roslagen–Åland–Egentliga Finland, eller för svensk del även i Jämtland–Tröndelag och andra gränstrakter.
Gränser och vilka som ”hör till” vilket land är betydligt mer slumpartat än man gärna tror.
Gränser och vilka som ”hör till” vilket land är betydligt mer slumpartat än man gärna tror.
Jag menar just det. Att det är bara det här ta ta och åter ta. Varför ska vi ha EU och fina ord om fri rörlighet mm andra stunden är vi som "ryssar" alltså inte välkommna. Ändå ska vi nu vara med och betala!tveksamt skrev:
Finland har också varit väldigt dumma i en hel del saker. Inte bara pandemin nu. Mycket av avundsjukan gjorde att en hel del mackar fick lägga ner. Polttpöljy! Blev förbjudet köra med det, förut kunde utländska bilar köra med det.
Svenskarna är i alla fall inte lika dumma med snuset.
Redigerat:
Det finns många tokiga beslut.L lbgu skrev:Tror inte att det handlar om norr/söder utan det handla snarare om att politikerna håller till i Stockholm och de bryr sig väldigt lite om vad folk i glesbebyggda delar av landet tycker.
Fast just Haparanda fick väl en svindyr järnväg i present från Stockholm. Sen kanske knappt nån använder den, läste nån gång att det hade varit billigare att bjuda de som tog tåget på Taxi istället. Om det är sant vet jag dock inte.
Det här med järnväg har väl mest varit tokigt när man installerar system som inte tål kyla. Sedan hade jag sett lite mer nytta om även Finland Torneå satsat lite också. Då hade man kunnat åka tåg ända till Kina
Men Sverige har egen standard i järnvägen och Finland har valt att linjen går förbi Torneå. Jag har åkt tåg i Finland och varit tvungen ta mig med bil 3mil till "Kemi".
Dessa tåg i Sverige går heller inte så ofta och vad jag förstått måste man byta om man ska t ex till Stockholm.
Så ja pengarna borde kanske satsats mer till bilvägarna som är av lite annan standard än ni i Stockholm har
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det är synd att det bara väljs in Stockholmare till riksdagen. En tanke vore ju om olika delar av landet kunde få egna representanter i riksdagen. Man skulle kunna ha olika valkretsar eller något sådant. Det är ju väldigt orättvist att det bara är stockholmare som får bestämma...
Problemet är att de blir stockholmare när de väljs in i riksdagen. De återvänder väl till valkretsen var 4e året en stund för att bli omvalda.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Så när påbörjar sin mandatperiod så glömmer de allt om hur det är att leva i orten de kommer ifrån etc?L lbgu skrev:
De glömmer allt, utom dialekten, för den brukar hänga kvar.
Glömmer vet jag inte, men eftersom de själva nu bor i Stockholm så får de kanske andra prioriteringar. Eller så är det partipiskan som är stark att de inte vågar stå för sina egna och sina väljares åsikter. Skulle de tänka på sina egna väljare så skulle det vara mycket mer motstånd inom alla partier vid röstningar när det gäller massor med frågor.Fairlane skrev:
Finns det t.ex. en enda vettig anledning varför det ligger så mycket statlig verksamhet i Stockholm? Stockholm behöver inte precis någon hjälp med att dra dit ännu fler folk. Borde vara billigare för skattebetalarna att statlig verksamhet sprids ut mer än det gör nu. Skulle även vara nyttigt ifall bostadsmarknaden i huvudstaden lugnade ner sig lite. Lite mindre bilköer också.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag håller med om att det är för många statliga myndigheter i Stockholm. Det finns en hel del även på annat håll, men mer hade varit bra. Det är väl historiska beslut som inte är helt lätt att ändra. Ibland försöker man, men det brukar inte bli bra när man försöker flytta på dem.
Visst kan jag förstå att partipiskan viner ibland, men om det nu är snart stockholmare inte förstår hur det är Haparanda, Visby, Malmö, Hemavan etc, så kan man väl åtminstone förvänta sig att de politiker som kommer därifrån kan berätta hur det fungerar
Visst kan jag förstå att partipiskan viner ibland, men om det nu är snart stockholmare inte förstår hur det är Haparanda, Visby, Malmö, Hemavan etc, så kan man väl åtminstone förvänta sig att de politiker som kommer därifrån kan berätta hur det fungerar
Jag tycker att det är för många myndigheter i landet(exempelvis Jämstäldhetsmyndigheten i Angered och Nämden för hemslöjdsfrågor, Stockholm) staten bör istället minska på antalet 'hittepåjobb' och därmed kostnaderna.Fairlane skrev:
Jag har en känsla att dem som flytt ibland tom vill göra skada.Fairlane skrev:
Jag själv är sverigefinne. Jag är uppvuxen i Sverige! Jag har märkt i dessa kretsar att vissa skäms väldigt mycket. Dem har bla inte lärt sina barn finska. Vet flera som föredrar prata dålig svenska med mig fast dem har bättre finska och dem vet att jag kan bra finska.
Så det kan vara sådant som spelar också roll. En norrlänning som flytt till Stockholm kanske tycker "nu ska dem få ännu sämre"....ja det är mycket konstigt och jag förstår inte detta!
Eller till en viss del förstår jag...
Jag har själv bott i Stockholm. Får ofta frågan varför jag valt flytta. Sen så skriver jag här om Stockholmare
Ps. Fast jag har nu aldrig tyckt folk ska ha det sämre. Men i många frågor har jag märkt att marknaden ska styra dvs att folk har den åsikten. Sedan om det är någon överproduktion eller att något är bättre någon annanstans då är det "jante".
Vissa saker är bättre här och andra saker är bättre i Stockholm och övriga Sverige.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Att det är för många myndigheter i sig kan jag hålla med om. Vissa känns väldigt onödiga, andra, som exempelvis Försäkringskassan är nödvändiga (oavsett om man sen tycker de gör ett bra eller ett dåligt jobb).F fribygg skrev:
Bregott kostar nästan 70kr här med i elområde 3 och har gjort länge! Så förmodligen typ samma matpriser då alltså? Knappast oavsett i närheten av skillnad som elpriserna!kisumisu skrev:
Okej jag får väl ge migE Emmandel skrev:
Men vi lever alla under olika förutsättningar. Finns saker som är bättre i södra Sverige och finns saker som är bättre här.
Det som oroar mig mest med elpriser att vi har lång och kall vinter här! Visst har ni vinter men den är inte lika lång eller lika kall! Såg på ABC nytt när dem visade en som hade en liten hög ved att det sådan brist på ved. Den lilla högen skulle räcka här kanske 1 månad....här får man ha garaget fullt för att det ska räcka..
Det pratas även om marknad och efterfrågan. Många här på forumet tycker dem ska ha kreditsen där sakerna produceras. Men när det kommer till el är det plötsligt andra åsikter. Varför ska t ex Stockholm ha hela kakan?
Jag själv har nytta av gränsen. Vissa saker som nu smör är billigare i Finland. Finland har ännu dyrare bensin än vi i Sverige medans diesel ärflera kronor billigare där!
Redigerat: