Vad har du för SolarEdgeväxelriktare då och vad har du för paneler(Wp-styrka)?
Är alla paneler samma fabrikat och Wp-styrka?
Är alla dina paneler i samma väderstreck och har samma uppvinkling?
Varför ändrade du strängarna till 2 separat strängar om det nu var bra tidigare, som du säger?
Är alla paneler samma fabrikat och Wp-styrka?
Är alla dina paneler i samma väderstreck och har samma uppvinkling?
Varför ändrade du strängarna till 2 separat strängar om det nu var bra tidigare, som du säger?
Är en 17k SolarEdge. Ja alla paneler är 390w och de är kopplade 16/16. 24 paneler ligger i ett väderstreck och 8 i ett annat. De kopplades ifrån början 24/8 men växelriktaren kräver minst 16 paneler per slinga för att starta. Så då kopplades de alla på en slinga men eftersom jag funderar på att kanske utöka i framtiden med 4 paneler så ville jag ha de i 2 slingor för annars startar inte den andra utgången. Men ska inte optimerarna göra så varje panel levererar sitt bästa utan att vara beroende av vad de andra i samma slinga levererar?
A Arnodt skrev:
Men på din lay-outbild visas alla panelerna ligga mot samma väderstreck.
Är det från nu i morse, arla morgon kl. 07:05?
Men du visar ju inte effekt(W), utan energi(Wh) där på din layout!
Om du i SolarEdge-portalen klickar på visa "uppspelning" då visas effekten. Du kan där även på tidslinjalen välja tidpunkt.
Vad har du för effektoptimerare då, typen?
Varför kopplade din solcellsfirma blott 8 st paneler i en sträng? Känner de inte till SolarEdge så bra?
Om du i SolarEdge-portalen klickar på visa "uppspelning" då visas effekten. Du kan där även på tidslinjalen välja tidpunkt.
Varför kopplade din solcellsfirma blott 8 st paneler i en sträng? Känner de inte till SolarEdge så bra?
Redigerat:
Hur vet man hur många paneler som minst måste ligga i varje sträng för att VR ska starta ? Något värde i VR datablad förmodar jag men vilket ?
Om man har fyra ytor med totalt 32st paneler
Yta1(Söder): 8st paneler
Yta2(Väst): 9st paneler
Yta3(Söder): 3st paneler
Yta4(Öst): 12st paneler
Vilka av dessa lägger man på resp. slinga tillsammans ?
Om man har fyra ytor med totalt 32st paneler
Yta1(Söder): 8st paneler
Yta2(Väst): 9st paneler
Yta3(Söder): 3st paneler
Yta4(Öst): 12st paneler
Vilka av dessa lägger man på resp. slinga tillsammans ?
kan man ändra i appen så man ser w istället? Optimerare vet jag inte vilka de är. Ja det är sen nu i morse, jag bifogar en ny bild. Svea solar har skött installationen och allt har väl inte gått smärtfritt om man säger så.
A Arnodt skrev:Men på din lay-outbild visas alla panelerna ligga mot samma väderstreck.
Jag använder bara deras app, kan man ändra där så man ser
A Arnodt skrev:Men på din lay-outbild visas alla panelerna ligga mot samma väderstreck.
Men logga in på SolarEdge-portalen, https://monitoring.solaredge.com
bäst är nog från en dator, inte från mobiltelefon.
använd ditt användarnamn och lösenord!
Klicka där på lay-out och sedan "visa uppspelning", se bifogad bild!
SolarEdge-optimerarna och vilken typ du har står väl i dokumentationen du har fått från solcellsfirman, där står ju även fabrikat och typ av paneler och du har säkert även fått flashlistan på dina paneler, som behövs vid ev. garantiskada.
Har din solcellsfirma installerat överspänningsskydd på DC-sidan av växelriktaren, annars finns risk att paneler och växelriktaren skadas vid åska. Har du fått vind- och snölastberäkningarna som bevisar att använt montagematerial och infästningrana håller för din orts vind- och snölaster? Det ska du ha fått.
bäst är nog från en dator, inte från mobiltelefon.
använd ditt användarnamn och lösenord!
Klicka där på lay-out och sedan "visa uppspelning", se bifogad bild!
SolarEdge-optimerarna och vilken typ du har står väl i dokumentationen du har fått från solcellsfirman, där står ju även fabrikat och typ av paneler och du har säkert även fått flashlistan på dina paneler, som behövs vid ev. garantiskada.
Har din solcellsfirma installerat överspänningsskydd på DC-sidan av växelriktaren, annars finns risk att paneler och växelriktaren skadas vid åska. Har du fått vind- och snölastberäkningarna som bevisar att använt montagematerial och infästningrana håller för din orts vind- och snölaster? Det ska du ha fått.
Redigerat:
Har du en annan takvinkel på de övre panelerna? De verkar ge mycket mindre än övriga på det taket?J JonnyN80 skrev:
Du kan nog inte få bilden att visa W. Men du kan se W om du trycker på panelen.
Tyvärr kan man inte bokföra vilka optimerare det är i portalen, vilket är lite B.
24 paneler sitter åt sydost och 8 åt syd. De 24 panelerna har mer morgonsol men jag tycker att de 24 borde ge lika mycket fast 8 av dom är på den andra slingan då alla har en egen optimerare.
K knightjocke skrev:
Men din lay-outbild på mobiltelefonen du visar upp, får en att tro att alla dina paneler är i precis samma väderstreck. Men så är det inte säger du, utan 8 st är mot sydväst och 24 st mot sydost.
Så här ser det ut när man klickar "lay-out" och sedan "visa uppspelning" då får man W för varje panel, dvs ögonblicklig effekt. Visserligen är det ca 15 min fördröjning.
Så här ser det ut när man klickar "lay-out" och sedan "visa uppspelning" då får man W för varje panel, dvs ögonblicklig effekt. Visserligen är det ca 15 min fördröjning.
Redigerat:
Ja Svea solar är väl inte bättre än så här. Den vyn det måste man ta via dator va? Jag provade på mobilen men den ser inte ut så som din
A Arnodt skrev:
Redigerat:
Det kan hända att din solcellsfirma inte gett dig behörighet att se den vyn "lay-out" med "visa uppspelning".
Då får du kräva att de ändrar så du får åtkomst till det. Det är ju inga hemligheter.Det är ju din anläggningen, inte solcellsfirmans.
Men testa först från dator, eftersom i mobiltelefon är det väl annat presentionsprogram.
För att du ska kunna se om dina effektoptimerare fungerar riktigt, behöver du kunna se ögonblicklig effekt (momentan effekt) för varje panel, och det ser du på "Visa uppspelning". Annars kan du ju inte övervaka dina effektoptimerare(eller paneler).
Då får du kräva att de ändrar så du får åtkomst till det. Det är ju inga hemligheter.Det är ju din anläggningen, inte solcellsfirmans.
Men testa först från dator, eftersom i mobiltelefon är det väl annat presentionsprogram.
För att du ska kunna se om dina effektoptimerare fungerar riktigt, behöver du kunna se ögonblicklig effekt (momentan effekt) för varje panel, och det ser du på "Visa uppspelning". Annars kan du ju inte övervaka dina effektoptimerare(eller paneler).
Redigerat:
Det gick via datorn så nu ser man W. Bifogar bild
A Arnodt skrev:Det kan hända att din solcellsfirma inte gett dig behörighet att se den vyn "lay-out" med "visa uppspelning".
Vad bra! Lärt en smula. När du sätter tidslinjalen som du gjort där, är det inte säkert att W för panelerna stämmer. Flyttar du tillbaka tidslinjalen ca 10 min, då ser du. Det är nog för att SolarEdges servrar behöver viss tid att göra beräkningarna, och det är miljoner anläggningar.