Men frågan kvarstår, skall jag göra plintjärnen med bara två hål. Det översta och det understa, sedan skruva mitt för varandra. (Då kan jag använda gängstång om jag vill.)

Eller ska jag göra fyra hål, och sedan skruva sick sack? Vill helst inte göra fler hål än nödvändigt då det ju tar bort galvningen.

Känns som översta alternativet blir bättre va?

Göra hål? Jag trodde de var färdigborrade enligt din bild? Du måste ta besökt själv. Gängstång är såklart stabilast, men bökigast. Om du väljer detta alternativ så finns det knep för att få en exakt rakt borrkanal även om man gör det efter montage.

Nej dom är inte gjorda. Jag tillverkar dom själv...

Ritningen var ett förslag. Med övre och undre hålet så blir det 30cm imellan skruven/gängstången. Räcker det?

Jag kan även lösa helt raka hål i stolpen så det är inga problem.

30cm låter väl tilltaget i min värld. Mitt råd är att borra efter montage. Du kommer inte få till exakt gjutning med vinkel och höjd.

P
Jag har aldrig haft problem med att borra genom stolpen, visst har man fått justera någon gång, men gängstångboch mutter blir oslagbart hållbart. Satsa på det.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
R
Har du redan plintjärnen ? dom här är bra och långa , om du gjuter in dom med en stolpbit mellan och ihopdragna med gängstång så kommer dom att passa exakt , blir det lite olika på höjden så är det bara att kapa stolpen så det blir bra

• Lång plintjärn som används för att gjuta in i fundament med försänkning för stolp och gängstång.
Jag har plintjärnen uppkapade, ska bara bolla hålen o fräsa till dom lite. Mina blir längre stabilare och billigare....

Skall göra så, gjuter in dom efter en mall fastskruvad och i nivå. Höjden är inte superviktig för jag kommer ändå ”nästa” alla stolpar och markera ut en rak linje i ovankant för att sedan ta ner dom och kapa. Sedan skruva fast dom ordentligt. Eller hade ni gjort annorlunda?

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Fadai
elpaco elpaco skrev:
Göra hål? Jag trodde de var färdigborrade enligt din bild? Du måste ta besökt själv. Gängstång är såklart stabilast, men bökigast. Om du väljer detta alternativ så finns det knep för att få en exakt rakt borrkanal även om man gör det efter montage.
Snälla, dela med dig av knepet! Jag har svårt att få till det exakt.

Säg att du skall borra upp för 12mm.

1. Borra från båda håll in mot mitten med cirka 8mm, noga i våg och centrerat. Se till att hålen ansluter.

2. Borra med en lång 8a rakt igenom.

3. Borra med en lång 10a rakt igenom.

4. Nu bör spåret redan vara rakt. Kör sista vidgningen med 12mm lång borr.

Tanken är alltså att sakta vidga hålet och att borren samtidigt självcentrerat hålet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J
När jag köpte huset för ett par år sedan frågade jag på detta eminenta forum vilket håll stolpjärnen ska sitta för ett plank och fick rådet framåt och bakåt, inte i sidled, för maximal styrka. Efter det har jag roat mig med att titta på diverse kommunala plank och sett att i stort sett alla är monterade på detta sätt.

Justeringen så att skorna håller sig raka i förhållande till varandra löste jag genom att lägga en regel över de jag för tillfället gjöt. Tar man ex 45x95 kan man lägga dem på varandra och bygga på hur långt som helst. Regeln vägs av lite sådär halvt och på så sätt hamnar järnen i våg också vilket är snyggt.

Franska har jag för övrigt lagt på hyllan och kör bara Jumbo Jetting. Franska drar man lätt av huvudet på och Jetting inkluderar en "bricka" vilket är smidigt.

Mina fem cent!

• Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
När jag köpte huset för ett par år sedan frågade jag på detta eminenta forum vilket håll stolpjärnen ska sitta för ett plank och fick rådet framåt och bakåt, inte i sidled, för maximal styrka. Efter det har jag roat mig med att titta på diverse kommunala plank och sett att i stort sett alla är monterade på detta sätt.

Justeringen så att skorna håller sig raka i förhållande till varandra löste jag genom att lägga en regel över de jag för tillfället gjöt. Tar man ex 45x95 kan man lägga dem på varandra och bygga på hur långt som helst. Regeln vägs av lite sådär halvt och på så sätt hamnar järnen i våg också vilket är snyggt.

Franska har jag för övrigt lagt på hyllan och kör bara Jumbo Jetting. Franska drar man lätt av huvudet på och Jetting inkluderar en "bricka" vilket är smidigt.

Mina fem cent!
Är du säker på att järnen är styvare fram-bak? Det tror inte jag. Vi antar ju att planken tar upp vind och trycker det tex bakåt. Då har du nu ca 2x5mm att böja. Om du monterar dem sida-sida har du säker 2x3cm att böja. Svaga länken blir då infästningen i stolpen, och det kommer inte gå av med rejäla skruvar.

elpaco elpaco skrev:
Är du säker på att järnen är styvare fram-bak? Det tror inte jag. Vi antar ju att planken tar upp vind och trycker det tex bakåt. Då har du nu ca 2x5mm att böja. Om du monterar dem sida-sida har du säker 2x3cm att böja. Svaga länken blir då infästningen i stolpen, och det kommer inte gå av med rejäla skruvar.
Riktigt så enkelt är det inte, om det är monterat fram o bak, blir det tryck o drag inte böj. Min röst lägger jag på fram o bak med genomgående bult.

J
elpaco elpaco skrev:
Kolla gärna på större plank byggda av Vägverket eller kommunen så vi har större urval än bara det jag sett :D Det bör finnas en anledning varför de byggs på det sättet resonerar jag.

Kan inte räkna hävstång länge, men visst måste det bli en betydande skillnad i kraft om stödpunkterna sitter med 10cm mellanrum i form av två bultar eller med 20 om man tar hel järnets hela längd? Sedan klämms ju järnet ihop när man skruvar det och bidrar med friktion, men tänker på avståndet mellan bultarna vs avståndet längst ner på stolpen och högst upp på järnet

R
Ju längre järn och lägre avstånd mellan bultarna ju starkare blir det
Att ha järnen fram bak av stolpen gör att det ska bli ett drag som håller emot , sitter dom
andra vägen längs med så blir det lite av gångjärnsprincip efter ett tag , trät ger sig där bultarna
sitter och planket kan vicka

R rävlyan skrev:
Ju längre järn och lägre avstånd mellan bultarna ju starkare blir det
Att ha järnen fram bak av stolpen gör att det ska bli ett drag som håller emot , sitter dom
andra vägen längs med så blir det lite av gångjärnsprincip efter ett tag , trät ger sig där bultarna
sitter och planket kan vicka
Ja så är det så klart - det är trät som av någon anledning är mjukast .. :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.