Byggahus.se
Den här länken sparar jag

https://www.easydigging.com/digging/articles-d/drainage/slope-drain.html

Speciellt stycket med detta:

"All of your drain pipe (with one exception) must slope slightly downhill. Usually 1/8" per foot is plenty for drainage, this is the same as the commonly recommended 1% slope. Note that I said the drain pipe must be sloped rather than the French drain. The reason for this is that the drain pipe is used to transport rain water to drier areas or eventually to an outlet, while the French drain is used to collect excess water from some areas and then disperse it into the subsoil in others. So it is not critical that the French drain trench bottom be perfectly sloped, it is great if you can manage it, but don't get too frustrated over it. The drainage pipe (or drain tile as some call it) will lay on a bed of gravel in the bottom of the trench and it is very easy to move this gravel around to properly slope the drain pipe."
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
engs
Osäker precis vad verktyget heter, men en planteringshacka modell större var kanon när jag hjälpte svärmor att dränera ett igenväxt dike i påskas. Skulle ha varit längre skaft bara så hade ryggen mått bättre.

Lättare få upp materialet ur diket alltså, jmf med en spade.

Nått sånt här alltså, hittar inte precis sån jag använde.
https://www.swedol.se/planthacka-sfi-4101216.html
 
engs
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du tänker på fyllhammare.
[länk]
Mer åt det hållet, helt korrekt.
 
Jonas Persson
engs engs skrev:
Mer åt det hållet, helt korrekt.
Den är bra till mycket. Man kan t ex även raka ytor med dess sida.
 
Var ute och grävde idag igen en timme. Tyvärr tog jag bort videon men jag gjorde lite progress nära infarten , grävde det lite djupare där. Fram till torsdag ska det inte komma något regn så jag hoppas att det kan torka upp lite så jag får gräva utan att allt är vattenfyllt!

En sån hacka vill jag verkligen ha, ska fråga runt lite om någon har en liggandes.. har faktiskt letat efter en sån redan men inte hittat.
 
Jonas Persson
L Lanzal skrev:
En sån hacka vill jag verkligen ha, ska fråga runt lite om någon har en liggandes.. har faktiskt letat efter en sån redan men inte hittat.
Den säljs av många, googla på fyllhammare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Grävde igår och idag.

Idag var en STOR dag!

Jag lyckades få tag i verktyg att gräva, tack för tipsen om redskap.

Mamma och pappa hade dessa i stugan så det var bara att tacka och ta emot.

Det var betydligt lättare att ta sig igenom vissa delar med hjälp av dessa redskap och jag tror nu att grävandet kommer att gå mycket smidigare/fortare vilket är bra då temperaturerna smyger uppåt och gräsmattan snart kommer växa (då vill jag gärna hinna fixa i ordning så att roboten kan börja direkt).

Jag startade dagen närmast infarten en stund innan jag valde att gå över till köksträdgården och gräva vidare där. Använde mig av den stora spetsiga hackan och hackade mig meter för meter. Är ganska djupt nu framför trappen (inte mätt men tror fan det är tilllräckligt) och tänker att jag gräver så jag får med mig vattnet därifrån nu. Har inte tidigare kommit särskilt djup runt köksträdgåden pga all sten och skit i marken men dessa nya redskap gjorde det ju helt plötsligt möjligt!

Videos idag, en är från igår och den andra från idag. Den från igår har barnens leksaker i diket och den idag har det inte.. :p

Skönt att känna att grävandet inte var lika hopplöst längre, gjorde en timme idag och en igår.
 
  • En rostig spetsig hacka och en trähandtagshacka ligger på en mossbeklädd sten bredvid en trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bäverberg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Korp är tungt men fyllhammare går galant! Mitt bästa redskap (men har också problemet att skaftet är för kort för min över 1,9 m höga gestalt).

Det som också fungerar så sån här hemsk blandmorän är ett litet spett (inte för tungt!). Man spettar uppifrån och så skjuter man in skyffeln från sidan och lyfter bort de luckrade massorna i ett svep.
 
Jonas Persson
Tricket är att få loss stenarna och därefter skyffla bort de lösa massorna.

Spett, korphacka mm är bra på att få loss stenarna. Att forsla bort massorna beror på dikets bredd, en kabelskyffel underlättar om diket är smalt. Även snällare mot ryggen då det inte blir så tungt.

https://www.granngarden.se/kabelskyffel-fiskars-classic-pro-fsc

Kabelskyffel med trähandtag för att effektivt hantera lösa massor i trånga diken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Favoriten i dike, vi använde nästan bara den här modellen när det hand grävs.
En handspade med trähandtag och metallblad, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
wildeside wildeside skrev:
Favoriten i dike, vi använde nästan bara den här modellen när det hand grävs.
[bild]
Alternativet om det inte är så stenigt. Ypperlig för stolphål.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
😀Favoriten för stolphål
Gul och svart stolpspade för grävning av stolphål på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonas Persson
Gärna, men då måste jag flytta. Här finns det stenar i marken.

Är denna på riktigt!? passar i sandlådan.

Hand håller en batteridriven borr som är försedd med ett spiralborr för jordborrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Gärna, men då måste jag flytta. Här finns det stenar i marken.

Är denna på riktigt!? passar i sandlådan.

[bild]
Ja flytta eller köpa ett spett
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.