Byggahus.se
Fick återigen hem ett nytt brev från open infra, har fått många under åren som adresserats till olika personer i mitt hus.

I det senaste brevet säger de att en vilkorsruta kommer dyka upp inom kort och att de nya vilkoren innebär att man går in i nytt avtal med den som kostar 18kr/mån.

Om man inte gör det så kommer man inte kunna använda internet om man inte senarelägger avtalet.

Det är frivilligt att gå med men om vi inte går med kan vi häva avtalet.

Det här brevet luktar smutsigt. Det används ett språk som säger emot sig självt, antagligen så de kan komma undan i rätten.

Men till min fråga. Kan de bryta min internetkoppling om jag inte går med på nya avtalet? Jag skaffade open infra 2015.

Har anmält detta till konsumentverket för alla andras skull men vill veta vad jag ska göra. Jag har ingen lust att pröjsa 200kr om året till dem för något de inte erbjuder mig. De debiterar ju idag redan bahnhof vars kostnad ändå landar på mig.

Brev från företag Open Infra om fiberanslutning och underhållsvillkor, personliga uppgifter överstrukna, daterat november 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brev om fibernät, kostnader, drift och underhåll från Open Infra, instruktioner för kontakt och avtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fått samma. Följer.
 
Vad betalar du idag till nätägaren dvs Open Infra i detta fall? Är detta en extra avgift som ska läggas ovanpå redan existerande avtal? Förstår inte kontexten riktigt.

Som jämförelse, vi betalar ca 180 kr/mån till stadsnätet för vår fiberanslutning, sedan tecknar man avtal med valfri bredbandsleverantör med ytterligare ett antal hundralappar beroende på vad det är för hastighet man vill ha.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad betalar du idag till nätägaren dvs Open Infra i detta fall? Är detta en extra avgift som ska läggas ovanpå redan existerande avtal? Förstår inte kontexten riktigt.

Som jämförelse, vi betalar ca 180 kr/mån till stadsnätet för vår fiberanslutning, sedan tecknar man avtal med valfri bredbandsleverantör med ytterligare ett antal hundralappar beroende på vad det är för hastighet man vill ha.
Idag betalar jag inget direkt till openinfra. Mitt avtal med dem är gammalt. Från tiden där jag betalade för att de skulle gräva ned fibern. Och sedan betalar jag för de reparationerna jag behöver. Jag betalar knappt 700kr/mån till bredbandsleverantören för endast bredband.

Detta avtal förbättrar inte min tjänst på något som helst sett. Och frångår mitt ursprungliga avtal med dem.
 
  • Gilla
TorbjornP
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Idag betalar jag inget direkt till openinfra. Mitt avtal med dem är gammalt. Från tiden där jag betalade för att de skulle gräva ned fibern. Och sedan betalar jag för de reparationerna jag behöver. Jag betalar knappt 700kr/mån till bredbandsleverantören för endast bredband.

Detta avtal förbättrar inte min tjänst på något som helst sett. Och frångår mitt ursprungliga avtal med dem.
Var en annan tråd här på samma ämne där denna person skickade svar tillbaka där OpenInfra erkände fel och strök det för honom. Du kan ju alltid säga att om OpenInfra väljer att häva nuvarande avtal får de först återbetala ursprungligt betalt belopp.

Sök här på forumet så kan du nog hitta den andra tråden.
 
T TypRätt skrev:
Var en annan tråd här på samma ämne där denna person skickade svar tillbaka där OpenInfra erkände fel och strök det för honom. Du kan ju alltid säga att om OpenInfra väljer att häva nuvarande avtal får de först återbetala ursprungligt betalt belopp.

Sök här på forumet så kan du nog hitta den andra tråden.
Tack för er hjälp. Jag sökte faktiskt på forumet och google för att se men hittade inte just denna tråd. Försöker göra som han skrev där. Tack!
 
Nä det låter konstigt att man skulle få göra så. Hoppas det går att få klarhet i detta i rätten.
 
Vad Open Infra får göra regleras i avtalet. Det verkar som att alla som har ett någorlunda nytt avtal (inklusive jag) har en klausul där det står att OI har rätt att ta ut en avgift från slutkunden för drift av nätet.
OI's problem verkar vara att dom försökt ta ut avgiften även från kunder med äldre avtal som saknar den klausulen? Eller så har dessa kunder inte uppfattat att villkoren ändrats sen dom skaffade fibern och fick en papperskopia på avtalet?
 
Vad händer om de inte har ett avtal med mig överhuvudtaget då? För det första så var det svensk infrastruktur som installlerade fibern. För det andra var det på en tidigare husägare. Så jag har inte ingått i något avtal med openinfra (eller svenskt infrastruktur) och likaså har inte fastigheten ingått i ett avtal med dem. Det var tidigare ägare som köpte en installation.
 
Har du inget avtal så antar jag att OI kan stänga av fibern när dom vill?
 
Vänta lite nu. Finns det bolag där man måste betala en nätavgift för fibern? Likt El och Gas?
 
Ja. Openinfra har infört det. De började med 9kr/mån. Nu uppe i 18kr/mån.
 
Fast jag har ju kvae köpkvittot och säljbroschyren. Köpet var på installation av fiber och anslutning till öppna stadsnätet.
 
  • Gilla
TorbjornP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.