Det är helrenovering på gång, och vi har ritat upp köket som vi vill ha det med IKEA-prylar. Då vi vill flytta på några saker och inte har gjort särskilt mycket förr vad gäller renoveringsjobb skulle vi gärna ta emot synpunkter.
Då menar jag inte av sorten "ni borde ha andra luckfronter" utan hellre "det är vansinne att sätta diskmaskinen på den där platsen för att..." eller "med ugnen där kommer det bli jobbigt för att ..."
Det jag är mest "orolig" över är vattendragningen som skulle behöva gå ca 800+800 mm längre än idag till diskhon, där den idag går rakt ner i golvet. Har läst att det kan bli svårt med fallet med Ikeas låga socklar.
Men jag tänker så här: ledningarna ska gå under ett hörnskåp med sån där "karusell" i, så om det behövs skulle man kunna dra avloppet i nederkant av det skåpet och sen ner i golvet på ungefär samma plats som idag. Låter det rimligt?
Se bild, tror det mesta förklarar sig själv.
Då menar jag inte av sorten "ni borde ha andra luckfronter" utan hellre "det är vansinne att sätta diskmaskinen på den där platsen för att..." eller "med ugnen där kommer det bli jobbigt för att ..."
Det jag är mest "orolig" över är vattendragningen som skulle behöva gå ca 800+800 mm längre än idag till diskhon, där den idag går rakt ner i golvet. Har läst att det kan bli svårt med fallet med Ikeas låga socklar.
Men jag tänker så här: ledningarna ska gå under ett hörnskåp med sån där "karusell" i, så om det behövs skulle man kunna dra avloppet i nederkant av det skåpet och sen ner i golvet på ungefär samma plats som idag. Låter det rimligt?
Se bild, tror det mesta förklarar sig själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min spontana spaningar :
- Alldeles för liten yta mellan häll och högskåp; det går inte att ha en kastrull med handtag på spisen utan att det slår i (om inte handtaget antingen ska peka ut över spiskanten eller över en av de andra plattorna) och jag skulle i alla fall bli bindgalen på att slå i armen när man ska röra runt i grytorna
- Diskmaskinens nya placering dödar bänkytan för beredning av det som ska i grytorna; i alla fall i vårt hushåll skulle den bänkytan bli belamrad med smutsdisk, och även om ni är disciplinerade nog att alltid ställa in allt direkt i diskmaskinen så går inte det för att där står någon och hackar lök
Tack för spaningarna! Två intressanta aspekter som vi inte har tänkt på tidigare.F Filurskan skrev:Min spontana spaningar :
- Alldeles för liten yta mellan häll och högskåp; det går inte att ha en kastrull med handtag på spisen utan att det slår i (om inte handtaget antingen ska peka ut över spiskanten eller över en av de andra plattorna) och jag skulle i alla fall bli bindgalen på att slå i armen när man ska röra runt i grytorna
- Diskmaskinens nya placering dödar bänkytan för beredning av det som ska i grytorna; i alla fall i vårt hushåll skulle den bänkytan bli belamrad med smutsdisk, och även om ni är disciplinerade nog att alltid ställa in allt direkt i diskmaskinen så går inte det för att där står någon och hackar lök
Skåpet är tänkt som skafferi plus "sällan-använda-saker" högst upp.F Filurskan skrev:
Kyl+frys står separat på motsatt vägg i en liten utstickare som har inrymt vedspis en gång i tiden.
Längd på den vägg som är höger-vänster i bilen är prick 400 cm. Andra ledden är 200 cm till dörrkarmen som skymtar, totalbredd 360 cm, alltså 14,4 kvm total golvyta. Ett matbord står vid fönstret till höger. Dörröppning mot hallen finns ungefär där "kameran" är för den bilden.
Vi testade förresten med samma avstånd från spisen som det blir enligt ritning, och det var inte så farligt trångt. Hela stekpannans handtag kunde sticka rakt ut utan problem.
Mest tveksam över ytan till höger om hällen. Den är för liten för att kunna användas till något, kanske köra överskåp och fläkt i skåpet för att frigöra bänkyta på den sidan?
Alternativt satsa på en köksfläkt i bänken istället för ovanför då ni ändå verkar flytta den. Då blir ju placeringen av spishällen flexiblare
Smaksak, större ho är väl ofta finare. Men skåpet med diskhon vill man inte förvara så mycket i, så kanske satsa på 60 istället för 80?
Ha bara en ho i diskbänken är också mitt tips
Sedan en mindre grej som spelar mindre roll, det är väl att det förmodligen blir lite snyggare om man får någon symmetri mot fönstret.
Alternativt satsa på en köksfläkt i bänken istället för ovanför då ni ändå verkar flytta den. Då blir ju placeringen av spishällen flexiblare
Smaksak, större ho är väl ofta finare. Men skåpet med diskhon vill man inte förvara så mycket i, så kanske satsa på 60 istället för 80?
Sedan en mindre grej som spelar mindre roll, det är väl att det förmodligen blir lite snyggare om man får någon symmetri mot fönstret.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi har bytt diskho-skåpet till 60 nu och flyttat till vänster närmast hörnet. Flyttat efter diskmaskinen. Ersatt 20-skåpet med 40-lådor lika som det som sitter där bredvid spisen, alternativt att vi kör 80 där istället. Nån som testat 80 breda besticklådor? Blir kanske för stort?M Megamannen skrev:Mest tveksam över ytan till höger om hällen. Den är för liten för att kunna användas till något, kanske köra överskåp och fläkt i skåpet för att frigöra bänkyta på den sidan?
Enkelho i diskbänken har vi redan tänkt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
En släkting har 80 cm breda lådor och jag tycker det har fungerat bra när vi har bott där men då har de lådorna inte varit just där man står som mest utan på sidan av, typ delen till vänster i ditt fall. Det är nackdel med breda lådor om man är två i köket som står bredvid varandra för då måste även den andra personen flytta sig när lådan ska dras ut.C CheapTrick skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden