9 417 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Omvandla parkmark - hopplöst fall?
Att hävda tomtmark på en fastighet som är detaljplanerad som park är inte okej. Att anlägga trädgård är just det.
Är den ianspråkstagen för park, d v s har kommunen iordningställt parken och sköter den? Det är de skyldiga att göra enligt PBL vartefter området byggs ut enligt planen.F Frågan skrev:
Ni ska blir kompenserade enligt enligt 4 kap. expropriationslagen (1972:719) om ni begär inlösen av marken (PBL 14 kap. 23 §). Det är marknadsvärdet läser jag men hur det beräknas har jag inte en aning om.F Frågan skrev:
OK, så kommunen har inte gjort vad de ska. Testa att ge kommunen alternativet att lösa in marken så att de kan iordningställa sin park och ta över ansvaret för skötseln av marken ("hota" med att begära inlösen) eller att de antar en ny frimärksdetaljplan så att bostäder kan byggas på fastigheten.F Frågan skrev:
Den mesta parkmarken har väldigt lite skötsel och ser mer ut som skog än det man associerar till park.
Boverket menar att detaljplanerad mark för park kräver skötsel:D Daniel 109 skrev:
"Park förutsätter skötsel
Parkanvändningen förutsätter skötsel av området enligt skötselplan eller enligt ortens sed. Enligt ortens sed betyder att huvudmannen är skyldig att hålla en likvärdig standard och skötsel för parker inom likartade planområden. Standarden beskrivs lämpligen i planbeskrivningens genomförandedel och kan tydliggöras med hjälp av illustrationer."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...bestammelser/anvandning-av-allman-plats/Park/
Annars kan man välja att detaljplanera som "natur" så krävs minimalt med skötsel.
Visst, men på stora ytor är det något som mer ser ut som skog än det man brukar kalla park. Det är inget konstigt med det.
Jag googlade lite om vad ni får om ni begär inlösen av den planerade parkmarken.F Frågan skrev:
https://lagen.nu/dom/mod/2014:49
Det verkar ju inte vara så pjåkigt i och med att värdet ska bestämmas med hänsyn till de planförhållanden som rådde närmast innan marken i detaljplan angavs som allmän plats. D v s värdet på mark för bostadsbyggande.
Eller missförstår jag?
Om ni "bara" får ca en miljon för granntomten så skulle jag fundera allvarligt om det är värt det. Kommunen kan när som helst ändra detaljplanen så att granntomten blir bostadsmark och tillåta att det uppförs ett 280 kvm stort hus eller att det blir ett högt 2planshus som ligger bara ett par meter från tomtgränsen och som skymmer er utsikt. De nya grannarna kanske också kalsonger sin tomt för att anlägga gräsmatta.
Nej, jag skulle noga tänka efter innan jag sålde den tomten. Ni har ingen möjlighet att villkora användandet av granntomten.
Nej, jag skulle noga tänka efter innan jag sålde den tomten. Ni har ingen möjlighet att villkora användandet av granntomten.